Experiments on Male Gender Identity in the Oeuvre of Marek Hłasko
DOI:
https://doi.org/10.31261/SSP.2020.15.12Keywords:
socialist realism literature, masculinity, gender, post-war literatureAbstract
The present article aims to analyse the depictions of male protagonists in the oeuvre of Marek Hłasko. The post-World War Two crisis of hegemonic masculinity resulted in transformations of male and female gender identities in the 1950s. What seems to reflect the said reconfiguration of masculinity model are the changes occurring between the main protagonists of the particular pieces of Hłasko’s prose. In the 1954 short story entitled Baza Sokołowska, the men’s identities are, in the natural way, embedded in biology. In order to join the male community of drivers and gain their respect, it is enough to go through an initiation ritual. In the prose written by Hłasko after 1955, however, more and more often appear the male characters who humiliate the young and thwart them on their way to join masculine community, yet simultaneously some characters are presented who contest forms of patriarchal culture and refuse to participate in it. Hłasko’s Israeli novels, in turn, feature a series of male protagonists for whom gender (or even sexual) identity is merely a social construct. The narrator/protagonist of Drugie zabicie psa (Killing the Second Dog) would even consciously “perform” his masculinity to obtain an affluent female tourist’s trust and, as a result, to cozen her out of her money, which he needs to pay back his debts.
The analysis of Marek Hłasko’s selected prose writings focused on the representation of various masculinity models leads the author of the article to a conclusion that male gender identity is consistently shifting towards constructivist concepts.
References
Buryła Sławomir, 2018: „Prawdziwi” mężczyźni. O prozie socrealizmu i jej kontynuatorach. W: Formy męskości. 1. Red. Adam Dziadek, Filip Mazurkiewicz. [Warszawa]: IBL.
Butler Judith, 2007: Zapisy na ciele, wywrotowe odgrywanie. Przeł. Krzysztof Kłosiński, Krystyna Kłosińska. W: Teorie literatury XX wieku. Antologia. Red. Anna Burzyńska, Michał Paweł Markowski. Wyd. 1, dodr. Kraków: Wydawnictwo „Znak”.
Butler Judith, 2008: Uwikłani w płeć. Przeł. Karolina Krasuska. Wstęp Olga Tokarczuk. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
Czarnecka Agata, 2014: Konstruktywizm społeczny. W: Encyklopedia gender. Płeć w kulturze. Red. Monika Rudaś-Grodzka et al. Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca.
Głowiński Michał, 1992: Rytuał i demagogia. Trzynaście szkiców o sztuce zdegradowanej. Warszawa: OPEN.
Hłasko Marek, 1985a: Krzyż. W: Idem: Opowiadania. Wybór Michał Komar. Wstęp Lech Kurpiewski. Warszawa: Czytelnik.
Hłasko Marek, 1985b: Ósmy dzień tygodnia; Cmentarze; Następny do raju. Wyd. 2. Warszawa: Czytelnik.
Hłasko Marek, 1989: Sowa, córka piekarza. W: Idem: Sowa, córka piekarza; Nawrócony w Jaffie. Warszawa: Wydawnictwa Alfa.
Hłasko Marek, 2007a: Baza Sokołowska. W: Idem: Pierwszy krok w chmurach. Następny do raju. Wstęp Joanna Pyszny. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Hłasko Marek, 2007b: Okno. W: Idem: Pierwszy krok w chmurach. Następny do raju. Wstęp Joanna Pyszny. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Hłasko Marek, 2007c: Pierwszy krok w chmurach. W: Idem: Pierwszy krok w chmurach. Następny do raju. Wstęp Joanna Pyszny. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Hłasko Marek, 2014: Drugie zabicie psa. W: Idem: Drugie zabicie psa; Nawrócony w Jaffie. Warszawa: Agora.
Irigaray Luce, 2010: Rynek kobiet. W: Eadem: Ta płeć ( jedną) płcią niebędąca. Przekł. Sławomir Królak. Kraków: Eidos.
