Upadek muru berlińskiego w wybranych filmach fabularnych i dokumentalnych – od medialnej gorączki po perspektywę symbolicznego pośrednika

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/SSP.2021.18.07

Słowa kluczowe:

mur berliński, rok 1989, film, telewizja, medium

Abstrakt

W artykule zaproponowano spojrzenie na mur berliński przez pryzmat wybranych filmów fabularnych i dokumentalnych odnoszących się do wydarzeń roku 1989. Punktem wyjścia rozważań jest założenie, że wymiar medialny był szczególnie istotny na końcowym etapie historii muru berlińskiego. Telewizja odegrała ważną rolę między innymi w dokumentowaniu kolejnych etapów przełomu politycznego roku 1989, co odzwierciedlone zostało w analizowanych filmach. Sposoby prezentowania w nich telewizyjnego medium w kontekście upadku muru berlińskiego nie tylko odnoszą się do historycznych okoliczności, w jakich to medium funkcjonowało, lecz także mają symboliczny potencjał, pozwalają bowiem również w murze dostrzec swoiste medium określające niezwykły charakter granicy niemiecko-niemieckiej.

Bibliografia

Brzezińska Marta, 2014: Spektakl – granica – ekran. Mur berliński w filmie niemieckim. Atut, Wrocław.

Burnett Simon, 2007: Ghost Strasse. Germany’s East Trapped Between Past and Present. Black Rose Books, Montreal.

Dayan Daniel, Katz Elihu, 1992: Media Events. The Live Broadcasting of History. Harvard University Press, Cambridge–London.

Die Mauer [Mur], 1990. Reż. Jürgen Böttcher. NRD.

Die Unberührbare [Nietykalna], 2000. Reż. Oskar Roehler. Niemcy.

Filipowicz Stanisław, 1988: Mit i spektakl władzy. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Frey Mattias, 2013: Postwall German Cinema. History, Film History, and Cinephilia. Berghahn Books, New York–Oxford.

Good Bye, Lenin!, 2003. Reż. Wolfgang Becker. Niemcy.

Hanke Helmut, 1990: Kommunikation in Aufruhr – Medien im Wandel. „Rundfunk und Fernsehen. Zeitschrift für Medien und Kommunikationswissenschaft”, Jg. 38, No. 3, s. 319–327.

Hertle Hans-Hermann, 2011: The Berlin Wall Story. Biography of a Monument. Ch. Links Verlag, Berlin.

Jabłońska Urszula, 2016: Zrób sobie mur. W: Mur. 12 kawałków o Berlinie. Red. Agnieszka Wójcicka. Wydawnictwo Czarne, Wołowiec. E-book [mobi].

Ladd Brian, 1998: The Ghosts of Berlin. Confronting German History in the Urban Landscape. University of Chicago Press, Chicago.

Leipzig im Herbst [Lipsk jesienią], 1989. Reż. Gerd Kroske, Sebastian Richter, Andreas Voigt. NRD.

Makulatur [Makulatura], 1989. Reż. Kerstin Süske. NRD.

Memory of Berlin [Pamięć Berlina], 1998. Reż. John Burgan. Niemcy.

Mitchell W.J.T., 1994: Picture Theory. Essays on Verbal and Visual Representation. University of Chicago Press, Chicago–London.

Mitchell W.J.T., 2013: Czego chcą obrazy? Pragnienia przedstawień, życie i miłości obrazów. Przeł. Łukasz Zaremba. Narodowe Centrum Kultury, Warszawa.

O’Brien Mary-Elizabeth, 2012: Post-Wall German Cinema and National History. Utopianism and Dissent. Camden House, Rochester–New York.

Paul Gerhard, Hrsg., 2008: Das Jahrhundert der Bilder. 1949 bis heute. Vandenhoeck & Ruprecht, Göttingen.

Schabowskis Zettel – Die Nacht als die Mauer fiel [Notatka Schabowskiego – noc, w którą upadł mur], 2009. Reż. Marc Brasse, Florian Huber. Niemcy.

Sonnevend Julia, 2016: Stories without Borders. The Berlin Wall and the Making of a Global Iconic Event. Oxford University Press, Oxford.

Pobrania

Opublikowane

2021-09-06

Jak cytować

Brzezińska-Pająk, M. (2021). Upadek muru berlińskiego w wybranych filmach fabularnych i dokumentalnych – od medialnej gorączki po perspektywę symbolicznego pośrednika. Śląskie Studia Polonistyczne, 18(2), 1–12. https://doi.org/10.31261/SSP.2021.18.07