Opole-Drohobycz Wanderings Bestiarium of Tomasz Różycki in the Context of Bruno Schulz’s Prose
Keywords:
tradition, cultural context, motif of wandering, onirismAbstract
The article discusses links between Tomasz Różycki’s Bestiarium [Bestiary] and Bruno Schulz’s texts. Special attention is paid to the motif of wandering (both physical and mental) that can be traced in those works. Another important issue is onirism, inter-textual references and ways of creating the depicted world (mythology of reality, particular motifs, props, schemes). Różycki presents himself as an artist aware of his own work and cultural achievements. He creates an original novel which, at the same time, is strongly rooted in tradition.
References
Bolecki Włodzimierz, 1980: Schulz: nazywanie nienazywalnego. „Teksty: teoria literatury, krytyka, interpretacja”, nr 6 (54).
Bolecki Włodzimierz, Jarzębski Jerzy, Rosiek Stanisław, oprac. i red., 2003: Słownik schulzowski. Gdańsk: słowo / obraz terytoria.
Cieślak Tomasz, 2017: Postschulzowskie przestrzenie (re)konstruowane. Dolny Śląsk w „Manekinach” Karola Maliszewskiego i „Bestiarium” Tomasza Różyckiego. W: Geograficzne przestrzenie utekstowione. Red. Bożena Karwowska et al. Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.
Czabanowska-Wróbel Anna, 2006: Okręt o siedmiu dnach. [Online:] http://www.dekadaliteracka.com.pl/?id=292&siteback=archiwum [4.03.2016].
Dybel Paweł, 2013: Bruno Schulz i psychoanaliza. „Teksty Drugie”, nr 6.
Gondowicz Jan, 2014: Trans-Autentyk. Nie-czyste formy Brunona Schulza. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Hornik Sławomir, 2012: Wielka księga wakacyj (Bruno Schulz w „Koloniach” Tomasza Różyckiego). [Online:] http://archiwum5.kwartalnik.eu/43/43/htm/esej/hornik.html [15.02.2016].
Huelle Paweł, 2012: Bestiarium. „Zeszyty Literackie”, z. 4 (30).
Jarzębscy Jerzy i Teresa, 1976: Uwagi o semantyce przestrzeni i czasu w prozie Brunona Schulza. W: Studia o prozie Brunona Schulza. [Red. Tadeusz Bujnicki]. Katowice: Uniwersytet Śląski.
Jarzębski Jerzy, 1998: Czas. W: Bruno Schulz: Opowiadania. Wybór esejów i listów. Oprac. Jerzy Jarzębski. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Jarzębski Jerzy, 1999: Schulz. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie. Kaszuba-Dębska Anna, 2016: Kobiety i Schulz. Gdańsk: słowo / obraz terytoria.
Kopaliński Władysław, 2000: Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych z almanachem. Warszawa: Muza.
Kostrzewa Radosław, 1995: „Pater familias” – rozważania o wizerunkach ojca w twórczości Brunona Schulza. „Pamiętnik Literacki”, z. 4.
Leksykon symboli – Herder, 2009. Oprac. oryg. Marianne Oesterreicher-Mollwo. Przeł. Jerzy Prokopiuk. Red. wyd. Lech Robakie wicz. Warszawa: Dom Wydawniczy tCHu.
Markowski Michał Paweł, 1994: „Wiosna”: między retoryką i erotyką. W: Czytanie Schulza. Materiały międzynarodowej sesji naukowej „Bruno Schulz – w stulecie urodzin i w pięćdziesięciolecie śmierci”, Instytut Filologii Polskiej Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, 8–10 czerwca 1992. Red. Jerzy Jarzębski. Kraków: Oficyna Naukowa i Literacka T.I.C.– nakł. Instytutu Filologii Polskiej UJ.
Mizerkiewicz Tomasz, 2012: Bogatszy o zapomnienie. „Nowe Książki”, nr 3.
Nalewajk Żaneta, 2013: Schulzowskie relacje transtekstualne i kontekstowe w literaturze polskiej XX i XXI wieku. [Online:]
Nęcka Agnieszka, 2013: Półka literacka 2012. „Postscriptum Polonistyczne”, nr 1 (11).
Nowacki Dariusz, 2012: Koszmar nocy letniej. „Tygodnik Powszechny”, nr 16.
Olchanowski Tomasz, 1995: Antymit Ojca w prozie Brunona Schulza. „Test”, z. 2.
Olchanowski Tomasz, 1996: „Mit” poszukiwania ojca w „Sanatorium pod Klepsydrą” Brunona Schulza. „Świat Psychoanalizy”, nr 2.
Olchanowski Tomasz, 2001: Jungowska interpretacja mitu ojca w prozie Brunona Schulza. Białystok: Trans Humana.
Olejniczak Józef, 2013: Bruno Schulz szuka języka: W: Bruno od księgi blasku. Studia i eseje o twórczości Brunona Schulza. Red. Paweł Próchniak. Kraków: Wydawnictwo EMG.
Ossowski Andrzej, 1994: Drohobyckie bestiarium. W: Bruno Schulz in memoriam. 1892–1942. Red. Małgorzata Kitowska-Łysiak. Lublin: Wydawnictwo Fis.
