Plastikowa postmedialność. Poetyckie użycia tworzyw sztucznych

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/SSP.2024.23.01

Słowa kluczowe:

plastik, poezja, chemopoetyka, Adam Dickinson, Evelyn Reilly

Abstrakt

Niniejszy artykuł odnosi się do transgresyjnego wymiaru plastiku, wymiaru sondowanego dziś w eksperymentalnych praktykach poetyckich. Autorka powołuje się na Lynn Keller i poświęca uwagę „poezji świadomego antropocenu”, której przykłady analizuje pod kątem wprowadzania do tomów poetyckich
elementów wizualnych i epistemologicznych konsekwencji sięgania po anachroniczne, modernistyczne techniki łączenia w poezji obszarów wizualnych i dyskursywnych. W omawianych projektach poetyckich eksponuje wyraźne odniesienia do plastiku – nie tylko jako tematu, lecz także jako zasady organizującej tomy.
Ukazuje sposoby poetyckiego uobecniania estetyki, ontologii i ekonomii tworzywa, a także omawia postmedialną poezję jako praktykę poznawczą odsłaniającą nieoczywiste rekonfiguracje plastiku.

Bibliografia

Ambroży Paulina, 2017: „In your synthesis the signal condenses”: Adam Dickinson’s „Polymers” and Kacper Bartczak’s „Organic Poems”, and the Plastic Poetics of the Contemporary Organic Poem. „Idea. Studia nad strukturą i rozwojem pojęć filozoficznych”, T. 29/1, s. 275–296.

Barthes Roland, 2008: Plastik. W: Idem: Mitologie. Przeł. Adam Dziadek. Wstęp Krzysztof Kłosiński. Wydawnictwo KR, Warszawa.

Barwin Gary, 2013: Writing Social Plastics. Cultural Polymers in the Visual Poems of Adam Dickinson. Jacket2, 17.10.2013. https://jacket2.org/commentary/writing-social-plastics [dostęp: 12.05.2024].

Boscagli Maurizia, 2021: On the Beach. Porous Plasticity, Migration Art, and the Objet Trouvé of the Wasteocene. W: Life in Plastic: Artistic Responses to Petromodernity. Ed. Irr Caren. University of Minnesota Press, Minneapolis–London, s. 137–161.

Davis Heather, 2022: Plastic Matter. Duke University Press, Durham.

Dickinson Adam, 2007: The Weather of Weeds: Lisa Robertson’s Rhizome Poetics. „Rhizome”, issue 15. http://www.rhizomes.net/issue15/dickinson.html [dostęp: 12.05.2024].

Dickinson Adam, 2011: Pataphysics and Biosemiotics in Lisa Robertson’s Office for Soft Architecture. „Interdisciplinary Studies in Literature and Environment”, vol. 18, no. 3 (Summer), s. 615–636.

Dickinson Adam, 2013: The Polymers. Anansi, Toronto.

Dickinson Adam, 2014: Pataphysics and Postmodern Ecocriticism: A Prospectus. W: The Oxford Handbook of Ecocriticism. Ed. Greg Garrard. Oxford University Press, New York, s. 132–152.

Dickinson Adam, 2019: „Prickly new cells”. Diffractive Reading and Writing in Juliana Spahr’s „The Transformation”. Jacket2, 2.08.2019. https://jacket2.org/commentary/prickly-new-cells [dostęp: 12.05.2024].

Fiedorczuk Julia, 2020: Poezja samoświadomego antropocenu. W: Prognoza niepogody. Literatura polska w XXI wieku. Red. Szymon Kloska, Maciej Jakubowiak. Wydawnictwo Czarne, Wołowiec, s. 81–93.

Gosh Ranjan, 2022: The Plastic Turn. Cornell University Press, Ithaca.

Iovino Serenella, Oppermann Serpil, 2012: Material Ecocriticism: Material, Agency, and Models of Narrativity. „Ecozon@”, vol. 3, no. 1, s. 75–91.

Irr Caren, ed., 2021: Life in Plastic: Artistic Responses to Petromodernity. University of Minnesota Press, Minneapolis–London.

Kałuża Anna, 2019: Splątane obiekty. Przechwycenia artystyczno-literackie w niewspółmiernym świecie. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.

Keller Lynn, 2017: Recomposing Ecopoetics: North American Poetry of the Self-Conscious Anthropocene. University of Virginia Press, Charlottesville.

Morton Timothy, 2009: Ecology without Nature: Rethinking Environmental Aesthetics. Harvard University Press, Cambridge.

Reilly Evelyn, 2009: Styrofoam. Roof Books, New York.

Reilly Evelyn, 2012: Metaphor or More? W: Like a Metaphor. Ongoing Relations Between „Poetry” and „Science”. Ed. Gilbert Adair. Jacket2, 13.03.2012. https://jacket2.org/interviews/metaphor-or-more [dostęp: 12.05.2024].

Reilly Evelyn, 2013: Environmental Dreamscapes and Ecopoetic Grief. „OmniVerse”. http://omniverse.us/evelyn-reilly-environmental-dreamscapes-and-ecopoetic-grief/ [dostęp: 12.05.2024].

Rejniak-Majewska Agnieszka, 2010: „Kondycja postmedialna” i wynajdywanie medium według Rosalind Krauss. W: Sztuki w przestrzeni transmedialne. Red. Tomasz Załuski. Akademia Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi, Łódź, s. 42–52.

Retallack Joan, 2007: What is Experimental Poetry & Why Do We Need It? „Jacket Magazine”, vol. 32, April. http://jacketmagazine.com/32/p-retallack.shtml [dostęp: 14.08.2024].

Szaj Patryk, 2021: Czas, który wypadł z ram. Antropocen i ekokrytyczna lektura tekstów literackich. „Forum Poetyki”, nr 24, s. 6–25. https://doi.org/10.14746/fp.2021.24.30229.

Tiffany Daniel, 2000: Toy Medium: Materialism and Modern Lyric. University of California Press, Oakland.

Ubertowska Aleksandra, 2020: Historie biotyczne. Pomiędzy estetyką a geotraumą. Instytut Badań Literackich PAN, Warszawa.

Whittaker Nell, 2018: „What the sea brought: poly.flotsam.faux.foam”: An Attempt to Develop a Queer-Influenced Sea-theory with Evelyn Reilly’s „Styrofoam”. University of Cambridge. [Praca magisterska]. https://www.academia.edu/45188113/_What_the_sea_brought_poly_flotsam_faux_foam_an_attempt_to_develop_a_queer_influenced_sea_theory_with_Evelyn_Reilly_s_Styrofoam [dostęp: 14.05.2024].

Pobrania

Opublikowane

2024-06-05

Jak cytować

Trzeciak, K. (2024). Plastikowa postmedialność. Poetyckie użycia tworzyw sztucznych. Śląskie Studia Polonistyczne, 23(1), 1–13. https://doi.org/10.31261/SSP.2024.23.01