Muzyka przyszłości. Muzyczne projekty „science fiction"

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/SSP.2023.21.12

Słowa kluczowe:

science fiction, utopia, dystopia, muzyka popularna, przyszłość, muzyka elektroniczna

Abstrakt

Artykuł poświęcony jest analizie projektów o tematyce science fiction realizowanych w dziełach muzyki popularnej, konkretnie w twórczości zespołu Kraftwerk, Gary’ego Numana i zespołu Nine Inch Nails. Omówiono aspekty konstytuujące te konkretne opowieści w ramach przedstawianych światów, a także
ich specyficzną warstwę dźwiękową, nadającą tym projektom silnie immersyjny charakter. Muzyka i dźwięki słyszalne na płytach stają się doświadczalnym, bo dającym się usłyszeć, znakiem przyszłości nie tylko z powodu tematyki utworów. Ważnym elementem wpływającym na działanie tych projektów jest też silnie nowatorski, oryginalny sposób ich tworzenia, wykraczający znacznie poza horyzont oczekiwań typowych odbiorców.

Bibliografia

Auslander Philip, 2006: Performing Glam Rock. Gender and Theatricality in Popular Music. The University of Michigan Press, Ann Arbor.

Beer Koos de, 2016: Analysing Alternate Reality Games Based on Game Design Theory to Propose a Conceptual Framework. University of Pretoria, Pretoria. https://www.academia.edu/74569838/Analysing_Alternate_Reality_Games_based_on_game_design_theory_to_propose_a_conceptual_framework [dostęp: 30.06.2022].

Binczycka-Gacek Elżbieta, Brzostek Dariusz, 2021: Powrót futuryzmów. Kultura przyszłości poza globalnym centrum. „Przegląd Kulturoznawczy”, nr 3 (49), s. VII–XI. https://doi.org/10.4467/20843860PK.21.032.14352.

Bruni John, 2021: „Erase Me”: Gary Numan’s 1978–80 Recordings. „Ought: The Journal of Autistic Culture”, vol. 2 (2) (Spring), s. 10–22.

Brzostek Dariusz, 2013: Afrofuturyzm – od analogowej wyobraźni do cyfrowego oporu. „Fragile”, nr 2 (20), s. 70–75.

Buckley David, 2013: Kraftwerk publikation. Współpr. Nigel Forrest. Przekł. Maciej Szymański. Dom Wydawniczy Rebis, Poznań.

Czernek Paweł, 2018: Nazewnictwo muzyczne jako dział onomastyki. Założenia wstępne. „Tarnowskie Dialogi Naukowe”, nr 1, s. 97–107.

Freud Sigmund, 1997: Niesamowite. W: Sigmund Freud: Dzieła. T. 3: Pisma psychologiczne. Przeł. [z niem.] Robert Reszke. KR, Warszawa, s. 235–262.

Huey Steve, 2021: Gary Numan Biography. AllMusic. https://www.allmusic.com/artist/gary-numan-mn0000183858/biography?1664874939193 [dostęp: 30.06.2022].

Jameson Fredric, 2011: Archeologie przyszłości. Pragnienie zwane utopią i inne fantazje naukowe. Tłum. Małgorzata Frankiewicz, Andrzej Miszk, Maciej Płaza. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.

Jurek Thom, 2007: „Year Zero” Review. AllMusic. https://www.allmusic.com/album/year-zero-mw0000746951 [dostęp: 30.06.2022].

Juszczyk Andrzej, 2019: Piękne maszyny nienawiści. W: Miejsca muzyki. Perspektywa interdyscyplinarna. Red. Magdalena Parus-Janowska, Szymon Nożyński. Wydawnictwo Naukowe Katedra, Gdańsk, s. 35–56.

Juszczyk Andrzej, 2014a: Stary wspaniały świat. O utopiach pozytywnych i negatywnych. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.

Juszczyk Andrzej, 2014b: Transhumanistyczna utopia w kulturze popularnej – przypadek Kraftwerk. „Wielogłos”, nr 3 (21), s. 61–71.

Kotoński Włodzimierz, 2019: Muzyka elektroniczna. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Kraftwerk, 1974: Autobahn. Philips / Vertigo.

Kraftwerk, 1975: Radio-Aktivität. Kling Klang / EMI.

Kraftwerk, 1977: Trans Europa Express. Kling Klang / EMI.

Kraftwerk, 1978: Die Mensch Maschine. Kling Klang / EMI.

Kraftwerk, 1981: Computerwelt. Kling Klang / EMI.

Kraftwerk, 1986: Electric Cafe. Kling Klang / EMI.

Kraftwerk, 2017: 3-D Der Katalog. Kling Klang / Parlophone.

Latour Bruno, 2011: Nigdy nie byliśmy nowocześni. Tłum. Maciej Gdula. Oficyna Naukowa, Warszawa.

Lott Tim, 1979: Confessions of an Honest Poseur. „Record Mirror”, 9th June, s. 26.

Maj Krzysztof K., 2019: Antyutopia – o gatunku, którego nie było. „Zagadnienia Rodzajów Literackich”, R. 62, z. 4, s. 10–29. http://dx.doi.org/10.26485/ZRL/2019/62.4/1.

Martin Dan, 2007: Nine Inch Nails: Year Zero. „New Musical Express”, 27th April, s. 27.

McCormick Neil, 2013: Kraftwerk: the Most Influential Group in Pop History? „The Telegraph”, 30th January. https://www.telegraph.co.uk/culture/music/rockandpopfeatures/9837423/Kraftwerk-the-most-influential-group-in-pop-history.html [dostęp: 30.06.2022].

Momro Jakub, 2015: Fenomenologia ucha. „Testy Drugie”, nr 5, s. 7–12.

Morton Timothy, 2018: Lepkość. Tłum. Anna Barcz. „Teksty Drugie”, nr 2, s. 284–295. https://journals.openedition.org/td/10375 [dostęp: 30.04.2023].

Ndalianis Angela, 2018: Bowie and Science Fiction / Bowie as Science Fiction. „Cinema Journal”, vol. 57, no. 3 (Spring), s. 139–149. http://dx.doi.org/10.1353/cj.2018.0036.

Nine Inch Nails, 2007: Year Zero. Leaving Hope Music.

Nożyński Szymon, 2020: Akuzmatyka, koncepcja nażywości i słuchanie ambientowe. Dźwięk we władaniu medium. W: Słuchanie medium. Red. Marcin Olejniczak, Tomasz Misiak. Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Koninie, Konin, s. 25–34.

Numan Gary, 1979: Pleasure Principle. Beggars Banquet.

Piotrowski Grzegorz, 2016: Muzyka popularna. Nasłuchy i namysły. Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.

Sutton Paul, 2018: Understanding Gary Numan: An Essay on The Machine Quartet (1978–1981). Buffalo Books, Cambridge.

Suvin Darko, 1979: Metamorphoses of Science Fiction. On the Poetics and History of a Literary Genre. Yale University Press, New Haven–London.

Suvin Darko, 2018: O poetyce gatunku science fiction. Tłum. Krzysztof K. Maj. „Creatio Fantastica”, vol. 59 (1), s. 9–24. http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.3311557.

Tubeway Army, 1978: Tubeway Army. Beggars Banquet.

Tubeway Army, 1979: Replicas. Beggars Banquet.

Pobrania

Opublikowane

2023-06-29

Jak cytować

Juszczyk, A. (2023). Muzyka przyszłości. Muzyczne projekty „science fiction". Śląskie Studia Polonistyczne, 21(1), 1–20. https://doi.org/10.31261/SSP.2023.21.12