Nauczanie języka polskiego jako obcego/drugiego Kilka słów o odmianie edukacyjnej polszczyzny w szkole

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/TPDJP.2023.32.01

Słowa kluczowe:

edukacja uczniów z doświadczeniem migracji, nauczanie języka polskiego jako obcego/drugiego, język edukacji szkolne

Abstrakt

Artykuł przedstawia zagadnienie nauczania polszczyzny uczniów z doświadczeniem migracji. Ważnym aspektem ujętym w tekście jest również komponent kulturowy, który często stanowi czynnik determinujący dynamikę uczenia się przez uczniów polszczyzny oraz ich sukcesywną adaptację w polskiej szkole. W artykule krótko przedstawiono opracowaną przez Cumminsa genezę dychotomii kompetencji językowej, ogólną charakterystykę języka w odmianie edukacyjnej, a także potencjalne trudności, jakie uczniowie mogą napotkać podczas lekcji. Przytoczono ponadto przykłady dobrych praktyk – działań wspomagających uczenia się przez uczniów języka szkolnej edukacji (w zakresie czytania ze zrozumieniem treści, redagowania wypracowań) i nabywania umiejętności szukania praktycznych rozwiązań o charakterze uniwersalnym, które mogą być stosowane na wszystkich lekcjach.

Biogram autora

Anna Mikulska - Uniwersytet Jagielloński

Anna Mikulska – doktor nauk humanistycznych w zakresie językoznawstwa, absolwentka filologii polskiej (specjalność: nauczanie języka polskiego jako obcego i drugiego) na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. W 2022 roku obroniła pracę doktorską dotyczącą procesu nabywania polszczyzny przez chińskich uczniów, napisaną pod opieką dr hab. Anny Seretny, prof. UJ. Stypendystka Fundacji Kościuszkowskiej (2021–2022). Jej zainteresowania naukowe obejmują nauczanie języka polskiego jako obcego i drugiego dzieci oraz młodzieży
z doświadczeniem migracji. Autorka kilku artykułów naukowych. Współpracuje między innymi z Zespołem Obsługi Placówek Oświatowych w gminie Lesznowola, Ośrodkiem Rozwoju Edukacji w Warszawie (ORE) oraz amerykańską szkołą PS 34 im. Olivera Perry’ego w Nowym Jorku.

Bibliografia

Białek K., Jarmuż M., Ośko K., 2015, Międzykulturowość w szkole. Poradnik dla nauczycieli i specjalistów, ORE, Warszawa.

Bucko D., Prizel-Kania A., 2012, Wędrówki po globalnej sieci, czyli o możliwościach wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnej w kształceniu językowym, „Języki Obce w Szkole”, nr 3, s. 50–55.

Bucko D., Prizel-Kania A., 2018, Edukacja polonistyczna „online” – stan obecny oraz wyzwania na przyszłość (na podstawie analizy wybranych zasobów do nauczania języka polskiego), „Roczniki Humanistyczne”, T. 66, z. 10: Glottodydaktyka, s. 7–23, http://dx.doi.org/10.18290/rh.2018.66.10-1.

Cummins J., 2008, BICS and CALP: Empirical and theoretical status of the distinction, w: Encyclopedia of language and education, eds. N. Hornberger, vol. 2: Literacy, 2nd ed., Springer Science, Business Media LLC, New York, s. 71–83, https://doi.org/10.1007/978-0-387-30424-3_36.

Gębal P.E., 2018, Podstawy dydaktyki języka polskiego jako drugiego: podejście integracyjno--inkluzyjne, Księgarnia Akademicka, Warszawa.

Gębal P.E., 2019, Dydaktyka języków obcych. Wprowadzenie, PWN, Warszawa.

Gębal P.E., Miodunka W.T., 2020, Dydaktyka i metodyka nauczania języka polskiego jako obcego i drugiego, PWN, Warszawa.

Gibbons P., 2015, Scaffolding language, scaffolding learning: Teaching English language learners in the mainstream classroom, 2nd ed., Heinemann, Portsmouth, New Hampshire.

Gottlieb M., Ernst-Slavit G., 2014, Academic language in diverse classrooms: Definitions and contexts, Corwin Press Publisher, Thousand Oaks, California.

Kłakówna Z.A., Wiatr K., 2007, Nowa sztuka pisania, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków.

Krzyżyk D., Synowiec H., 2007, Podręcznik szkolny – pomoc czy przeszkoda w opanowaniu przez uczniów wiedzy i umiejętności (komunikatywność i funkcjonalność)?, Rada Języka Polskiego, https://rjp.pan.pl/konferencje-i-dyskusje-naukowe/1358-podrcznik-szkolny-pomoc-czy-przeszkoda-w-opanowaniu-przez-uczniow-wiedzy-i-umiejtnoci-dr-danuta-krzyyk-prof-helena-synowiec [dostęp: 22.11.2022].

Kuziak M., Rzepczyński S., 2008, Jak pisać?, Wydawnictwo Szkolne PWN–Wydawnictwo Park, Warszawa–Bielsko-Biała.

Lipińska E., Dąmbska G., 2018, Pisać jak z nut. Podręcznik rozwijający sprawność pisania, Universitas, Kraków.

