Wiersz, czyli sytuacja rzeźbiarska O materialności Kordu Natalii Malek

Autor

  • Katarzyna Trzeciak Uniwersytet Jagielloński w Krakowie

Słowa kluczowe:

sculpture, materiality, material, concrete poetry, corporality

Abstrakt

The article is an attempt at providing an interpretation of Natalia Malek’s work Kord in the context of sculpture and materiality. Starting from outlining a definition of a sculpture as a situation and a meeting, the author tries to demonstrate how a poetical language stages the sculptural, departing from the tradition of concrete poetry in favour of openness and potentiality of a poem. The essential contexts for the following argument are both elements of the study of objects and the feminist approach to corporality, which stimulate thinking in terms of the matter and materiality and enable us to interpret Malek’s project as addressing dualisms of Western metaphysics, as well as calling for a different type of reading. The category of “material vision” (de Man) is for the author of the article a point of departure, however, in result, it turns out to be insufficient and gives way to the project of reading understood as a “sculptural situation”.

Bibliografia

Appadurai Arjun, 2012: W rzeczy samej. Przeł. Jacek Staniszewski. W: Materialność. Red. Krzysztof Gufrański et al. Gdańsk: Instytut Sztuki Wyspa.

de Man Paul, 2000: Ideologia estetyczna. Przeł. Artur Przybysławski. Gdańsk: Słowo/Obraz Terytoria.

Hulme Thomas Ernst, 1954: Romanticism and Classicism. In: Idem: Speculations. London: Routledge.

Hyży Ewa, 2003: Kobieta, ciało, tożsamość. Teorie podmiotu w filozofii feministycznej końca XX wieku. Kraków: TAiWPN Universitas.

Ingold Tim, 2012: Materiały przeciwko materialności. Przeł. Marcin Wawrzyńczak. W: Materialność. Red. Krzysztof Gufrański et al. Gdańsk: Instytut Sztuki Wyspa.

Jameson Fredric, 2007: The Poetics of Totality. In: Idem: The Modernist Papers. New Delhi: ABS Publishers.

Krauss Rosalind, 2011: Oryginalność awangardy i inne mity modernistyczne. Przeł. Monika Szuba. Gdańsk: Słowo/Obraz Terytoria.

Kujawa Dawid, 2017: Podłapać trop hyle. „Mały Format”, nr 10. http://malyformat.com/2017/10/podlapac-trop-hyle/ [dostęp: 4.05.2018].

Malek Natalia, 2017: Kord. Fot. Anna Grzelewska.Poznań: Wydawnictwo Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej i Centrum Animacji Kultury – Staromiejski Dom Kultury.

Michaels Walter Benn, 2011: Kształt znaczącego. Od roku 1967 do końca historii. Przeł. Jan Burzyński. Kraków: korporacja ha!art.

Muca Klaudia, 2016: Widoki, ludzie i zdarzenia (Natalia Malek: „Szaber”). „ArtPapier”, nr 5–6. http://artpapier.com/index.php?page=artykul&wydanie=298&artykul=5469&kat=17 [dostęp: 4.05.2018].

Skurtys Jakub, Malek Natalia, 2017: Powiązania. „ArtPapier”, nr 15–16. http://artpapier.com/index.php?page=artykul&wydanie=330&artykul=6314 [dostęp: 4.05.2018].

Szymański Wojciech, 2017: Rzeźba, czyli to, co wydarza się, kiedy się cofasz, aby obejrzeć obraz. „Szum”, nr 15.

Rogowska-Stangret Monika, 2016: Ciało – poza Innością i Tożsamością. Trzy figury ciała w filozofii współczesnej. Gdańsk: Fundacja Terytoria Książki.

Pobrania

Opublikowane

2018-06-29

Jak cytować

Trzeciak, K. (2018). Wiersz, czyli sytuacja rzeźbiarska O materialności Kordu Natalii Malek. Śląskie Studia Polonistyczne, 11(1), 191–200. Pobrano z https://trrest.vot.pl/ojsus/index.php/SSP/article/view/8676