Owczarski Wojciech, 2014: Między mitem a świtem. O Schulzowskiej wizji snu. W: Schulz. Między mitem a filozofią. Red. Joanna Michalik, Przemysław Bursztyka. Gdańsk: słowo / obraz terytoria.
Panas Władysław, 1976: „Zstąpienie w esencjonalność”. O kształtach słowa w prozie Brunona Schulza. W: Studia o prozie Brunona Schulza. [Red. Tadeusz Bujnicki]. Katowice: Uniwersytet Śląski.
Piszę, więc jestem. Nieśmiertelny, 2013. Wywiad z Tomaszem Różyckim przeprowadziła Dorota Wodecka. 20.12.2013. [Online:]
Rabizo-Birek Magdalena, 2005: Szlakiem Dantego i Schulza. „Kresy”, nr 3.
Różycki Tomasz, 2012: Bestiarium. Kraków: Znak.
Schulz Bruno, 1998: Mityzacja rzeczywistości. W: Idem: Opowiadania. Wybór esejów i listów. Oprac. Jerzy Jarzębski. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Schulz Bruno, 2002: Księga Listów. Zebrał i przygot. do druku Jerzy Ficowski. Wyd. 2, przejrz. i uzup. Gdańsk: słowo / obraz terytoria.
Schulz Bruno, 2013a: Sanatorium pod Klepsydrą. Warszawa: Wydawnictwo MG.
Schulz Bruno, 2013b: Sklepy cynamonowe. Warszawa: Wydawnictwo MG.
Smaza Monika, 2003: Słownik wyrazów obcych. Toruń: Literat.
Stala Krzysztof, 1994: Architektura Schulzowskiej wyobraźni. W: Czytanie Schulza. Materiały międzynarodowej sesji naukowej „Bruno Schulz – w stulecie urodzin i w pięćdziesięciolecie śmierci”, Instytut Filologii Polskiej Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, 8–10 czerwca 1992. Red. Jerzy Jarzębski. Kraków: Oficyna Naukowa i Literacka T.I.C.–nakł. Instytutu Filologii Polskiej UJ.
Sulikowski Andrzej, 1994: Bruno Schulz i kobiety. O motywach nie tylko z „Xsięgi Bałwochwalczej”. W: Bruno Schulz in memoriam. 1892–1942. Red. Małgorzata Kitowska-Łysiak. Lublin: Wydawnictwo Fis.
Szumiec Anna, 2018: Przestrzenie wyobraźni. O kreacjach świata przedstawionego w prozie Tomasza Różyckiego. W: Przekraczanie granic. Triumf wyobraźni. Red. Bożena Kuklińska, Marta Gudowska, Arkadiusz Gudowski. Lublin: ARTmagedon.
Świeściak Alina, 2004: Ironiczna nostalgia. „Dekada Literacka”, nr 5–6 (207–208).
Waś Zuzanna, 2013: Mityzacja rzeczywistości w „Dwunastu stacjach” Tomasza Różyckiego oraz w „Opowieściach galicyjskich” i „Dukli” Andrzeja Stasiuka. Próba porównania. Uniwersytet Warszawski. Wydział Polonistyczny. Praca magisterska. 2013. [Online:]
Zgorzelski Czesław, oprac., Opacki Ireneusz, współudz., 1962: Ballada polska. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Copyright Owners of the submitted texts grant the Reader the right to use the pdf documents under the provisions of the Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA). The user can copy and redistribute the material in any medium or format and remix, transform, and build upon the material for any purpose.
1. License
The University of Silesia Press provides immediate open access to journal’s content under the Creative Commons BY-SA 4.0 license (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Authors who publish with this journal retain all copyrights and agree to the terms of the above-mentioned CC BY-SA 4.0 license.
2. Author’s Warranties
The author warrants that the article is original, written by stated author/s, has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author/s.
If the article contains illustrative material (drawings, photos, graphs, maps), the author declares that the said works are of his authorship, they do not infringe the rights of the third party (including personal rights, i.a. the authorization to reproduce physical likeness) and the author holds exclusive proprietary copyrights. The author publishes the above works as part of the article under the licence "Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International".
ATTENTION! When the legal situation of the illustrative material has not been determined and the necessary consent has not been granted by the proprietary copyrights holders, the submitted material will not be accepted for editorial process. At the same time the author takes full responsibility for providing false data (this also regards covering the costs incurred by the University of Silesia Press and financial claims of the third party).
3. User Rights
Under the CC BY-SA 4.0 license, the users are free to share (copy, distribute and transmit the contribution) and adapt (remix, transform, and build upon the material) the article for any purpose, provided they attribute the contribution in the manner specified by the author or licensor.
4. Co-Authorship
If the article was prepared jointly with other authors, the signatory of this form warrants that he/she has been authorized by all co-authors to sign this agreement on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this agreement.
I hereby declare that in the event of withdrawal of the text from the publishing process or submitting it to another publisher without agreement from the editorial office, I agree to cover all costs incurred by the University of Silesia in connection with my application.