W ogrodzie, na śniegu, z piórem w dłoni. Alternatywa wobec świata cyfrowego i jej dydaktyczne implikacje

Autor

Słowa kluczowe:

doświadczenie, czynności analogowe, ogród, zima, pisanie, edukacja humanistyczna

Abstrakt

W artykule wskazano trzy czynności analogowe (niezwiązane ze sferą cyfrową), które są źródłem doświadczeń istotnych egzystencjalnie i odgrywają znaczącą rolę w budowaniu dobra człowieka. Są to: doświadczenie tworzenia ogrodu, doświadczenie zimowego lasu i pisania piórem na papierze. Artykuł opiera się na analizie eksperymentów naukowych oraz na refleksji literaturoznawczej i antropologicznej. Wskazuje także, jak omawianą problematykę można odnieść do praktyki dydaktycznej języka polskiego i edukacji humanistycznej.

Biogram autora

Dorota Tałaj - Instytut Studiów Podyplomowych w Tychach

Dorota Tałaj – dr, wykładowca dydaktyki literatury i języka polskiego oraz literatury dziecięcej i młodzieżowej, metodyk języka polskiego, posiada wieloletnie doświadczenie w pracy w szkole. Pracę magisterską napisała na temat poezji Mickiewicza i Norwida, doktorat z twórczości „skamandrytów mniejszych”. Jest autorką kilku interpretacji poezji Różewicza, prac na temat etyki interpretacji i przeobrażeń toposu macierzyństwa w dwudziestoleciu międzywojennym. Obecnie jej zainteresowania naukowe krążą wokół doświadczenia lektury, poezji dziecięcej, sposobów jej odbioru i nauczania oraz dydaktyki zwróconej w stronę zagadnień antropologicznych i egzystencjalnych

Bibliografia

Amicis E., 1990, Serce, przeł. M. Konopnicka, Somix, Bydgoszcz.

Barańczak S., 2006, Wiersze zebrane, Wydawnictwo a5, Kraków.

Borges J., 1976, Powszechna historia nikczemności, przeł. S. Zembrzuski, A. Sobol-Jurczykowski, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.

Burnett F.H., 1981, Tajemniczy ogród, przeł. J. Włodarkiewiczowa, Nasza Księgarnia, Warszawa.

Czaja D., 2018, Gramatyka bieli. Antropologia doświadczeń granicznych, Pasaże, Kraków.

Czepczor-Bernat K. i in., 2022, The impact of a woodland walk on body image: A field experiment and an assessment of dispositional and environmental determinants, “International Journal of Environmental Research and Public Health”, vol. 19, issue 21, 14548, https://doi.org/10.3390/ijerph192114548.

Dukaj J., 2000, W kraju niewiernych, Supernowa, Warszawa.

Fiedorczuk J., Beltrán G., 2020, Ekopoetyka. Ekologiczna obrona poezji, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego i Muzeum Historii Polskiego Ruchu Ludowego, Warszawa.

Forstner D., 1990, Świat symboliki chrześcijańskiej, przeł. W. Zakrzewska, P. Pachciarek, R. Turzyński, Instytut Wydawniczy Pax, Warszawa.

Howard-Jones P., 2014, Neuronauka i edukacja: przegląd interwencji i podejść edukacyjnych korzystających z osiągnięć neuronauki. Pełen raport i podsumowanie, przeł. K. Cipora i in., 14.12.2020, https://www.ibe.edu.pl/pl/aktualnosci/1241-neuronauka-i-edukacja-przeglad-interwencji-i-podejsc-edukacyjnych-korzystajacych-z-osiagniec-neuronauki [dostęp: 04.01.2021].

Kadłubek Z., Kunce A., Sławek T., 2013, Oikologia, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.

Kilian M., Paluch M., 2023, Human self-experience in the garden: Horticulotherapy from an ontological-axiological perspective, „Studia Ecologiae et Bioethicae”, vol. 21, no. 3, s. 7–18, https://doi.org/10.21697/seb.2023.26.

Kunce A., Sławek T., 2020, Oikologia. Powrót, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.

Lewis C.S., 2018, Opowieści z Narnii. Lew, Czarownica i stara szafa, przeł. A. Polkowski, Media Rodzina, Poznań.