Jarzębski Jerzy, 1984: Hłasko – retoryka grzechu i nawrócenia. W: Idem: Powieść jako autokreacja. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Kaliściak Tomasz, 2018: Małżeństwa jednoduszne. O dawnych formach męskich więzi homospołecznych. W: Formy męskości. 2. Red. Adam Dziadek. [Warszawa]: IBL.
Nadrowska Anna, 2019: Męskość w służbie ideologii. Obraz przodownika pracy w polskiej prozie socrealistycznej. W: (Nie)męskość w tekstach kultury XIX–XXI wieku. Red. Barbara Zwolińska, Krystian Maciej Tomala. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Sandauer Artur, 1959: O pewnej nagrodzie. W: Idem: Bez taryfy ulgowej. Warszawa: Czytelnik.
Smulski Jerzy, 2002: Wróg klasowy jako „obcy” w polskiej literaturze socrealistycznej. W: Idem: Od Szczecina do… Października. Studia o literaturze polskiej lat pięćdziesiątych. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Stańczak-Wiślicz Katarzyna, 2010: Ojcowie nieobecni, ojcowie słabi i przegrani, czyli polska prasa kobieca drugiej połowy lat 40-tych XX w. na temat funkcjonowania mężczyzn w rodzinie. W: Męskość jako kategoria kulturowa. Praktyki męskości. Red. Magdalena Dąbrowska, Andrzej Radomski. Lublin: Wydawnictwo Portalu Wiedza i Edukacja.
Śmieja Wojciech, 2016: Hegemonia i trauma. Literatura wobec dominujących fikcji męskości. Warszawa: IBL.
Śmieja Wojciech, 2018: Hegemonia i trauma. Literatura po 1945 roku wobec przemian męskości. W: Formy męskości. 1. Red. Adam Dziadek, Filip Mazurkiewicz. [Warszawa]: IBL.
Tomasik Wojciech, 2016: Harmonia ludzi i maszyn. O socrealistycznych obrazach „nowego” człowieka. W: Idem: Inżynieria dusz. Literatura realizmu socjalistycznego w planie „propagandy monumentalnej”. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Wasilewski Piotr, 1991: Hłasko nieznany. Warszawa: Krajowa Agencja Wydawnicza.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Copyright Owners of the submitted texts grant the Reader the right to use the pdf documents under the provisions of the Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA). The user can copy and redistribute the material in any medium or format and remix, transform, and build upon the material for any purpose.
1. License
The University of Silesia Press provides immediate open access to journal’s content under the Creative Commons BY-SA 4.0 license (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Authors who publish with this journal retain all copyrights and agree to the terms of the above-mentioned CC BY-SA 4.0 license.
2. Author’s Warranties
The author warrants that the article is original, written by stated author/s, has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author/s.
If the article contains illustrative material (drawings, photos, graphs, maps), the author declares that the said works are of his authorship, they do not infringe the rights of the third party (including personal rights, i.a. the authorization to reproduce physical likeness) and the author holds exclusive proprietary copyrights. The author publishes the above works as part of the article under the licence "Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International".
ATTENTION! When the legal situation of the illustrative material has not been determined and the necessary consent has not been granted by the proprietary copyrights holders, the submitted material will not be accepted for editorial process. At the same time the author takes full responsibility for providing false data (this also regards covering the costs incurred by the University of Silesia Press and financial claims of the third party).
3. User Rights
Under the CC BY-SA 4.0 license, the users are free to share (copy, distribute and transmit the contribution) and adapt (remix, transform, and build upon the material) the article for any purpose, provided they attribute the contribution in the manner specified by the author or licensor.
4. Co-Authorship
If the article was prepared jointly with other authors, the signatory of this form warrants that he/she has been authorized by all co-authors to sign this agreement on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this agreement.
I hereby declare that in the event of withdrawal of the text from the publishing process or submitting it to another publisher without agreement from the editorial office, I agree to cover all costs incurred by the University of Silesia in connection with my application.