The Good Old Bearded. Masculinity A Journey into the World of Barbers and Beard-Bearers
DOI:
https://doi.org/10.31261/SSP.2020.15.15Keywords:
beard, masculinity, barber shop, retrotopiaAbstract
Today’s men are faced with ever growing number of expectations, especially related to their looks. To meet those expectations, some men decided to combine two things: grooming and the aura of masculinity. The foregoing combination yielded the popular parlours called “barber shops” with all the accompanying societal and media atmosphere. Moreover, it has appeared that beard, being a historically symbolic part of person’s looks, in this day and age may be the glue of sexually homogenous communities/community characterised by retrotopia (Zygmunt Bauman’s term). The said communities make it possible for men to create powerful brotherly bonds but, at the same time, are potentially the spaces of regression in terms of women’s and other dominated groups’ emancipation.
References
Badinter Elisabeth, 1993: XY – tożsamość mężczyzny. Przeł. Grzegorz Przewłocki. Warszawa: W.A.B.
Bauman Zygmunt, 2018: Retrotopia. Jak rządzi nami przeszłość. Przeł. Karolina Lebek. Wstęp Maria Janion. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Bly Robert, 1993: Żelazny Jan. Rzecz o mężczyznach. Przeł. Jacek Tittenbrun. Poznań: Dom Wydawniczy „Rebis”.
Bociąga Przemysław, 2019: Barber shop „tylko dla mężczyzn”. Kobiety wzburzone wykluczeniem. 18.01.2019. [Online:] https://kobieta.wp.pl/barber-shop-tylko-dla-mezczyzn-kobiety-wzburzone-wykluczeniem-6339915995859073a [25.01.2020].
Bordo Susan, 2000: The Male Body. A New Look at Men in Public and in Private. New York: Farrar, Straus and Giroux.
Borowiecki Albert, 2015: Barber Shop, Kobietom WSTĘP WZBRONIONY! 4gentleman.pl. 12.03.2015. [Online:] https://4gentleman.pl/barber-shop-kobietom-wstep-wzbroniony/ [22.01.2020].
Bourdieu Pierre, 2004: Męska dominacja. Przeł. Lucyna Kopciewicz. Warszawa: „Oficyna Naukowa”.
Brodaty Zbir, 2020: Broda To Nie Moda: Król Długiej Brody – wrzesień 2019. Brodaty Zbir. 3.01.2020. [Online:] http://brodatyzbir.pl/brodato-nie-moda-krol-dlugiej-brody-wrzesien-2019/ [22.01.2020].
Butter Cut. Strona główna. [Online:] http://www.buttercut.pl/#onas [23.01.2020].
Clarkson Tessa R. et al., 2020: A Multivariate Analysis of Women’s Mating Strategies and Sexual Selection on Men’s Facial Morphology. „Royal Society Open Science”. DOI 10.1098/rsos.191209.
Connell Raewyn W., 2005: Masculinities. 2nd ed. California: University of California Press.
Dixson Barnaby J.W. et al., 2016: The Masculinity Paradox: Facial Masculinity and Beardedness Interact to Determine Women’s Ratings of Men’s Facial Attractiveness. „Journal of Evolutionary Biology”, vol. 29(11). DOI 10.1111/jeb.12958.
Faludi Susan, 2006: Backlash. The Undeclared War Against American Women. 15th anniversary ed. New York: Three Rivers Press.
Foucault Michel, 1995: Historia seksualności. Przeł. Bogdan Banasiak, Tadeusz Komendant, Krzysztof Matuszewski. Warszawa: Czytelnik.
Hayes Nicholas Alexander, 2019: Beauty and the Tumblebeast: Tumblr, Self-Portraits, and Depictions of Masculinity. „Masculinities: A Journal of Culture and Society”, no. 12.
Hellmer Kahl, Stenson T. Johanna, 2016: Contradicting Data and Comments on Oldmeadow and Dixson’s (2015) „The Association Between Men’s Sexist Attitudes and Facial Hair”. „Archives of Sexual Behavior”, vol. 45. DOI 10.1007/s10508-016-0713-7.
Janion Maria, 2006: Niesamowita Słowiańszczyzna: fantazmaty literatury. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Jędrzejak Bartek, 2017: Męska sprawa. O brodach, zaroście, fryzurach, pielęgnacji i nie tylko... Współpr. Dorota Rożek, Michał Kucharski, Adrian Madejski. Warszawa: Wydawnictwo Zwierciadło.
Kochanowski Jan, 1919: Jana Kochanowskiego dzieła polskie. Wstęp Jan Lorentowicz. T. 1. Warszawa: Tow. Akc. S. Orgelbranda S-ów.
