Standardy prostej polszczyzny w glottodydaktyce. Poziom biegłości językowej B1

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/TPDJP.2023.32.11

Słowa kluczowe:

prosta polszczyzna, glottodydaktyka polonistyczna, nauczanie języka polskiego jako obcego, humanistyka dla klimatu

Abstrakt

W artykule porównano standardy prostej polszczyzny oraz standardy wymagań w zakresie znajomości języka polskiego jako obcego odnoszące się do poziomu biegłości językowej B1. Znajomość języka na tym poziomie jest warunkiem otrzymania polskiego obywatelstwa. Autorka artykułu dostrzegła wiele podobieństw między standardami i zaproponowała, aby osiągnięcia badań nad prostym językiem wykorzystać podczas przygotowywania materiałów do zajęć z języka polskiego jako obcego. Opisała proces dostosowywania materiałów do pożądanego poziomu biegłości językowej przy wykorzystaniu aplikacji do redakcji tekstów Jasnopis oraz Logios. Na końcu zaproponowała – przygotowane z użyciem dostępnych w aplikacjach narzędzi – zadania dotyczące aktualnych tematów, czyli ochrony środowiska oraz zmian klimatu.

Bibliografia

Burzyńska-Kamieniecka A., 2020, Wykorzystanie koncepcji „plain language” w upraszczaniu tekstów do testowania znajomości języka polskiego jako obcego, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, nr 27, s. 527–542, https://doi.org/10.18778/0860-6587.27.31.

Co to jest prosty język? [spot informacyjny], 2018, YouTube, Fundusze Europejskie, 18.10.2018, https://www.youtube.com/watch?v=zvXoNNRzF9c&list=PLSoHIHWmvfwrTatU7IKlOfg7eTwdH6Ykf&index=1 [dostęp: 19.03.2023].

Dixon A. i in., 2023, Hurra!!! Po polsku 3. Podręcznik studenta. Nowa edycja, wyd. 2, Prolog, Kraków.

Dobre Wiadomości. Serwis pozytywnych informacji [strona główna], [2023], https://dobre

wiadomosci.net.pl/ [dostęp: 25.01.2023].

Edukacja Humanistyczna V4 dla Klimatu. Rozpoznania – dobre praktyki – rekomendacje [strona główna projektu], [2023], Uniwersytet Śląski w Katowicach, https://www.hec.us.edu.pl/home-page/ [dostęp: 20.08.2023].

Informacje i usługi przyjazne obywatelom, [2023], Obywatel.gov.pl, https://www.gov.pl/ [dostęp: 9.10.2023].

Jasnopis, [2023], O Jasnopisie, https://jasnopis.pl/about-us/ [dostęp: 15.09.2023].

Klasy VI–VI. E-materiały przeznaczone do nauki w szkołach lub do samodzielnej pracy ucznia, Zintegrowana Platforma Edukacyjna, https://zpe.gov.pl/ksztalcenie-ogolne/szkola-podstawowa/jezyk-polski?cc=7372 [dostęp: 19.03.2023].

Moroń E. i in., [2015], Prosto o konkursach Funduszy Europejskich. Poradnik efektywnego pisania, pobrano z: https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/media/6287/Prosto_o_konkursach_FE_poradnik.pdf [25.03.2023].

Piekot T., 2020, Magia i nieporozumienie, czyli FOG, Mgła i DART, Logios, Blog, 22.11.2020, https://logios.dev/blog/magia-i-nieporozumienie/ [dostęp: 19.03.2023].

Piekot T., Zarzeczny G., Moroń E., 2019, Standard „plain language” w polskiej sferze publicznej, w: Lingwistyka kryminalistyczna. Teoria i praktyka, red., M. Zaśko-Zielińska, K. Kredens, Uniwersytet Wrocławski, Wrocław, s. 197–214, pobrano z: https://www.repozytorium.uni.wroc.pl/dlibra/publication/145256/edition/135401/content [1.09.2023].

