Nauczyciel z misją. Kilka refleksji wokół filmu Klasa pana Tourette’a w reżyserii Petera Wernera

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/TPDJP.2023.32.07

Słowa kluczowe:

niepełnosprawność, rodzina z dzieckiem niepełnosprawnym, edukacja filmowa, pedagogika włączająca

Abstrakt

W artykule przedstawiono bohatera filmu Klasa pana Tourette’a – młodego człowieka z zespołem Tourette’a. Skupiono się na relacjach filmowego chłopca z rodzicami i bratem oraz z grupą rówieśniczą. Zwrócono uwagę na znaczenie wsparcia rodziny w procesie przystosowania osoby z niepełnosprawnością do życia. Pokazano zarówno przykłady zachowań stereotypowych wobec niepełnosprawności, jak i przykłady postawy otwartej na potrzeby Innego. W końcowej partii artykułu zamieszczono rekomendacje dla nauczycieli języka polskiego dotyczące potencjału dydaktycznego filmu Wernera w kształtowaniu postaw tolerancji i empatii wobec innych.

Bibliografia

Baszewska O. i in., 2012, Mamo, tato – mam zespół Tourette’a! Poradnik dla rodziców dzieci z zespołem Tourette’a, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz, pobrano z: https://www.ukw.edu.pl/download/11358/po [14.07.2023].

Bauman Z., 2000, Ponowoczesność jako źródło cierpień, Wydawnictwo Sic!, Warszawa.

Biedrzycka B., 2007, Rodzina dziecka niepełnosprawnego. Wybrane zagadnienia, Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna, Świdnica.

Bryńska A., 2007, Zaburzenia obsesyjno-kompulsyjne. Rozpoznawanie, etiologia, terapia poznawczo-behawioralna, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.

Cohen B., Wysocky L., 2005, Front of the Class: How Tourette Syndrome Made Me the Teacher I Never Had, VanderWyk–Burnham, Acton, Mass.

Dykcik W., 1979, Współpraca szkoły specjalnej ze środowiskiem w zakresie adaptacji społecznej dzieci upośledzonych umysłowo, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.

Fromm E., 2002, O sztuce miłości, przeł. A. Bogdański, Dom Wydawniczy „Rebis”, Poznań.

Gajak-Toczek M., 2022, W świecie niepełnosprawności. Kilka refleksji wokół filmu Stephena Chbosky’ego „Cudowny chłopak”, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Lublin – Polonia. Sectio N”, T. 7, s. 77–92, http://dx.doi.org/10.17951/en.2022.7.77-92.

Gara J., 2008, Pedagogiczne implikacje filozofii dialogu, Wydawnictwo WAM, Kraków.

Goffman E., 2007, Piętno. Rozważania o zranionej tożsamości, przeł. J. Tokarska-Bakir, A. Dzierżyńska, Gdańskie Wydawnictwa Psychologiczne, Gdańsk.

Goodman N., 1997, Wstęp do socjologii, przeł. J. Polak, J. Ruszkowski, U. Zielińska, Zysk i S-ka, Poznań.

Janion E., 2007, Dziecko przewlekle chore w rodzinie, Uniwersytet Zielonogórski, Zielona Góra.

Kaniok P., 2011, Poczucie powodzenia małżeństwa a udział ojca w opiece nad dzieckiem niepełnosprawnym i w jego wychowaniu, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole.

Karwowska M., 2009, Ojcostwo w samoocenie mężczyzn wychowujących dziecko niepełnosprawne, w: Pedagogika specjalna – różne poszukiwania, wspólna misja. Pamięci Profesora Jana Pańczyka, red. M. Bielska-Łach, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa, s. 359–371.

Kawczyńska-Butrym Z., 1998, Niepełnosprawność – specyfika pomocy społecznej, Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”, Katowice.

Kosińska-Dec K., Jelonkiewicz I., 1993, Sposoby radzenia sobie z zaburzeniami emocjonalnymi dziecka – style specyficzne dla ojca i matki, „Nowiny Psychologiczne”, nr 2, s. 119–134.

Kościelska M., 2000, Oblicza upośledzenia, wyd. 3, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Kościelska M., 2001, Jak żyć z dzieckiem niepełnosprawnym – i czy to musi być nieszczęście, w: Wspomaganie rozwoju. Psychostymulacja i psychokorekcja, red. B. Kaja, T. 3, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz, s. 27–35.

Kowalczyk S., 2012, Personalizm – podstawy, idee, konsekwencje, Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin.

Krzyżowski J., 2003, Natręctwa, obsesje i kompulsje, Wydawnictwo „Medyk”, Warszawa.

Kutscher M.L., Attwood T., Wolff R.R., 2007, Dzieci z zaburzeniami łączonymi. ADHD, trudności w nauce, zespół Aspergera, zespół Tourette’a, depresja dwubiegunowa i inne zaburzenia, przeł. R. Waliś, Wydawnictwo K.E. Liber, Warszawa.

Lach J., Szczupał B., 1998, Rola ojca w rodzinie, „Edukacja i Dialog”, nr 10, s. 50–54.

Lévinas E., 1991, Trudna wolność. Eseje o judaizmie, przeł. A. Kuryś, Wydawnictwo „Atext”, Gdynia.

Lévinas E., 2014, Całość i nieskończoność. Esej o zewnętrzności, przeł. M. Kowalska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Mazur M., 2019, Zespół Tourette’a, Medonet, 15.10.2019, https://www.medonet.pl/choroby-od-a-do-z/choroby-i-zaburzenia-psychiczne,zespol-tourette-a---przyczyny--objawy--terapia,artykul,1587436.html#typowe-objawy-zespolu-tourettea-mlaskanie-i-pochrzakiwanie [dostęp: 22.02.2023].

