Predstavy detí mladšieho školského veku o procesoch čítania

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/TPDJP.2023.32.12

Słowa kluczowe:

wyobrażenia dzieci, młody wiek szkolny, procesy czytania, kategorie semantyczne

Abstrakt

 Celem niniejszego artykułu jest przedstawienie wyników badań dotyczących postrzegania odbioru czytania przez dzieci. Dane empiryczne zostały zebrane od uczniów klasy 3 szkoły podstawowej w ramach szerszych badań nad rozumieniem czytania. W badaniach jakościowych wykorzystano metodę półstrukturalnego mmikrowywiadu do zbierania danych oraz metodę analizy treści do oceny danych. Wyniki badań podkreślają podobieństwa i różnice w interpretacjach procesu czytania przez dzieci, a także wpływ ich wcześniejszych doświadczeń czytelniczych na sposób konceptualizowania i rozwój kompetencji językowych. Występowanie zidentyfikowanych kategorii znaczeniowych u poszczególnych uczestników potwierdza ustrukturyzowany i wieloskładnikowy charaktern wyobrażeń dzieci.

Biogram autora

Ľudmila Liptáková - Uniwersytet Preszowski

Ľudmila Liptáková, doktor nauk humanistycznych, profesor na Wydziale Edukacji Uniwersytetu Preszowskiego w Preszowie w Słowacji. Pracuje w dziedzinie lingwistyki i metodologii nauczania/uczenia się języka L1. Jej badania koncentrują się wokół następujących obszarów badawczych: słowotwórstwo współczesnego języka słowackiego; rozwój leksykalny i słowotwórczy dzieci słowackojęzycznych; ukryta wiedza językowa dziecka; metodologia nauczania/uczenia się L1; stymulacja funkcji wykonawczych i poznawczych u dzieci w młodszym wieku szkolnym.

Bibliografia

Babiaková S., Venzelová J., 2017, Skúmanie detských prekonceptov o fenoménoch jazykovej a literárnej gramotnosti, „Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání“, č. 1 (2), s. 23–42, [prevzaté z:] https://pages.pedf.cuni.cz/gramotnost/files/2017/05/Gramotnost_02_Babiakova_Venzelova.pdf [03.04.2023].

Belešová M., 2017, Prekoncepty detí v predškolskom veku o procese čítania a písania, „Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání“, č. 1 (1), s. 7–20, [prevzaté z:] https://pages.pedf.cuni.cz/gramotnost/files/2017/01/Gramotnost_01_Belesova.pdf [03.04.2023].

Gavora P., 1992, Žiak a text, Slovenské pedagogické nakladateľstvo, Bratislava.

Gavora P., 2015, Obsahová analýza v pedagogickom výskume: Pohľad na jej súčasné podoby, „Pedagogická orientace“, č. 25 (3), s. 345–371, [prevzaté z:] https://journals.muni.cz/pedor/article/view/3670/pdf_gavora [20.03.2023].

Jelemenská P., Sander E., Kattmann U., 2003, Model didaktickej rekonštrukcie. Impulz pre výskum v odborových didaktikách, „Pedagogika“, č. 53, s. 190–201, https://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/?p=1912 [dostup: 20.03.2023].

Klimovič M., 2020, Naratívne znalosti, in: M. Klimovič et al., Implicitné jazykové znalosti dieťaťa, Vydavateľstvo Prešovskej univerzity, Prešov, s. 15–108.

Niesporek-Szamburska B., 2009, Dziecięca konceptualizacja czasu w językowym obrazie pór roku, „Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego“, nr 20, s. 141–151, [prevzaté z:] https://core.ac.uk/download/pdf/197745259.pdf [01.04.2023].

Niesporek-Szamburska B., 2010, Język pierwszy dziecka: od nabywania do kształcenia kompetencji językowej i komunikacyjnej, „Lingwistyka Stosowana“, nr 3, s. 99–112, http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-1a01ce58-6f2e-4cbe-acdc-7829865fe749 [dostup: 01.04.2023].

Pacovská J., 2012, K hlubinám študákovy duše (Didaktika mateřského jazyka v transdisciplinárním kontextu), Nakladatelství Karolinum, Praha.

Pacovská J. et al., 2021, Škola jako místo radosti z přemýšlení o jazyce. (Pedagogický pohled na kognitivní a kulturní aspekty jazyka), Akropolis, Praha.

Škoda J., Doulík P., 2011, Psychodidaktika. Metody efektivního a smysluplného učení a vyučování, Grada Publishing, Praha.

Zápotočná O., 2001, Rozvoj počiatočnej literárnej gramotnosti, in: Predškolská a elementárna pedagogika, ed. B. Pupala, Z. Kolláriková, Portál, Praha, s. 271–305.

Opublikowane

2023-12-28

Jak cytować

Liptáková, Ľudmila. (2023). Predstavy detí mladšieho školského veku o procesoch čítania. Z Teorii I Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego, 32, 1–12. https://doi.org/10.31261/TPDJP.2023.32.12