Human Factor in Reading and Reviewing Texts of Students with ASD

Authors

  • Helena Balcerek Uniwersytet Warszawski

DOI:

https://doi.org/10.31261/TPDJP.2023.32.02

Keywords:

Autism Spectrum Disorder, textual competence, (non)normativity, evaluating, human factor

Abstract

One of the primary features of ASD is verbal and communicational non-normativity. School assessment of textual competence consists in reading, analyzing and evaluating a student’s text according to universally established criteria (e.g., CKE assessment rules), known as the key. Such assessment and, above all, the reviewing of a student’s text tend to be associated with the requirements set for students in the developmental norm. However, texts produced by students who are neurotypical and of students with ASD should not be compared or evaluated according to the same criteria. Individuali­zation of teaching and formative assessment must consider the specific difficulties, abilities and needs of students with ASD, as well as adapting the existing text-assessment criteria.

References

APA, 2013, Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, Fifth Edition. DSM-5, American Psychiatric Association, Arlington.

Balcerek H., 2023, Teksty narracyjne uczniów z ASD, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.

CKE, 2022, Zasady oceniania rozwiązań zadań. Egzamin ósmoklasisty. Język polski, OPOP-200-2205, data publikacji dokumentu: 23.06.2022, pobrano z: https://cke.gov.pl/images/_EGZAMIN_OSMOKLASISTY/Arkusze-egzaminacyjne/2022/zasady_oceniania/Jezyk_polski/OPOP-200-2205-zasady.pdf [23.02.2023].

Grandin T., Panek R., 2017, Mózg autystyczny. Podróż w głąb niezwykłych umysłów, tłum. K. Mazurek, konsultacja K. Wołoszyn, M. Hohol, wyd. 2 (dodruk), Copernicus Center Press, Kraków.

Nowak E., 2014, Stworzyć tekst. Uczniowska kompetencja tekstotwórcza w edukacji polonis­tycznej, Universitas, Kraków.

Saloni Z., 1972, Jak pisać wypracowania, Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, Warszawa.

Szymańska M., 2016, Między nauką o języku a rozwijaniem języka. Koncepcje kształcenia językowego na przełomie XX i XXI wieku, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków.

Tabisz A., 2006, Kompetencja tekstotwórcza uczniów na przykładzie rozprawki, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole.

Wiśniewska H., 2016, Wokół edukacji polonistycznej w szkole. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin.

Published

2023-09-01

How to Cite

Balcerek, H. (2023). Human Factor in Reading and Reviewing Texts of Students with ASD. Z Teorii I Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego, 32, 1–12. https://doi.org/10.31261/TPDJP.2023.32.02