Koziołek Krystyna, 2008: Rytuał i znużenie. O goleniu się. W: Rytuały codzienności. Red. Anna Węgrzyniak, Tomasz Stępień. Katowice: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Zarządzania Ochroną Pracy.
Krootkobrody, 2017: Broda to nie moda. To symbol! Brodaty Blog. 24.08.2017. [Online:] http://brodatyblog.pl/broda-to-nie-moda/ [22.01.2020].
Krzaczasta Broda, 2016: Broda to nie moda – a co? The Bushy Beard. 25.11.2016. [Online:] https://Thebushybeard.Com/Blog/Broda-To-Nie-Moda [22.01.2020].
La Cecla Franco, 2014: Szorstkim być. Antropologia mężczyzny. Przeł. Hanna Serkowska. Warszawa: Wydawnictwo Sic!
Markiewicz Miłosz, 2019: Nikt nie rodzi się mężczyzną. Z Wojciechem Śmieją rozmawia Miłosz Markiewicz. „Fragile”, nr 3 (45).
Moda. Słownik Języka Polskiego PWN. [Online:] https://sjp.pwn.pl/sjp/moda;2484146 [23.01.2020].
Nawrot-Trzcińska Irena, 1989: Tobie się uda. [Plakat]. [Online:] http://cyfrow:a.bpchelm.pl/dlibra/doccontent?id=523 [7.02.2020].
Oldmeadow Julian A., Dixson Barnaby J., 2016: The Association Between Men’s Sexist Attitudes and Facial Hair. „Archives of Sexual Behavior”, vol. 45. DOI 10.1007/s10508-015-0637-7.
Oldstone-Moore Christopher, 2017: Historia brody. Zaskakujące dzieje męskiego zarostu. Przeł. Mariusz Gądek. Kraków: Znak Litera Nova.
Reynolds Simon, 2018: Retromania. Jak popkultura żywi się własną przeszłością. Przeł. Filip Łobodziński. Warszawa: Kosmos Kosmos.
Saniewska Patrycja, 2017: Metroseksualizm: obraz w języku i kulturze. Rekonstrukcja na podstawie źródeł internetowych oraz materiału ankietowego. Białystok: Wydawnictwo Prymat–Uniwersytet w Białymstoku.
Sedgwick Eve Kosofsky, 2005: Męskie pragnienie homospołeczne i polityka seksualności. Przeł. Adam Ostolski. „Krytyka Polityczna”, nr 9–10.
Simmel Georg, 1980: Filozofia mody. W: Sławomir Magala: Simmel. Warszawa: Wiedza Powszechna.
Szcześniak Magda, 2016: Normy widzialności. Tożsamość w czasach transformacji. Warszawa: Fundacja Nowej Kultury Bęc Zmiana–Instytut Kultury Polskiej. Wydział Polonistyki. Uniwersytet Warszawski.
Szulc Adam, 2019: Fryzjerstwo męskie to nie moda. „Barber Expert Magazine”, nr 1.
Warkocki Błażej, 2007: Homo niewiadomo. Polska proza wobec odmienności. Warszawa: Wydawnictwo Sic!
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Copyright Owners of the submitted texts grant the Reader the right to use the pdf documents under the provisions of the Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA). The user can copy and redistribute the material in any medium or format and remix, transform, and build upon the material for any purpose.
1. License
The University of Silesia Press provides immediate open access to journal’s content under the Creative Commons BY-SA 4.0 license (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Authors who publish with this journal retain all copyrights and agree to the terms of the above-mentioned CC BY-SA 4.0 license.
2. Author’s Warranties
The author warrants that the article is original, written by stated author/s, has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author/s.
If the article contains illustrative material (drawings, photos, graphs, maps), the author declares that the said works are of his authorship, they do not infringe the rights of the third party (including personal rights, i.a. the authorization to reproduce physical likeness) and the author holds exclusive proprietary copyrights. The author publishes the above works as part of the article under the licence "Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International".
ATTENTION! When the legal situation of the illustrative material has not been determined and the necessary consent has not been granted by the proprietary copyrights holders, the submitted material will not be accepted for editorial process. At the same time the author takes full responsibility for providing false data (this also regards covering the costs incurred by the University of Silesia Press and financial claims of the third party).
3. User Rights
Under the CC BY-SA 4.0 license, the users are free to share (copy, distribute and transmit the contribution) and adapt (remix, transform, and build upon the material) the article for any purpose, provided they attribute the contribution in the manner specified by the author or licensor.
4. Co-Authorship
If the article was prepared jointly with other authors, the signatory of this form warrants that he/she has been authorized by all co-authors to sign this agreement on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this agreement.
I hereby declare that in the event of withdrawal of the text from the publishing process or submitting it to another publisher without agreement from the editorial office, I agree to cover all costs incurred by the University of Silesia in connection with my application.