Na tropie Sąpierza… – lekcje myślenia Naturą z Katarzyną Puzyńską i Julią Hartwig

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/TPDJP.2024.33.02

Słowa kluczowe:

Sąpierz, Puzyńska, ekokrytyka, słowiańska fantastyka, dydaktyka polonistyczna

Abstrakt

Przedmiotem artykułu jest interpretacja powieści Sąpierz Katarzyny Puzyńskiej z zastosowaniem instrumentarium ekokrytyki. Autor bada transgresywny charakter fantasy, skupiając się na: synkretyzmie gatunkowym, stereotypie językowym, lingwoekologii oraz degradacji i reinterpretacji toposu Magna Mater (ekofeminizm). Podstawowym zagadnieniem jest sposób ujmowania humanistycznej refleksji nad miejscem człowieka w przyrodzie i jego wpływem na ekosystem. W tekście zasygnalizowano związek narracji i budowy świata przedstawionego z konsumpcjonizmem, antropocenem oraz globalnym ociepleniem. Specyfika slavic fantasy skłania do namysłu nad rolą mitologii słowiańskiej w kreowaniu literackiej wizji Natury. Nieodzowne wydaje się odwołanie do krytyki mitograficznej oraz fenomenologicznych pism Gastona Bachelarda. Autor postuluje wykorzystanie w praktyce szkolnej omawianego tekstu w zderzeniu z wierszami Julii Hartwig. Do proponowanych pomocy dydaktycznych należą: karta pracy – schemat bajki magicznej, zadanie poświęcone stereotypizacji i słowiańskim pseudo(etymologiom) oraz tekst ekologicznej piosenki. Zadania łączą tradycję literacką z kształtowaniem u uczniów kompetencji związanych z krytyczną lekturą tekstów popkultury w służbie budowania postawy empatii i szacunku do świata nie-ludzkiego.

Biogram autora

Kacper Mika - Uniwersytet Śląski w Katowicach

Kacper Mika – magistrant filologii polskiej na Wydziale Humanistycznym Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, autor pracy licencjackiej na temat ekokrytycznych i geopoetyckich wątków twórczości J.R.R. Tolkiena oraz artykułu dotyczącego hybrydyczności i intertekstualności w powieściach Radka Raka oraz Katarzyny Puzyńskiej. Jego zainteresowania naukowe koncentrują się wokół tradycji literackiej, ekologicznej i mitograficznej interpretacji współczesnej fantasy epickiej.

Bibliografia

Bednarek J., 2020, Oduczanie się człowieczeństwa: fantastyka i antropocen, „Teksty Drugie”, nr 1, s. 118–133, https://doi.org/10.18318/td.2020.1.6.

Bettelheim B., 2010, Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni, przeł. D. Danek, W.A.B., Warszawa.

Boryś W., 2005, Słownik etymologiczny języka polskiego, Wydawnictwo Literackie, Kraków.

Canva [aplikacja do projektowania kart pracy], https://www.canva.com/design/DAF-pw9fx2Y/E5FLJbuJuWBgbivjthpldQ/view?utm_content=DAF-pw9fx2Y&utm_campaign=designshare&utm_medium=link&utm_source=publishsharelink&mode=preview [dostęp: 07.04.2024].

Czemiel G., 2018, Making kin in broken places. Post-apocalyptic adolescence and Care in Jeff Vander Meer’s „Borne”, „Zagadnienia Rodzajów Literackich”, 61, z. 4, s. 39–53, https://doi.org/10.26485/ZRL/2018/61.4/3.

Dąbrowski T., reż., 2022, Dawid Podsiadło i Katarzyna Puzyńska, w: Kuba Wojewódzki. Sezon 32, Player.pl, https://player.pl/programy-online/kuba-wojewodzki-odcinki,455/odcinek-19,S32E19,243646 [dostęp: 07.04.2024].

Długosz-Kurczabowa K., 2016, Wielki słownik etymologiczno-historyczny języka polskiego, red. A. Stankiewicz, I. Winiarska-Górska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Domańska E., 2013, Humanistyka ekologiczna, „Teksty Drugie”, z. 1–2, s. 13–32, https://rcin.org.pl/dlibra/doccontent?id=62034.

