The (in)official style of students’ private letters

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31261/TPDJP.2024.33.04

Keywords:

private letter, unofficial language style, communicative situation, textual competence, primary school

Abstract

he article discusses the style of private letters – theoretical assumptions and genre features of this form of expression in opposition to the communicative reality of contemporary primary school students. Contemporary communication methods, tools, and platforms, such as short text messages (SMS), various instant messaging services, and smartphone applications, have definitely changed not only our conversational habits but also the form, content, and style of messages sent, and have successively transformed letter writing in the youngest generation. Writing private letters is certainly a dying art today. It is possible that one of the last situations that determine children and young people to write letters is school circumstances and requirements (separated from the communication reality and everyday needs). The article aims to present text-creating competence and the method of implementing the informal-private letter style by primary school students. The analyzed research material was collected while monitoring Polish language skills carried out among students of grades 4–7 in two primary schools in the Gniewino commune (Pomerania).

Author Biography

Helena Balcerek, University of Warsaw

Helena Balcerek – PhD in humanities, works as a faculty member at the Department of Polish Studies and Lifelong Learning, Faculty of Polish Studies, University of Warsaw. She is a member of the Research Laboratory of Polish and Media Education and the Polish Society for Media Education. Additionally, she serves as a juror for the Mazovian Committee of the Polish Literature and Language Contest (Olympiad) for Primary Schools. With extensive experience, she taught Polish in primary school integrated classes. Her scientific interests are focused on three main research areas: linguistics, neurolinguistics, and sociology. Her research primarily concerns language and communication education, including text formation, for students with special educational needs, particularly those with autism spectrum disorders (ASD). She is particularly interested in the linguistic and communicative competences of students at the second level of education, as well as methods and strategies for teaching language skills. She also focuses on the utilization of both traditional and modern teaching tools, such as film and contemporary media, in this process.

References

Bachtin M., 1986, Estetyka twórczości słownej, tłum. D. Ulicka, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.

Całek A., 2019, Nowa teoria listu, Księgarnia Akademicka, Kraków, https://doi.org/10.12797/9788381380027.

Guzy A., Niesporek-Szamburska B., 2013, Uczniowskie zmagania ze słowem. O pisaniu dłuższej formy wypowiedzi na różnych poziomach nauczania, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertnentia”, nr 4, s. 45–63.

Nowak E., 2014, Stworzyć tekst. Uczniowska kompetencja tekstotwórcza w edukacji polonistycznej, Universitas, Kraków.

Rozporządzenie, 2017, Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 roku w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej, Dz.U., poz. 356 z późn. zm.

Sztachelska J., Dąbrowicz E., 2000, Sztuka pisania. O liście polskim w wieku XIX, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok.

Warchala J., 2003, Kategoria potoczności w języku, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.

Wilkoń A., 2000, Typologia odmian językowych współczesnej polszczyzny, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.

Published

2024-12-19

How to Cite

Balcerek, H. (2024). The (in)official style of students’ private letters. Z Teorii I Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego, 1–14. https://doi.org/10.31261/TPDJP.2024.33.04

Issue

Section

Language Education