Doświadczenie szoku Walter Benjamin i trauma nowoczesności

Autor

  • Grzegorz Marcinkowski Uniwersytet Śląski w Katowicach

Słowa kluczowe:

Benjamin, shock, experience, modernity, tradition

Abstrakt

The author of the article tries to reconstruct both the way of perceiving subjectivity in the works of Walter Benjamin and the ways in which the tension between identity and history is manifested in his writings. The article concentrates on the concept of shock, developed by the philosopher during reading Baudelaire and Kafka. With this concept, it is possible to describe the transition from the narrative conception of experience to “point experience” constituted by series of sudden unconnected impulses. The moment conducing to this transition was the I World War which for Benjamin – as well as for others significant thinkers of that time – constituted an important turning point.

Bibliografia

Arendt Hannah, 2007: Walter Benjamin 1892–1940. Przeł. Andrzej Kopacki. Posłowie Ewa Rzanna. Gdańsk: słowo / obraz terytoria.

Benjamin Walter, 2011: Twórca jako wytwórca. Eseje i rozprawy. Przeł. Robert Reszke. Warszawa: Wydawnictwo KR.

Benjamin Walter, 2013: Źródło dramatu żałobnego w Niemczech. Przeł. Andrzej Kopacki. Posłowie Adam Lipszyc. Warszawa: Wydawnictwo Sic!

Jay Martin, 2008: Pieśni doświadczenia. Nowoczesne amerykańskie i europejskie wariacje na uniwersalny temat. Przeł. Agnieszka Rejniak‐-Majewska. Kraków: Universitas.

Rosenzweig Franz, 1998: Gwiazda zbawienia. Przeł. i wstępem opatrzył Tadeusz Gadacz. Kraków: Znak.

Scholem Gershom Gerhard, 2006: Żydzi i Niemcy. Eseje, listy, rozmowa. Przeł. Marzena Zawanowska, Adam Lipszyc. Wybrał, oprac. i przedmową opatrzył Adam Lipszyc. Sejny: Pogranicze.

Pobrania

Opublikowane

2018-12-28

Jak cytować

Marcinkowski, G. (2018). Doświadczenie szoku Walter Benjamin i trauma nowoczesności. Śląskie Studia Polonistyczne, 12(2), 9–23. Pobrano z https://trrest.vot.pl/ojsus/index.php/SSP/article/view/8795

Numer

Dział

Rozprawy i artykuły