Dutka E., 2011, Sztuka zamieszkiwania – o wierszu „Drzewo to dom” Julii Hartwig, w: Rodzina w czasach przełomów: literackie diagnozy od XIX do XXI wieku, red. K. Kralkowska-Gątkowska, B. Nowacka, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice, s. 342–353, http://hdl.handle.net/20.500.12128/3114.

Dyduchowa A., 1988, Metody kształcenia sprawności językowej uczniów. Projekt systemu, model podręcznika, „Prace Monograficzne Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Krakowie”, t. 88, s. 58–135.

Eco U., 2008, Dzieło otwarte: forma i nieokreśloność w poetykach współczesnych, przeł. L. Eustachiewicz, W.A.B., Warszawa.

Ende M., 2021, Niekończąca się historia, przeł. S. Błaut, Mamania, Warszawa.

Gajda S., 2021, Lingwoekologia – ochrona języka przed człowiekiem i człowieka przed językiem, „Poradnik Językowy”, nr 3, s. 85–98, https://fatcat.wiki/release/hgjkfbrppndktemztfxegxt7ky.

Gajewska G., 2023, Ekofantastyka: ujęcie sympojetyczne, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Poznań, e-book: https://press.amu.edu.pl/pub/media/productattach/g/a/gajewska_g_ekofantastyka_2023-amup.pdf.

Haraway D., 2016, Staying with the trouble. Making kin in the Chthulucene, Duke University Press, Durham–London.

Hartwig J., 2000, Wybór wierszy, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.

Kania A., 2019, Blackout i found poetry. Od notatki i „poezji z odzysku” do interpretacji tekstów o II wojnie światowej, „Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego”, t. 28, s. 51–65, https://doi.org/10.31261/TPDJP.2019.28.04.

Karwowska M., 2023, Reinterpretacja mitycznej figury Atlasa w antropologii Gastona Bachelarda, „Prace Polonistyczne”, nr 78, s. 63–76, https://doi.org/10.26485/PP/2023/78/4.

Lasoń-Kochańska G., 2019, Powrót Bogini? Przykłady funkcjonowania postaci Magna Mater w polskiej literaturze popularnej, „Literatura Ludowa”, t. 63, nr 6, s. 12–25, http://dx.doi.org/10.12775/LL.6.2019.002.

Le Guin U., 2013, Czarnoksiężnik z Archipelagu, w: U. Le Guin, Ziemiomorze, przeł. S. Barańczak, Prószyński i S-ka, Warszawa, s. 11–156.

Lewis C.S., 2010, Lew, czarownica i stara szafa, w: C.S. Lewis, Opowieści z Narnii. Łączne wydanie siedmiu tomów słynnego cyklu powieściowego, przeł. A. Polkowski, Media Rodzina, Poznań, s. 5–103.

LIPOWO – bestsellerowa seria kryminalna, 2024, Proszynski.pl, 06.02.2024, https://www.proszynski.pl/lipowo-bestsellerowa-seria-kryminalna [dostęp: 17.04.2024].

Mickiewicz A., 1949, Świtezianka, w: A. Mickiewicz, Wiersze, oprac. W. Borowy, L. Płoszewski, Drukarnia Narodowa, Kraków, s. 19–24.

Mika K., 2023, Chimera czy hybryda? – rzecz o baśniowych metamorfozach… Hybrydyczność oraz intertekstualność w powieściach Radka Raka i Katarzyny Puzyńskiej, w: Bajki i baśnie jako narzędzie terapeutyczne oraz dziedzictwo kulturowe, red. P. Pomajda, E. Chodźko, Tygiel, Lublin, s. 45–54.

Mikinka A.E., 2023, Słowiański kryminał? – na tropie nowego podgatunku slavic fantasy, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica”, nr 66 (1), s. 383–401, https://doi.org/10.18778/1505-9057.66.16.

Niesporek-Szamburska B., 2013, Stereotyp czarownicy i jego modyfikowanie: na przykładzie tekstów dla dzieci i wypowiedzi dziecięcych, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice, e-book: http://hdl.handle.net/20.500.12128/4308.

