Powódź – wilgotne zabija suche. Klęska męskości w Drachu Szczepana Twardocha

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/SSP.2020.15.10

Słowa kluczowe:

masculinity, body, First World War

Abstrakt

In the article the author presents her interpretation of corporeality in Szczepan Twardoch’s books. She performs her analysis of male body’s image by emphasizing the opposition between biology-based disruptions of social constructs and machine-like process yielding the projection of a perfect soldier. What was indicated by the author is the influence of German authors on Twardoch’s novels, particularly Klaus Theweleit’s works. The analysis focuses on Josef Magnor, the main character of Twardoch’s Drach, serving as a figure of defeat in the context of variegated social relations, most of all relating to masculinity. The key to understand the failure of masculinity in Twardoch’s works seems to be the opposition: the dry – the wet, which facilitates transferring of considerations on war symbols directly into interpretation of Polish recent literature.

Bibliografia

Bourdieu Pierre, 2004: Męska dominacja. Przeł. Lucyna Kopciewicz. Warszawa: Oficyna Naukowa.

Bourdieu Pierre, 2005: Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia. Przeł. Piotr Biłos. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Hoffmann Ernst Theodor Amadeus, 2011: Piaskun. Przeł. Antoni Lange. [online:] http://wolnelektury.pl/katalog/lektura/powiesci-fantastyczne-piaskun.html [20.12.2019].

Jakubowska Honorata, 2009: Socjologia ciała. Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Adama Mickiewicza.

Kuczyński Janusz, 1967: Zmierzch mieszczaństwa. Immoralizm – nihilizm – faszyzm. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Littell Jonathan, 2009: Suche i wilgotne. Przeł. Magdalena Kamińska-Maurugeon. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Piotrowiak Miłosz, 2015: Do-tkliwość wojny: „Omijam czule trawy, kiedy idę drogą…” Wojciecha Bąka i „Drach” Szczepana Twardocha. W: Balaghan: mikroświaty i nanohistorie. Red. Mariusz Jochemczyk, Magdalena Kokoszka, Beata Mytych-Forajter. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Sznajderman Monika, 2000: Błazen. Maski i metafory. Gdańsk: słowo/obraz terytoria.

Theweleit Klaus, 2016: Męskie fantazje. Przeł. Mateusz Falkowski, Michał Herer. Przekł. przejrzał Arkadiusz Żychliński. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Twardoch Szczepan, 2014: Drach. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Twardoch Szczepan, 2015: Wieloryby i ćmy. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Twardoch Szczepan, 2018: Drach. [Spektakl teatralny]. Reż. Robert Talarczyk. Teatr Śląski im. S. Wyspiańskiego w Katowicach–Teatr Ziemi Rybnickiej. Premiera: 27 października 2018 r. / 21 października 2018 r.

Twardoch Szczepan, 2019: Jak nie zostałem poetą. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Pobrania

Opublikowane

2020-06-26

Jak cytować

Imiela, P. (2020). Powódź – wilgotne zabija suche. Klęska męskości w Drachu Szczepana Twardocha. Śląskie Studia Polonistyczne, 15(1), 1–16. https://doi.org/10.31261/SSP.2020.15.10