Lipińska E., Seretny A., 2019, E|I|Ree|migracyjny język polski, „Języki Obce w Szkole”, nr 4, s. 5–10, pobrano z: https://jows.pl/brepo/panel_repo_files/2021/07/21/fnfcyg/jows-4-2019-online-calosc-0.pdf [22.11.2022].

Lipińska E., Seretny A., 2020, Język polski jako: obcy, drugi, odziedziczony, edukacyjny w Polsce i na obczyźnie – trajektorie procesu kształcenia, w: Nowe perspektywy w nauczaniu języka polskiego jako obcego. 5, red. E. Kubicka, M. Berend, A. Walkiewicz, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń, s. 15–34.

Martyniuk W., 2015, Edukacyjna sprawność językowa w ujęciu działaniowym Rady Europy, „LingVaria”, nr 2, s. 69–80.

Marzano R., Pickering D., 2014, Building academic vocabulary, Association for Supervision and Curriculum Development, Alexandria, Virginia.

Miodunka W.T., 2016, Glottodydaktyka polonistyczna: pochodzenie – stan obecny – perspektywy, Księgarnia Akademicka, Kraków.

Miodunka W.T. i in., 2018, Nauczanie i promocja języka polskiego w świecie. Diagnoza, stan, perspektywy, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.

Niesporek-Szamburska B., 2018, Kompetencja tekstotwórcza w języku odziedziczonym, czyli o kreacji i zabawie w procesie tworzenia tekstów, „Postscriptum Polonistyczne”, nr 2 (22): Glottodydaktyka wśród dzieci i młodzieży wobec wyzwań wielo-, transkulturowości i ruchów migracyjnych, s. 101–119, pobrano z: https://journals.us.edu.pl/index.php/PPol/article/view/9709 [22.11.2022].

Olszewska B., Surdyk-Fertsch W., Wojciechowski G., 2018, Wczoraj i dziś 6. Podręcznik do historii dla klasy szóstej szkoły podstawowej, Nowa Era, Warszawa.

Pamuła-Behrens M., 2018, Język edukacji szkolnej w integracyjnym modelu wsparcia ucznia z doświadczeniem migracji w rodzinie, „Postscriptum Polonistyczne”, nr 2 (22): Glottodydaktyka wśród dzieci i młodzieży wobec wyzwań wielo-, transkulturowości i ruchów migracyjnych, s. 171–186, pobrano z: https://journals.us.edu.pl/index.php/PPol/article/view/9714 [22.11.2022].

Pamuła-Behrens M., Szymańska M., 2018, Metoda JES-PL. Nauczanie języka edukacji szkolnej uczniów z doświadczeniem migracji, „Języki Obce w Szkole”, nr 2, s. 5–10, pobrano z: https://jows.pl/brepo/panel_repo_files/2021/07/21/fvx8gf/jows-2-2018-internet-0.pdf [22.11.2022].

Ruszer A., 2011, Oswoić tekst. Podręcznik kompozycji i redakcji tekstów użytkowych dla poziomu B2 i C1, Universitas, Kraków.

Schleppegrell M.J., 2004, The language of schooling: A functional linguistics perspective, Lawrence Erlbaum Associates, Mahwah, New Jersey.

Seretny A., 2016, Słownictwo polskie w ćwiczeniach dla obcokrajowców, Prolog, Kraków.

Seretny A., 2018, Język szkolnej edukacji w perspektywie glottodydaktycznej – zarys problematyki, „Postscriptum Polonistyczne”, nr 2 (22): Glottodydaktyka wśród dzieci i młodzieży wobec wyzwań wielo-, transkulturowości i ruchów migracyjnych, s. 139–156, pobrano z: https://journals.us.edu.pl/index.php/PPol/article/view/9712 [22.11.2022].

Seretny A., 2021, Polszczyzna w szkole, czyli język jako narzędzie poznania, w: Dydaktyka języka polskiego jako nierodzimego. Konteksty – dylematy – trendy, red. A. Seretny, E. Lipińska, Universitas, Kraków, s. 113–140.

Seretny A., Lipińska E., 2005, ABC Metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Universitas, Kraków.

Surdej A., Surdej B., 2018, Ćwiczenia redakcyjne 4–6. Język polski. Szkoła podstawowa, cz. 1, wyd. 2, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa.

Surdej A., Surdej B., 2019, Ćwiczenia redakcyjne 7–8. Język polski. Szkoła podstawowa, cz. 2, wyd. 2, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa.

Szybura A., 2016, Nauczanie polskiego i francuskiego jako języków edukacyjnych. Ujęcie porównawcze, w: O lepsze jutro studiów polonistycznych w Polsce, red. I. Janowska, P.E. Gębal, Księgarnia Akademicka, Kraków, s. 245–258.

Zwiers J., 2008, Building academic language. Essential practices for content classrooms, Jossey--Bass, San Francisco.

Pobrania

Opublikowane

2023-03-03

Jak cytować

Mikulska, A. (2023). Nauczanie języka polskiego jako obcego/drugiego Kilka słów o odmianie edukacyjnej polszczyzny w szkole. Z Teorii I Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego, 32, 1–18. https://doi.org/10.31261/TPDJP.2023.32.01