Leopold Staff’s and Bolesław Leśmian’s "Bees". Parallels and Dissonances
DOI:
https://doi.org/10.31261/SSP.2020.15.01Keywords:
Bolesław Leśmian, Leopold Staff, Pszczoły, bees, death, being, ship of TheseusAbstract
The text presents an interpretation of poetical pieces by Bolesław Leśmian and Leopold Staff with the same title: Pszczoły (“The Bees”). What constitutes the departure point for the said analyses is a prolific metaphor theme that has been present in interpretative discourse since Antiquity, namely that of the “bee-poet”, but also identifying those insects with the Death, the mystery of existence, and with the being, all of which facilitates the reading of these two forgotten poems of Polish modernism in terms of the sacred (sacrum) and existence as well as the identity of beings (the latter category is referred to in interpretation via the ship of Theseus paradox).
References
Boniecki Edward, 2008: Archaiczny świat Bolesława Leśmiana. Studium historycznoliterackie. Gdańsk: słowo/obraz terytoria.
Borek Bartłomiej, 2018: „Która przyjdzie” Wincentego Korab-Brzozowskiego i „O przyjdź!” Stanisława Korab-Brzozowskiego. Paralela światów śmierci w bliźniaczych wierszach braci Brzozowskich. „Świat Tekstów. Rocznik Słupski”, nr 16.
Borek Bartłomiej, 2019: Paralela zwierciadlanych pejzaży narcystycznych w wybranych utworach Leopolda Staffa i Bolesława Leśmiana. „Heteroglossia”, nr 9.
Bystroń Jan Stanisław, 1980: Pszczoły w pojęciach i zwyczajach ludu. W: Idem: Tematy, które mi odradzano. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Cieślak Tomasz, Stelmaszczyk Barbara, red., 2000: Twórczość Bolesława Leśmiana. Studia i szkice. Kraków: Universitas.
Cieślak Tomasz, Stelmaszczyk Barbara, red., 2001: Poezje Bolesława Leśmiana. Interpretacje. Kraków: Universitas.
Czabanowska-Wróbel Anna, 2009: Złotnik i śpiewak. Poezja Leopolda Staffa i Bolesława Leśmiana w kręgu modernizmu. Kraków: Universitas.
Czabanowska-Wróbel Anna, Stala Marian, Próchniak Paweł, red., 2006: Poezja Leopolda Staffa. Interpretacje. Kraków: Księgarnia Akademicka.
Engel Pascal, Nef Frédéric, 1996: O tożsamości, nieostrości i istotach przedmiotów. „Filozofia Nauki”, nr 4.
Frontczak Jarosław, 1996: Poszukiwanie paradygmatu. „Sztuka i Filozofia”, nr 11.
Garbacz Paweł, 2002: Relatywna identyczność i nieodróżnialność. „Filozofia Nauki”, nr 10.
Głowiński Michał, 1981: Zaświat przedstawiony. Szkice o poezji Bolesława Leśmiana. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Grygianiec Mariusz, 2005: Genidentyczność a metafizyka persystencji: endurantyzm, perdurantyzm i eksdurantyzm. „Filozofia Nauki”, nr 2.
Karpowicz Tymoteusz, 1975: Poezja niemożliwa. Modele Leśmianowskiej wyobraźni. Wrocław: Ossolineum.
Kopaliński Władysław, 1990: Pszczoła. W: Idem: Słownik symboli. Warszawa: Wiedza Powszechna.
Kowalski Piotr, 1998: Leksykon – znaki świata. Omen, przesąd, znaczenie. Warszawa–Wrocław: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Kwiatkowski Jerzy, 1977: Od katastrofizmu solarnego do synów słońca. W: Młodopolski świat wyobraźni. Red. Maria Podraza-Kwiatkowska. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Leśmian Bolesław, 1936: Pszczoły. W: Idem: Napój cienisty. Warszawa: nakładem Jakuba Mortkowicza.
Markowski Michał Paweł, 2007: Polska literatura nowoczesna. Leśmian, Schulz, Witkacy. Kraków: Universitas.
Mueller Mariusz, 2007: Owadzi świat w poezji ks. Twardowskiego: rzeczywistość znaku – rzeczywistość mitu. W: Wokół twórczości ks. Jana Twardowskiego. Red. Andrzej Sulikowski. Szczecin: Print Group Daniel Krzanowski.