Nowakowski P.T., 2005, Rodzina w społeczeństwie informacyjnym – integracja czy dezintegracja?, „Ethos”, t. 18, nr 1–2 (69–70), s. 378–392.

Olson D.R., 2010, Papierowy świat. Pojęciowe i poznawcze implikacje pisania i czytania, przeł. M. Rakoczy, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.

Ong W.J., 2011, Oralność i piśmienność. Słowo poddane technologii, przeł. J. Japola, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.

Orwell G., 1993, Rok 1984, przeł. T. Mirkowicz, Wydawnictwo Da Capo, Warszawa.

Ose Askvik E., Weel F.R. van der, Meer A.L.H. van der, 2020, The importance of cursive handwriting over typewriting for learning in the classroom: a high-density EEG study of 12-year-old children and young adults, “Frontiers in Psychology”, vol. 11, 1810, https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.01810.

Paluch M., 2022, Pedagogika lasu i pierwsze ścieżki jej teoretycznych konceptualizacji, „Forum Pedagogiczne”, t. 12, nr 2, s. 17–30, https://doi.org/10.21697/fp.2022.2.02.

Paluch M., 2023, Kompetencje głębokie, w: Słownik wyrazów ratujących życie, red. M. Paluch, Wydawnictwo Naukowe UKSW, Warszawa, s. 561–564.

Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu, 2008, oprac. Zespół Biblistów Polskich z inicjatywy Towarzystwa Świętego Pawła, Edycja Świętego Pawła, Częstochowa.

Ramirez G., Beilock S.L., 2011, Writing about testing worries boosts exam performance in the classroom, “Science”, vol. 331, issue 6014, s. 211–213, https://doi.org/10.1126/science.1199427.

Rauch M. i in., 2001, „Tajemniczy ogród” czyli w poszukiwaniu utraconego raju, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków.

Rykowski K., 2022, Pytania o las jako medium pedagogiczne, „Forum Pedagogiczne”, t. 12, nr 2, s. 31–46, https://doi.org/10.21697/fp.2022.2.03.

Sławek T., 2011, Gdzie? Rozważania oikologiczne, „Anthropos?”, nr 16–17, s. 1–22, https://open.icm.edu.pl/server/api/core/bitstreams/2aa45f18-4074-4f5a-87ad-c8bb6707ddad/content [dostęp: 19.12.2024].

Starnawska K., 2019, Wrócić do tajemniczego ogrodu. O potrzebie wyjścia ze szkolnej ławki, „Konteksty Kultury”, t. 16, z. 4, s. 541–554, https://doi.org/10.4467/23531991KK.19.048.11967.

Śliwerski B., 2022, „Pedagogika lasu” jako (nie)nowa orientacja w pedagogice, „Forum Pedagogiczne”, t. 12, nr 2, s. 47–60, https://doi.org/10.21697/fp.2022.2.04.

Tałaj D., 2023, Poznanie fragmentaryczne, w: Współczesne problemy wychowania, t. 2: Młodzież w świecie myślenia i poznania, red. T. Peciakowski, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa, s. 133–135, https://ibe.edu.pl/images/publikacje/Wspolczesne%20problemy%20wychowania/Tom_2_www.pdf [dostęp: 19.12.2024].

Umejima K. i in., 2021, Paper notebooks vs. mobile devices: brain activation differences during memory retrieval, “Frontiers in Behavioural Neuroscience”, vol. 15, 634158, https://doi.org/10.3389/fnbeh.2021.634158.

Wais J., 2007, Ścieżki baśni, Wydawnictwo Psychologii i Kultury, Warszawa.

Węgrzyniak A., 2013, Biel staje się bielsza. O „Wyjściu”, „Czytanie Literatury. Łódzkie Studia Literaturoznawcze”, nr 2, s. 163–172.

Żuchowska W., 2002, „Opowieści z Narni” czyli wielka podróż, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków.

Pobrania

Opublikowane

2024-12-30

Jak cytować

Tałaj, D. (2024). W ogrodzie, na śniegu, z piórem w dłoni. Alternatywa wobec świata cyfrowego i jej dydaktyczne implikacje. Z Teorii I Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego, 1–16. Pobrano z https://trrest.vot.pl/ojsus/index.php/TPDJP/article/view/17353

Numer

Dział

Edukacja literacka i kulturowa