Stalkers vs Night Hunters. Visions of Masculinity in Fantasy Universes for Young Males and Females in Poland
DOI:
https://doi.org/10.31261/SSP.2020.15.16Keywords:
masculinity, universe, stalkers, Night Hunters, dirtAbstract
The presented analysis juxtaposes a half-peripheral, essentially dystopian masculinity depicted in a Polish fantasy universe (including over 30 volumes by Polish and Russian authors of both genders) and a projected (utopian?) masculinity at the heart of another universe, most of all addressed to girls. Visions of masculinity presented in both the universes are the bases of comparative analysis conducted in the article. The differences between the considered warriors are made conspicuous within a few spheres of their relations and actions, from their purity and body care, to their attitudes to women and erotic relationships they engage in. What concludes the article is the analysis of the protagonists’ and narrators reactions to non-heteronormative behaviours (trace amounts of which appear in the world of the Factory Zone [Polish: Fabryczna Zona] novels, yet feature opulently and overtly in Shadowhunters).
References
Barber Benjamin R., 2004: Dżihad kontra McŚwiat. Przeł. Hanna Jankowska. Wyd. 4. Warszawa: „Muza”.
Bauman Zygmunt, 2018: Retrotopia. Jak rządzi nami przeszłość. Przeł. Karolina Lebek. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Biedrzycki Bartek, 2017: Dworzec Śródmieście. Opowieści z postapokaliptycznej aglomeracji. Ilustr. Robert Adler. [Seria: Fabryczna Zona]. Lublin: Fabryka Słów.
Blagojević Marina, 2018: Transnacjonalizacja i jej brak. Męskość z półperyferyjnej perspektywy Bałkanów. Przeł. Wojciech Śmieja. W: Formy męskości 3. Antologia przekładów. Red. Adam Dziadek. Warszawa: Wydawnictwo IBL.
Campbell Joseph, 1997: Bohater o tysiącu twarzy. Przeł. Andrzej Jankowski. Poznań: Zysk i S-ka. Wydawnictwo.
Clare Cassandra, 2009a: Miasto kości. Przeł. Anna Reszka. Warszawa: Wydawnictwo Mag.
Clare Cassandra, 2009b: Miasto popiołów. Przeł. Anna Reszka. Warszawa: Wydawnictwo Mag.
Clare Cassandra, 2010: Miasto szkła. Przeł. Anna Reszka. Warszawa: Wydawnictwo Mag.
Connell Raewyn W., 2002: Masculinities. Berkeley: University of California Press.
Corbin Alain, 1998: We władzy wstrętu. Społeczna historia poznania przez węch. Od odrazy do snu ekologicznego. Przeł. Andrzej Siemek. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Wolumen.
Douglas Mary, 2007a: Czystość i zmaza. Przeł. Marta Bucholz. Wstępem opatrzyła Joanna Tokarska-Bakir. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Douglas Mary, 2007b: Ukryte znaczenia. Wybrane szkice antropologiczne. Przeł. Ewa Klekot. Kęty: Wydawnictwo Marek Drzewiecki.
Dyer-Witheford Nick, Peuter Greig de, 2019: Gry imperium. Globalny kapitalizm i gry wideo. Przeł. Krzysztof Abriszewski, Paweł Gąska, Adrian Zabielski. Red. naukowa oraz naukowe oprac. przekładu Krzysztof Abriszewski, Paweł Gąska. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Gołkowski Michał, 2014a: Droga donikąd. Ilustr. Szymon Radomski. [Seria: Fabryczna Zona]. Lublin: Fabryka Słów.
Gołkowski Michał, 2014b: Drugi brzeg. Ilustr. Szymon Radomski. [Seria: Fabryczna Zona]. Lublin: Fabryka Słów.
Gołkowski Michał, 2015: Sztywny. Ilustr. Andrzej Łaski. [Seria: Fabryczna Zona]. Lublin: Fabryka Słów.
Gołkowski Michał, 2018: Powrót. Ilustr. Paweł Zaręba. [Seria: Fabryczna Zona]. Lublin–Warszawa: Fabryka Słów.
Gołuński Mirosław, 2014: Między gnozą a kabałą. Egzemplifikacje religijności w powieściach o wojnie polsko-krzyżackiej napisanych około roku 2010. „Świat i Słowo”, nr 2/23.
Gołuński Mirosław, 2019: Stalker jako męska retrofantazja na nowe czasy (uniwersum „Kompleks 7215”). „Czas Kultury”, nr 1.
Gołuński Mirosław, 2020: Świat postapokaliptyczny jako powrót „silnych” męskości. Subuniwersum S.T.A.L.K.E.R. Michała Gołkowskiego. W: Biopolityka męskości. Red. Tomasz Kaliściak, Wojciech Śmieja, przy współpracy Piotra Mosaka. Warszawa: IBL.