Nalewajk Żaneta, 2015: Leśmian międzynarodowy – relacje kontekstowe. Kraków: Universitas.
Nyczek Tadeusz, 1976: Bolesław Leśmian. Wrocław: Ossolineum.
Odrowąż-Sypniewska Joanna, 2002: Zmiana, trwanie i nieostrość. „Filozofia Nauki”, nr 10.
Ostasz Lech, 2001: Dane dostarczane przez naukę i ontologiczna teoria dziedzin bytu. „Humanistyka i Przyrodoznawstwo”, nr 7.
Oświęcimski Stefan, 1989: Zeus daje tylko znak, Apollo wieszczy osobiście. Starożytne wróżbiarstwo greckie. Wrocław: Ossolineum.
Podraza-Kwiatkowska Maria, 1985: Gdzie umieścić Leśmiana? W: Eadem: Somnambulicy – dekadenci – herosi. Studia i eseje o literaturze Młodej Polski. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Przybysławski Artur, 2004: Coincidentia oppositorum. Gdańsk: słowo/obraz terytoria.
Rowiński Cezary, 1982: Człowiek i świat w poezji Leśmiana. Studium filozoficznych koncepcji poety. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Skała Agata, 2009/2010: W poszukiwaniu prawdy o człowieku. „Diokles” Henryka Sienkiewicza. „Estetyka i Krytyka”, nr 2/1.
Skała Agata, 2012: Demonologia słowiańska w twórczości Bolesława Leśmiana. W: Leśmian nowoczesny i ponowoczesny. Red. Bogusław Grodzki, Dariusz Trześniowski. Radom: Wydawnictwo Politechniki Radomskiej.
Staff Leopold, 1919: Pszczoły. W: Idem: Ścieżki polne. Warszawa: nakładem Jakuba Mortkowicza.
Stala Marian, 2001: Trzy nieskończoności. O poezji Adama Mickiewicza, Bolesława Leśmiana i Czesława Miłosza. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Szczot Monika, 2004: Klasycyzm Leopolda Staffa. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.
Szwed Piotr, 2014: Oddaleniec. Poezja Bolesława Leśmiana wobec romantyzmu polskiego. Katowice: Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”.
Tędziagolska Joanna, 1995: Identyczność. (Przyczynek do słownika filozoficznego). „Filozofia Nauki”, nr 1–2.
Wójcik Włodzimierz, 1999: Staff i Różewicz. Studia historycznoliterackie. Katowice: Kwartalnik Literacki „Fa-Art”.
Żabski Eugeniusz, 2008: Notka o paradoksie statku Tezeusza oraz identyczności genetycznej. „Filozofia Nauki”, nr 16.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Copyright Owners of the submitted texts grant the Reader the right to use the pdf documents under the provisions of the Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA). The user can copy and redistribute the material in any medium or format and remix, transform, and build upon the material for any purpose.
1. License
The University of Silesia Press provides immediate open access to journal’s content under the Creative Commons BY-SA 4.0 license (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Authors who publish with this journal retain all copyrights and agree to the terms of the above-mentioned CC BY-SA 4.0 license.
2. Author’s Warranties
The author warrants that the article is original, written by stated author/s, has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author/s.
If the article contains illustrative material (drawings, photos, graphs, maps), the author declares that the said works are of his authorship, they do not infringe the rights of the third party (including personal rights, i.a. the authorization to reproduce physical likeness) and the author holds exclusive proprietary copyrights. The author publishes the above works as part of the article under the licence "Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International".
ATTENTION! When the legal situation of the illustrative material has not been determined and the necessary consent has not been granted by the proprietary copyrights holders, the submitted material will not be accepted for editorial process. At the same time the author takes full responsibility for providing false data (this also regards covering the costs incurred by the University of Silesia Press and financial claims of the third party).
3. User Rights
Under the CC BY-SA 4.0 license, the users are free to share (copy, distribute and transmit the contribution) and adapt (remix, transform, and build upon the material) the article for any purpose, provided they attribute the contribution in the manner specified by the author or licensor.
4. Co-Authorship
If the article was prepared jointly with other authors, the signatory of this form warrants that he/she has been authorized by all co-authors to sign this agreement on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this agreement.
I hereby declare that in the event of withdrawal of the text from the publishing process or submitting it to another publisher without agreement from the editorial office, I agree to cover all costs incurred by the University of Silesia in connection with my application.