Poproś o uznanie za polskiego obywatela, [2023], Gov.pl, Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji, https://www.gov.pl/web/mswia/popros-o-uznanie-za-polskiego-obywatela [dostęp: 19.03.2023].

Pracownia Prostej Polszczyzny Oferta – Centrum Transferu Technologii, [2023], https://ctt.uwr.edu.pl/ppp-oferta [dostęp: 19.09.2023].

Prosty język, [2023], Gov.pl, Serwis Służby Cywilnej, https://www.gov.pl/web/sluzbacywilna/prosty-jezyk [dostęp: 19.03.2023].

Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, 2016, Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 26 lutego 2016 r. w sprawie egzaminów z języka polskiego jako obcego, Dz.U., poz. 405 – Załącznik 1. [Standardy wymagań odnoszących się do poszczególnych poziomów biegłości językowej w zakresie znajomości języka polskiego jako obcego], Infor, https://www.infor.pl/akt-prawny/DZU.2016.061.0000405,rozporzadzenie-ministra-nauki-i-szkolnictwa-wyzszego-w-sprawie-egzaminow-z-jezyka-polskiego-jako-obcego.html [dostęp: 18.03.2023].

Seretny A., 2006, Wskaźnik czytelności tekstu jako pomoc w określaniu stopnia jego trudności, „Ling Varia”, nr 2 (2), s. 87–98, pobrano z: http://www.lingvaria.polonistyka.uj.edu.pl/documents/5768825/659ba4a9-f3c5-4156-958f-47c13bec8f8a [1.09.2023].

Seretny A., 2015, Słownictwo w dydaktyce języka. Świat słów na przykładzie języka polskiego jako obcego, Księgarnia Akademicka, Kraków.

Stempek I., Stelmach A., 2014, Polski, krok po kroku, 2. Podręcznik studenta, Glossa, Kraków.

Zakrzewska-Verdugo M., 2023a, Dobry klimat do nauki polskiego. Standardy prostej polszczyzny w glottodydaktyce (na przykładzie tekstów dotyczących kryzysu klimatycznego), „Postscriptum Polonistyczne”, nr 31 (1), s. 1–18, https://doi.org/10.31261/PS_P.2023.31.08.

Zakrzewska-Verdugo M., [2023b], „Good News from the World”. The Environment on Advanc­ed Level (Synonyms) [scenariusz lekcji jpjo], Uniwersytet Śląski w Katowicach, Humanistyka dla Klimatu, pobrano z: https://www.hec.platforma.us.edu.pl/wp-content/uploads/2023/02/scenario_MZV.pdf [1.09.2023].

Zakrzewska-Verdugo M., [2023c], Karta pracy (worksheet). Dobre wiadomości ze świata. Klimat – poziom zaawansowany (synonimy). Good News from the World. The Environment on Advanced Level (Synonyms), Uniwersytet Śląski w Katowicach, Humanistyka dla Klimatu, pobrano z: https://www.hec.platforma.us.edu.pl/wp-content/uploads/2023/02/karta-pracy_MZV.pdf [1.09.2023].

Zakrzewska-Verdugo M., 2023d, O klimacie prostym językiem polskim, YouTube, Humanistyka dla Klimatu, 30.01.2023, https://www.youtube.com/watch?v=9kMDPPdGctk&t=7s [dostęp: 1.09.2023].

Zarzeczny G., 2016, Dyskurs glottodydaktyczny w podręcznikach do nauczania języka polskiego jako obcego wydanych w USA i Wielkiej Brytanii po 1945 r., Uniwersytet Wrocławski, rozprawa doktorska, materiał niepublikowany.

Pobrania

Opublikowane

2023-10-25

Jak cytować

Zakrzewska-Verdugo, M. (2023). Standardy prostej polszczyzny w glottodydaktyce. Poziom biegłości językowej B1. Z Teorii I Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego, 32, 1–18. https://doi.org/10.31261/TPDJP.2023.32.11