Haladyn Krzysztof, 2016: Na skraju strefy. Ilustr. Rafał Szłapa. T. 1. [Seria: Fabryczna Zona]. Lublin: Fabryka Słów.
Haladyn Krzysztof, 2017: Na skraju strefy. Ilustr. Rafał Szłapa. T. 2. [Seria: Fabryczna Zona]. Lublin: Fabryka Słów.
Kanicka Joanna, 2018: Bagno szaleńców. Ilustr. Paweł Zaręba. [Seria: Fabryczna Zona]. Lublin: Fabryka Słów.
Kloss Jacek, 2018: Ziemia złych uroków. Ilustr. Paweł Zaręba. T. 1. [Seria: Fabryczna Zona]. Lublin: Fabryka Słów.
Lemann Natalia, 2019: Historie alternatywne i steampunk w literaturze. Archipelagi badawczo-intepretacyjne. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Maj Krzysztof M., 2015: Allotopie. Topografia światów fikcjonalnych. Kraków: Universitas.
Nieściur Sławomir, 2016: Wedle zasług. Ilustr. Paweł Zaręba. [Seria: Fabryczna Zona]. Lublin–Warszawa: Fabryka Słów.
Nieściur Sławomir, 2017: Ostatniego zeżrą psy. Ilustr. Paweł Zaręba. [Seria: Fabryczna Zona]. Lublin–Warszawa: Fabryka Słów.
Nieściur Sławomir, 2018: Do zobaczenia w piekle. [Seria: Fabryczna Zona]. Lublin: Fabryka Słów.
Noczkin Wiktor, 2013: Ślepa plama. Przeł. Michał Gołkowski. Lublin: Fabryka Słów.
Pazderski Filip, 2018: Odlegli obserwatorzy, niezadowoleni konformiści czy poszukujący obywatele? Postawy młodych Polek i Polaków wobec demokracji i polityki. [Online:] https://isp.org.pl//pl/publikacje/odlegli-obserwatorzy-niezadowoleni-konformisci-czy-poszukujacy-obywatele-postawy-mlodych-polek-i-polakow-wobec-demokracji-i-polityki [31.01.2020].
Sedgwick Eve Kosofsky, 1985: Between Men. English Literature and Male Homosocial Desire. New York: Columbia University Press.
Sussman Herbert, 2012: Masculine Identity. History and Meanings of Manliness. Santa Barbara: Praeger.
Theweleit Klaus, 2015: Męskie fantazje. Przeł. Mateusz Falkowski, Michał Herer. Przekł. przejrzał Arkadiusz Żychliński. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Wallerstein Immanuel, 2007: Analiza systemów-światów. Wprowadzenie. Przekł. Katarzyna Gawlicz, Marcin Starnawski. Przedm. Marcin Starnawski, Przemysław Wielgosz. Warszawa: Dialog.
Warkocki Błażej, 2018: Pamiętnik afektów z okresu dojrzewania. Gombrowicz – queer – Sedgwick. Poznań–Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza–Instytut Badań Literackich PAN. Wydawnictwo.
Zimbardo Philip G., Coulombe Nikita S., 2015: Gdzie ci mężczyźni? Przeł. Małgorzata Guzowska. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Copyright Owners of the submitted texts grant the Reader the right to use the pdf documents under the provisions of the Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA). The user can copy and redistribute the material in any medium or format and remix, transform, and build upon the material for any purpose.
1. License
The University of Silesia Press provides immediate open access to journal’s content under the Creative Commons BY-SA 4.0 license (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Authors who publish with this journal retain all copyrights and agree to the terms of the above-mentioned CC BY-SA 4.0 license.
2. Author’s Warranties
The author warrants that the article is original, written by stated author/s, has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author/s.
If the article contains illustrative material (drawings, photos, graphs, maps), the author declares that the said works are of his authorship, they do not infringe the rights of the third party (including personal rights, i.a. the authorization to reproduce physical likeness) and the author holds exclusive proprietary copyrights. The author publishes the above works as part of the article under the licence "Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International".
ATTENTION! When the legal situation of the illustrative material has not been determined and the necessary consent has not been granted by the proprietary copyrights holders, the submitted material will not be accepted for editorial process. At the same time the author takes full responsibility for providing false data (this also regards covering the costs incurred by the University of Silesia Press and financial claims of the third party).
3. User Rights
Under the CC BY-SA 4.0 license, the users are free to share (copy, distribute and transmit the contribution) and adapt (remix, transform, and build upon the material) the article for any purpose, provided they attribute the contribution in the manner specified by the author or licensor.
4. Co-Authorship
If the article was prepared jointly with other authors, the signatory of this form warrants that he/she has been authorized by all co-authors to sign this agreement on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this agreement.
I hereby declare that in the event of withdrawal of the text from the publishing process or submitting it to another publisher without agreement from the editorial office, I agree to cover all costs incurred by the University of Silesia in connection with my application.