Kwestie „najwyższej wagi” w twórczości Magdaleny Tulli

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/SSP.2019.13.19

Słowa kluczowe:

Magdalena Tulli, Shoah, Last Judgement by Hans Memling, melancholy

Abstrakt

The author examines metaphors related to weight in the oeuvre of Magdalena Tulli, indicating the notion that elucidates and orders what has hitherto defied interpretation in her novels. It is pointed out by the essay’s author, and corroborated by numerous quotations from Tulli, that the Warsaw-based writer often described as a post-modernist weaving multi-thread narrative, in fact creates literature devoted to a single topic – the Shoah. An interesting way of indicating this fact is a painting by Hans Memling, Last Judgement, mysteriously appearing in Magdalena Tulli’s novel entitled Włoskie szpilki [Italian High-Heels].

Bibliografia

Armatowska Joanna, 2010: Konstrukcja i destrukcja w prozie Magdaleny Tulli na przykładzie „Snów i kamieni”. „Polonistyka”, nr 9.

Bałus Wojciech, 1996: Mundus melancholicus. Melancholiczny świat w zwierciadle sztuki. Kraków: Universitas.

Bieńczyk Marek, 2012: Melancholia. O tych, co nigdy nie odnajdą straty. Warszawa: Świat Książki.

Cuber Marta, 2013: Metonimia jako struktura wyobraźni. O prozie Magdaleny Tulli. W: Eadem: Metonimie Zagłady. O polskiej prozie lat 1987–2012. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Dziadek Adam, 2004: Obrazy i wiersze. Z zagadnień interferencji sztuk w polskiej poezji współczesnej. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Dzika-Jurek Kamila, 2013: „Setka szarych palt”. (Nie)świadomość Zagłady w powieści „Skaza” Magdaleny Tulli. „Teksty Drugie”, nr 5.

Kępiński Antoni, 1978: Rytm życia. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Kępiński Antoni, 1979: Melancholia. Warszawa: Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich.

Komendant Tadeusz, 1998: Trzeci wymiar. „Gazeta Wyborcza”, 5.0.1998, dodatek: „Książki”, nr 9.

Lem Stanisław, 2003: Prowokacja. W: Biblioteka XXI wieku. Posł. Jerzy Jarzębski. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Mizuro Marta, 1999: Fraszka, igraszka, zabawka blaszana. „Odra”, nr 2.

Nowakowski Andrzej, 2016: Wstęp. W: Sąd. „Sąd Ostateczny” Hansa

Memlinga. Fotografie wykonał, wstępem opatrzył Andrzej Nowakowski. Kraków: Universitas.

Tulli Magdalena, 1999a: Sny i kamienie. Warszawa: W.A.B.

Tulli Magdalena, 1999b: W czerwieni. Warszawa: W.A.B.

Tulli Magdalena, 1999c: Za plecami narratora. Rozm. przeprowadził Marek Zaleski. „Res Publica Nowa”, nr 5/6.

Tulli Magdalena, 2003: Tryby. Warszawa: W.A.B.

Tulli Magdalena, 2007: Skaza. Warszawa: W.A.B.

Tulli Magdalena, 2011: Włoskie szpilki. Warszawa: Nisza.

Tulli Magdalena, 2012: Polaku, nie pomiataj sobą. Będziesz lepszy. Rozm. przeprowadziła Dorota Wodecka. „Gazeta Wyborcza”, 20.10.2012, dodatek: „Magazyn”.

Tulli Magdalena, 2013a: Loteria. „Zeszyty Literackie”, z. 4.

Tulli Magdalena, 2013b: Naród, który nie musi nikogo rzucać na kolana. W: Dorota Wodecka: Polonez na polu minowym. Warszawa: Agora.

Tulli Magdalena, 2017: Jaka piękna iluzja. Magdalena Tulli w rozmowie z Justyną Dąbrowską. Kraków: Znak.

Wiedemann Adam, 1995: Uwaga! poemat. „NaGłos”, nr 21.

Ziemba Adama, 2016: „Sąd Ostateczny” Hansa Memlinga – zagadki badawcze. W: Sąd. „Sąd Ostateczny” Hansa Memlinga. Fotografie wykonał, wstępem opatrzył Andrzej Nowakowski. Kraków: Universitas.

Pobrania

Opublikowane

2019-06-22

Jak cytować

Dzika-Jurek, K. (2019). Kwestie „najwyższej wagi” w twórczości Magdaleny Tulli. Śląskie Studia Polonistyczne, 13(1), 241–259. https://doi.org/10.31261/SSP.2019.13.19