Mika S., 1987, Psychologia społeczna, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.

Mikrut A., 2004, Uczniowie z upośledzeniem umysłowym jako ofiary międzyrówieśniczej przemocy i agresji w szkole ogólnodostępnej – wstępne rozeznanie problemu, w: Wątki zaniedbane, zaniechane, nieobecne w procesie edukacji i wsparcia społecznego osób niepełnosprawnych, red. Z. Gajdzica, A. Klinik, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice, s. 255–266.

Minczakiewicz E., 2003, Czynniki determinujące pozycję dziecka niepełnosprawnego w rodzinie, w: Osoba upośledzona umysłowo a oddziaływania środowiskowe. VII Ogólnopolska Konferencja z zakresu Defektologii, T. 1, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice, s. 159–191.

Nealon J.T., 1997, The Ethics of Dialogue: Bakhtin and Levinas, „College English”, vol. 59, no. 2 (February), s. 129–148, https://doi.org/10.2307/378545.

Ostrowska A., 1994, Niepełnoprawni w społeczeństwie. Postawy społeczeństwa polskiego wobec ludzi niepełnosprawnych. (Raport z badań), Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa.

Ostrowska A., 2015, Niepełnosprawni w społeczeństwie 1993–2013, Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa.

Otto W., 2012, Obrazy niepełnosprawności w polskim filmie, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.

Pisula E., 1993, Autyzm – fakty, wątpliwości, opinie, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogiki Specjalnej, Warszawa.

Pisula E., 1998, Psychologiczne problemy rodziców dzieci z zaburzeniami rozwoju, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.

Rembowski J., 1972, Więzi uczuciowe w rodzinie. Studium psychologiczne, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.

Rosenthal R., 2000, Expectancy Effects, w: Encyclopedia of Psychology, ed. A.E. Kazdin, vol. 3, American Psychological Association, Washington, s. 294–296, https://doi.org/10.1037/10518-137.

Sacks O., 1999, Antropolog na Marsie, przeł. P. Amsterdamski i in., Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań.

Sadowska S., 2005, Ku edukacji zorientowanej na zmianę społecznego obrazu osób niepełnosprawnych, Wydawnictwo Edukacyjne „Akapit”, Toruń.

Sendecka E. i in., 2010, Funkcjonowanie społeczne rodziny z dzieckiem niepełnosprawnym, „Praca Poglądowa / Review Paper”, vol. 19 (37), s. 67–73, pobrano z: https://neurologia-dziecieca.pl/neurologia_37-67-73.pdf [11.02.2023].

Skarga B., 1992, Filozofia różnicy, „Przegląd Filozoficzny – Nowa Seria”, nr 1 (1), s. 47–64.

Skarga B., 2014, Wstęp, w: E. Lévinas, Całość i nieskończoność. Esej o zewnętrzności, przeł. M. Kowalska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. IX–XXX.

Sławek T., 2021, A jeśli nie trzeba się uczyć, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.

Sowa E., Włodarczyk E., 2017, Doświadczenie macierzyństwa przez kobiety mające dzieci z niepełnosprawnością, w: W trosce o macierzyństwo, red. E. Włodarczyk, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, s. 95–108, pobrano z: https://repozytorium.amu.edu.pl/server/api/core/bitstreams/db3d03f4-07d8-4556-8fdd-7e2b38b4862c/content [24.08.2023].

Stelter Ż., 2011, Realizacja ról rodzicielskich w rodzinie z dzieckiem niepełnosprawnym, w: Rodzina z dzieckiem niepełnosprawnym. Możliwości i ograniczenia rozwoju, red. H. Liberska, Wydawnictwo Difin, Warszawa, s. 67–94.

Tobiasz-Adamczyk B., 1995, Wybrane elementy socjologii zdrowia i medycyny, Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.

Turska D., 2018, Efekt oczekiwań interpersonalnych w edukacji. Implikacje dla nauczycieli, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio J – Paedagogia-Psychologia”, T. 31, nr 3, s. 121–132, http://dx.doi.org/10.17951/j.2018.31.3.121-132.

Twardowski A., 2008, Sytuacja rodzin dzieci niepełnosprawnych, w: Dziecko niepełnosprawne w rodzinie, red. I. Obuchowska, wyd. 5, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, s. 18–52.

Twardowski A., 2009, Psychologiczne problemy ojców dzieci z niepełnosprawnościami, „Szkoła Specjalna”, nr 1, s. 4–17.

Wolińska J., 2015, Percepcja społeczna, stereotyp niepełnosprawności – perspektywa aktora i obserwatora, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio J. Paedagogia – Psychologia”, T. 28, nr 1, s. 45–66, http://dx.doi.org/10.17951/j.2015.28.1.45.

Woźniak Z., 2008, Niepełnosprawność i niepełnosprawni w polityce społecznej. Społeczny kontekst medycznego problemu, Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej „Academica”, Warszawa.

Zabłocki J., 1997, Wprowadzenie do rewalidacji, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.

Zawisza-Szmejlis J., 2008, Rola ojca w procesie wychowania dziecka niepełnosprawnego, w: Rodzina wobec zagrożeń, red. M. Duda, Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej, Kraków, s. 189–197.

Żyta A., 2011, Życie z Zespołem Downa. Narracje biograficzne rodziców, rodzeństwa i doros­łych z zespołem Downa, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Pobrania

Opublikowane

2023-09-06

Jak cytować

Gajak-Toczek, M. (2023). Nauczyciel z misją. Kilka refleksji wokół filmu Klasa pana Tourette’a w reżyserii Petera Wernera. Z Teorii I Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego, 32, 1–19. https://doi.org/10.31261/TPDJP.2023.32.07