Ochwat M., 2020, Edukacja humanistyczna wobec kryzysu klimatycznego – rozpoznania i rekomendacje dydaktyczne, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska”, t. 5, s. 185–204, https://doi.org/10.17951/en.2020.5.185-204.

Pajdzińska A., 1990, Antropocentryzm frazeologii potocznej, „Etnolingwistyka. Problemy Języka i Kultury”, nr 3, s. 59–68, http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-a4d2f93b-39a3-423f-b9b3-470659ee2c2d.

Propp W., 1968, Morfologia bajki, „Pamiętnik Literacki”, r. 59, z. 4, s. 203–242.

Puzyńska K., 2015, Motylek, Prószyński i S-ka, Warszawa.

Puzyńska K., 2021, Chąśba, Prószyński i S-ka, Warszawa.

Puzyńska K., 2022, Sąpierz, Prószyński i S-ka, Warszawa.

Rogowska-Cybulska E., 2015, Motyw wierzeń pogańskich w etymologiach ludowych polskich toponimów, „Język – Szkoła – Religia”, t. 10, nr 3, s. 7–21, https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/JSR/article/view/539.

Sławkowa E., 2020, Kilka uwag o pojęciu leksykalnego ekosystemu (na przykładzie języka polskiego), „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Linguistica”, nr 15, s. 255–264, https://doi.org/10.24917/20831765.15.21.

Słowacki J., 1952a, Balladyna, w: J. Słowacki, Dramaty, t. 7, red. J. Krzyżanowski, oprac. M. Grabkowska, Wydawnictwo Zakładu Narodowego im. Ossolińskich, Wrocław, s. 5–188.

Słowacki J., 1952b, Beniowski, w: J. Słowacki, Dzieła. Poematy, t. 3, red. J. Krzyżanowski, oprac. J. Pelc, Wydawnictwo Zakładu Narodowego im. Ossolińskich, Wrocław, s. 11–120.

Szczerbowska-Kopacz J., 2011, Klasyfikacja, pochodzenie oraz znaczenie nazw geograficznych w Polsce, „Językoznawstwo: współczesne badania, problemu i analizy językoznawcze”, nr 5, s. 177–184, https://api.semanticscholar.org/CorpusID:161582647.

Terakowska D., 2023, Córka czarownic, Wydawnictwo Literackie, Kraków.

Trocha B., 2009, Degradacja mitu w literaturze fantasy, Uniwersytet Zielonogórski, Zielona Góra, e-book: https://zbc.uz.zgora.pl/Content/53764/trocha_degradacja_mitu_w_literaturze_fantasy.pdf.

Wacławek M., 2022, Reminiscencje dzieciństwa – uwagi na temat kreatywnego pisania w glottodydaktyce polonistycznej, „Paidia i Literatura”, nr 4, s. 1–25, https://doi.org/10.31261/PiL.2022.04.15.

Walc K., 2023, Między horrorem a kryminałem. Katarzyna Puzyńska i Wojciech Chmielarz, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica”, nr 66 (1), s. 403–424, http://dx.doi.org/10.18778/1505-9057.66.17.

Wendland Z., 2000, Ekologia lingwistyczna, czyli o możliwościach kształtowania ekologicznej świadomości za pośrednictwem zmian w sferze języka, „Sylwan”, nr 10, s. 107–119, https://bibliotekanauki.pl/articles/820289.pdf.

Żak-Bucholc J., 2002, Czarownica – czy naprawdę zła, Racjonalista.pl, 17.05.2002, https://www.racjonalista.pl/kk.php/s,120 [dostęp: 17.04.2024].

Pobrania

Opublikowane

2024-10-28

Jak cytować

Mika, K. (2024). Na tropie Sąpierza… – lekcje myślenia Naturą z Katarzyną Puzyńską i Julią Hartwig. Z Teorii I Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego, 1–25. https://doi.org/10.31261/TPDJP.2024.33.02

Numer

Dział

Edukacja literacka i kulturowa