Kilka refleksji o nauczaniu, literaturze, pisarstwie i języku Z J.M. Coetzeem rozmawia Marek Pawlicki

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/SSP.2020.15.04

Słowa kluczowe:

J.M. Coetzee, Zbigniew Herbert, Mr. Cogito, teaching and learning processes, “death” and “alive” reading

Abstrakt

A conversation with J.M. Coetzee, carried out in the July of 2019 via mail, touches upon such topics as the learning and teaching processes, the teacher‒student and the writer‒reader relations, as well as the notions of “death” and “alive [way of] reading,” the influence of Polish literature (in particular the poetry of Zbigniew Herbert) on the Nobel laureate’s works, and the Anna Wierzbicka’a concept of natural semantic meta-language.

Bibliografia

Barańczak Stanisław, 1995: Pomyślane przepaście. Osiem interpretacji. Posłowie Ireneusz Opacki. W układzie i oprac. Jolanty Tambor i Romualda Cudaka. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Coetzee John Maxwell, 2011: Obraza. Eseje o cenzurze. Przekł. Marek Król. Kraków: Znak.

Coetzee John Maxwell, 2017: Late Essays: 2006–2017. London: Harvill Secker.

Coetzee John Maxwell, 2018: Słowo Doktoranta. Przemowa J.M. Coetzeego z okazji nadania mu godności doktora honoris causa Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, 23 października 2018 r. W: John Maxwell Coetzee. Doctor honoris causa Universitatis Silesiensis. Red. Krzysztof Jarosz, Zbigniew Białas, Marek Pawlicki. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Coetzee John Maxwell, Kurtz Arabella, 2016: The Good Story. Exchanges on Truth, Fiction and Psychotherapy. London: Vintage.

Herbert Zbigniew, 1998: Pan Cogito. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie.

Miłosz Czesław, 1987: Wiersze. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Wierzbicka Anna, 2014: Imprisoned in English. The Hazards of English as a Default Language. Oxford: Oxford University Press.

Pobrania

Opublikowane

2020-06-29

Jak cytować

Coetzee, J. M., & Pawlicki, M. (2020). Kilka refleksji o nauczaniu, literaturze, pisarstwie i języku Z J.M. Coetzeem rozmawia Marek Pawlicki. Śląskie Studia Polonistyczne, 15(1), 1–6. https://doi.org/10.31261/SSP.2020.15.04