Wavy Line and Totality. Showiness and Efficiency in Kamila Janiak’s Poetry
DOI:
https://doi.org/10.31261/SSP.2019.14.11Keywords:
Kamila Janiak, Camp, engaged poetrAbstract
The aim of this article is to discuss poetic works by Kamila Janiak using categories of showiness (a formal surplus) and efficiency (understood as critical or per-formative potential). The author of the article comments upon the early reception of Janiak’s poems to point that first reviewers oftentimes intuitively indicated the totality of Janiak’s poetic gestures, and then he traces the poetess’s strategy back to Camp aesthetics.
References
Barthes Roland, 1997: Przyjemność tekstu. Przeł. Adriana Lewańska. Warszawa: KR.
Butler Judith, 2010: Walczące słowa. Mowa nienawiści i polityka performatywu. Przeł. Adam Ostolski. Warszawa: Krytyka Polityczna.
Glosowitz Monika, 2016: „Miłość jest jak sezamowe paluszki”. Kamila Janiak i Kira Pietrek o pracy afektywnej. W: Jakieś rozwiązania. [Red. tomu Piotr Śliwiński]. Poznań: WBPiCAK.
Honet Roman, [b.r.]: Poeci na nowy wiek. Rocznik 2007. „biBLioteka”. [Online:] http://www.biuroliterackie.pl/biblioteka/recenzje/poeci-na-nowy-wiek-rocznik-2007/ [29.09.2019].
Houellebecq Michel, 2015: Możliwość wyspy. Przeł. Ewa Wieleżyń-ska. Wyd. 4. Warszawa: W.A.B.
Janeczko Weronika, [b.r.]: Trochę tak, a trochę nie. „Wizje”. [Online:] https://magazynwizje.pl/aktualnik/weronika-janeczko-recenzja-janiak/ [29.09.2019].
Janiak Kamila, 2007: frajerom śmierć i inne historie. [Ilustr. Marek Sobczyk]. Warszawa: Staromiejski Dom Kultury.
Janiak Kamila, 2009: kto zabił bambi? [Ilustr. Marek Sobczyk]. Warszawa: Fundacja Modern Art Means Modern Artist Language (MAMMAL).
Janiak Kamila, 2016: zwęglona jantar. [Rysunki Grzegorz Szyma]. Warszawa: Staromiejski Dom Kultury.
Janiak Kamila, 2018: wiersze przeciwko ludzkości. Autorka ilustr. Ola Wasilewska. Poznań–Warszawa: Wydawnictwo Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej i Centrum Animacji Kultury w Poznaniu–Staromiejski Dom Kultury w Warszawie.
Janiak Kamila, Budnik Agnieszka, 2019: W stronę konkretu. Rozmowa z Kamilą Janiak. Tekst Agnieszka Budnik. „Kultura u Podstaw”. 24.01.2019. [Online:] https://kulturaupodstaw.pl/kamila-janiak-w-strone-konkretu/ [29.09.2019].
Janiak Kamila, Staśko Maja, [b.r.]: I nic, i nic dzieje się dalej. [Z Kamilą Janiak rozmawia Maja Staśko]. „biBLioteka”. Sierpień 2016. [Online:] https://www.biuroliterackie.pl/biblioteka/wywiady/nic-nic-dzieje-sie/ [29.09.2019].
Kałuża Anna, 2010: Bumerang. Szkice o polskiej poezji przełomu XX i XXI wieku. Wrocław: Biuro Literackie.
Kałuża Anna, 2016: Zwęglony wiersz. „Tygodnik Powszechny”. [Online:] https://www.tygodnikpowszechny.pl/zweglony-wiersz-146065 [29.09.2019].
Lorkowski Piotr Wiktor, 2010: Kamila Janiak, „Kto zabił bambi?”. [Online:] http://piotrwiktor.blox.pl/2010/05/Kamila-Janiak-kto-zabil-bambi-Staromiejski-Dom.html [15.04.2016].
Redaktor biBLioteki, [b.r.]: Formy zaangażowania. „BiBLioteka”. [Online:] https://www.biuroliterackie.pl/biblioteka/debaty/formy-zaangazowania/ [12.10.2019].
Skurtys Jakub, 2016: Ja-składnia. W: Zebrało się śliny. Red. Paweł Kaczmarski, Marta Koronkiewicz. Stronie Śląskie: Biuro Literackie.
Skurtys Jakub, 2019: Bywało lepiej. Podsumowanie roku 2018. Ilustracja Jędrzej Jeleński. „Mały Format” 2019, [nr] 01. [Online:] http://malyformat.com/2019/01/bywalo-lepiej-podsumowanie-2018-roku/ [29.09.2019].
Sontag Susan, 2018: Przeciw interpretacji i inne eseje. Przeł. Małgorzata Pasicka, Anna Skucińska, Dariusz Żukowski. Kraków: Karakter.
Świeściak Alina, 2018: Kamila Janiak i punk. „Poznańskie Studia Polonistyczne”, Seria Literacka 33 (53): (Nie)opisane. Poetki polskie XX I XXI wieku (cz. II). [Online:] https://pressto.amu.edu.pl/index.php/pspsl/article/view/15913 [15.10.2019].
Uniłowski Krzysztof, 2006: „Proza środka”, czyli stereotyp literatury nowoczesnej. W: Idem: Granice nowoczesności. Proza polska i wyczerpanie modernizmu. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Wawrzyńczyk Rafał, 2007: Wanna, którą niełatwo… „Studium”, nr 3/4.
Ważyk Adam, 1951: Mickiewicz i wersyfikacja narodowa. Warszawa: Czytelnik.
Ważyk Adam, 1964: Esej o wierszu. Warszawa: Czytelnik.
Winiarski Jakub, 2008: Drapieżna, wulgarna, nieco chaotyczna. „Odra”, nr 2.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Copyright Owners of the submitted texts grant the Reader the right to use the pdf documents under the provisions of the Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA). The user can copy and redistribute the material in any medium or format and remix, transform, and build upon the material for any purpose.
1. License
The University of Silesia Press provides immediate open access to journal’s content under the Creative Commons BY-SA 4.0 license (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Authors who publish with this journal retain all copyrights and agree to the terms of the above-mentioned CC BY-SA 4.0 license.
2. Author’s Warranties
The author warrants that the article is original, written by stated author/s, has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author/s.
If the article contains illustrative material (drawings, photos, graphs, maps), the author declares that the said works are of his authorship, they do not infringe the rights of the third party (including personal rights, i.a. the authorization to reproduce physical likeness) and the author holds exclusive proprietary copyrights. The author publishes the above works as part of the article under the licence "Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International".
ATTENTION! When the legal situation of the illustrative material has not been determined and the necessary consent has not been granted by the proprietary copyrights holders, the submitted material will not be accepted for editorial process. At the same time the author takes full responsibility for providing false data (this also regards covering the costs incurred by the University of Silesia Press and financial claims of the third party).
3. User Rights
Under the CC BY-SA 4.0 license, the users are free to share (copy, distribute and transmit the contribution) and adapt (remix, transform, and build upon the material) the article for any purpose, provided they attribute the contribution in the manner specified by the author or licensor.
4. Co-Authorship
If the article was prepared jointly with other authors, the signatory of this form warrants that he/she has been authorized by all co-authors to sign this agreement on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this agreement.
I hereby declare that in the event of withdrawal of the text from the publishing process or submitting it to another publisher without agreement from the editorial office, I agree to cover all costs incurred by the University of Silesia in connection with my application.