Rozmowy o wierszach Wisławy Szymborskiej w kontekście nowej humanistyki

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/TPDJP.2023.32.09

Słowa kluczowe:

poezja Wisławy Szymborskiej, wiersze, nowa humanistyka, natura, ekokrytyka

Abstrakt

W artykule poszukuje się drogi do zainteresowania uczniów poezją przez odnalezienie w niej problemów ważnych dla pokolenia nastolatków. Wybrane wiersze Wisławy Szymborskiej pokazane zostały jako medium, które może sprowokować pogłębioną refleksję o problemach żywo interesujących młodzież. Zaprezentowano sposoby rozmowy o utworach noblistki w kontekście takich kwestii, jak empatia, propaganda czy ekologia, zasugerowano jednocześnie, że można stawiać wiele pytań, sięgając do tej poezji.

Biogram autora

Ewa Jaskółowa - Uniwersytet Śląski w Katowicach

Ewa Jaskółowa – profesor doktor habilitowana, emerytowana profesor Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Jej zainteresowania badawcze skupiają się wokół zagadnień historyczno- i teoretycznoliterackich, szkolnej dydaktyki oraz glottodydaktyki. Przedmiotem jej badań była i jest literatura XX wieku, zwłaszcza poezja, w dialogu z tradycją romantyczną i antyczną. W swoich książkach pokazuje możliwości zastosowania różnych metodologii literaturoznawczych w nauczaniu literatury. Autorka książek o poezji XX wieku (na przykład Poetyckie podróże Stanisława Balińskiego, 1988; Od poezji kosmosu do poezji czasu. Studium o twórczości Stanisława Ciesielczuka, 1997; „Kto to jest”. Motyw żony Lota w polskiej poezji XX wieku, czyli rozbijanie stereotypu, 2006), książek omawiających problemy nauczania poezji w szkole (na przykład Dialog z tradycją, czyli o poezji w szkole i na maturze, 1997; wspólnie z A. Opacką: Prądy i konwencje w prozie, 1995 i Prądy i konwencje w poezji, 1995), ponad stu artykułów o twórczości poetów XX wieku, współautorka serii podręczników dla szkoły ponadgimnazjalnej (Świat do przeczytania). Organizatorka wielu konferencji, podczas których podejmowano refleksję nad współczesnymi metodologiami literaturoznawczymi i ich przekładem na szkolną dydaktykę. Plonem tych konferencji są zbiory Nowe odsłony klasyki w szkole. Literatura XIX wieku (2013), Fundamenty czy fundamentalizmy? Antyk grecko-rzymski i Biblia w szkole (2015). Wykładała zagadnienia metodyki nauczania języka polskiego jako pierwszego i drugiego na studiach dla nauczycieli za granicą. W latach 2004–2007 pełniła funkcję kierownika międzynarodowego grantu Slavic Network, którego ideą było pokazanie możliwości paralelnego nauczania języków słowiańskich.

Bibliografia

Czapliński P., 2012, Literatura i życie. Perspektywy biopoetyki, w: Teoria – literatura – życie. Praktykowanie teorii w humanistyce współczesnej, red. A. Legeżyńska, R. Nycz, Wydawnictwo IBL, Warszawa, s. 63–93.

Czapliński P., Bednarek J., Gostyński D., 2017, Literatura i jej natury. Przewodnik ekokrytyczny dla nauczycieli i uczniów szkól średnich, Wydawnictwo Rys, Poznań.

Fiedorczuk J., 2015, Cyborg w ogrodzie. Wprowadzenie do ekokrytyki, Wydawnictwo Naukowe Katedra, Gdańsk.

Gralewicz-Wolny I., 2014, Fatyga łodygi: Wisława Szymborska wobec milczenia roślin, w: Człowiek w relacji do zwierząt, roślin i maszyn w kulturze, T. 2: Od humanizmu do posthumanizmu, red. J. Tymieniecka-Suchanek, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice, s. 177–186, pobrano z: https://rebus.us.edu.pl/bitstream/20.500.12128/1163/1/Gralewicz_Fatyga_lodygi_Wislawa_Szymborska.pdf [18.07.2023].

Koc K., 2018, Lekcje myślenia (obywatelskiego). Edukacja polonistyczna wobec współczesnego świata, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznań.

Miłosz C., 1996, Wiersze wybrane / Selected Poems, przeł. D. Brooks i in., Wydawnictwo Literackie, Kraków.

Szymborska W., 2011, Milczenie roślin, wybór wierszy i fot. J. Gromek-Illg, Znak emotikon, Kraków.

Szymborska W., 2023, Wiersze wszystkie, Wydawnictwo Znak, Kraków.

Pobrania

Opublikowane

2023-11-03

Jak cytować

Jaskółowa, E. (2023). Rozmowy o wierszach Wisławy Szymborskiej w kontekście nowej humanistyki. Z Teorii I Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego, 32, 1–13. https://doi.org/10.31261/TPDJP.2023.32.09