Fantasy of the turn of the 19th and 20th centuries in the service of Polish language education for the climate crisis

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31261/TPDJP.2024.33.07

Keywords:

ecological humanities, global warming, ecocriticism, fantasy at the turn of the 19th and 20th centuries, Antoni Lange

Abstract

This article is an attempt to introduce into school teaching the practice of re-reading the canon
from an ecocritical perspective, and taking into account new texts raising the issue of global warming. The author suggests including fantasy from the turn of the 19th and 20th centuries, in particular the forgotten works of Antoni Lange, into the curriculum. Works such as New Tarzan and The Memorial of Dr. Chiang-Fu-Li may become an impulse for reflection on the nineteenth-century sources of the current crisis. Paradoxically, fantasy prose at the turn of the 19th and 20th centuries, read from an ecocritical perspective, reveals the aesthetics of modernism in the new, paradoxically realistic setting of the Anthropocene. Apocalyptic images seem extremely compatible with the contemporary realities, and constitute a kind of intergenerational parallel (19th–21st century).

Author Biography

Dariusz Piechota, University of Bialystok

Dariusz Piechota – Ph.D., literary scholar, assistant at the Faculty of Philology of the University of Białystok, member of the Animal Studies Laboratory – Third Culture. Author of the monograph: Między utopią a melancholią. W kręgu nowoczesnej i ponowoczesnej literatury fantastycznej [Between utopia and melancholy. In the circle of modern and postmodern fantasy literature] (2015), Pozytywistów spotkania z naturą. Szkice ekokrytyczne [Positivist encounters with nature. Ecocritical sketches] (2018), Na fali nostalgii. Lata osiemdziesiąte i dziewięćdziesiąte w najnowszej kulturze i literaturze popularnej [On the wave of nostalgia. The 1980s and 1990s in recent popular culture and literature] (2022), Eksperymenty postrealistów. Szkice o najnowszej literaturze polskiej [Postrealists’ experiments. Sketches on the latest Polish literature] (2022), Świat mieszczan w prozie Michała Bałuckiego [The world of townspeople in the prose of Michał Bałucki] (2023). Co-editor of the Green History of Literature series: Emancypacja zwierząt? [Emancipation of animals?] (2015), Ekomodernizmy [Ecomodernisms] (2016), Między empatią a okrucieństwem [Between empathy and cruelty] (2018), (Nie)zapomniane zwierzęta [(Un)forgotten animals] (2021). His research interests include literature at the turn of the 19th and 20th centuries (positivism and Young Poland), contemporary literature and popular culture, animal studies, ecocriticism.

References

Barcz A., 2018, Przedmioty ekozagłady. Spekulatywna teoria hiperobiektów Timothy’ego Mortona i jej (możliwe) ślady w literaturze, „Teksty Drugie”, nr 2, s. 75–87.

Bińczyk E., 2018, Epoka człowieka. Retoryka i marazm antropocenu, PWN, Warszawa.

Budrewicz Z., 2023, Etyka ekologiczna na lekcjach języka polskiego, „Polonistyka. Innowacje”, nr 17, s. 17–30.

Buell L., 1995, The environmental imagination: Thoreau, nature writing, and the formation of American culture, Harvard University Press, Cambridge.

Deja K., 2023, Teozofia i Indie. „Księga proroków” Antoniego Langego, w: Młoda Polska ezoteryczna. Studia, red. M. Bajko, J. Ławski, U.M. Pilch, Wydawnictwo Prymat, Białystok, s. 175–189.

Domańska E., 2013, Humanistyka ekologiczna, „Teksty Drugie”, nr 1/2, s. 13–32.

Kurkiewicz M., 2006a, Antoniego Langego peregrynacje „W czwartym wymiarze”, w: Z problematyki krótkich form narracyjnych. Nowela młodopolska, red. H. Ratuszna, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń, s. 147–173.

Kurkiewicz M., 2006b, Medycyna w służbie młodości. O dwóch opowiadaniach Antoniego Langego („Babunia”, „Nowy Tarzan”), w: Sposoby leczenia dawniej i dziś w świetle literatury i medycyny, cz. 3, red. E. Łoch, G. Wallner, Wydawnictwo LTN, Lublin, s. 108–120.

Lange Aleksandra, 2021, Im dalej w las, tym więcej drzew? Kształtowanie wrażliwości na naturę w edukacji polonistycznej w szkole podstawowej, „Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego”, t. 30, s. 65–80.

Lange Antoni, 2020a, Babunia, w: A. Lange, W czwartym wymiarze. 12 opowiadań fantastycznych, Wydawnictwo CM, Warszawa, s. 5–18.

Lange Antoni, 2020b, Memoriał doktora Czang-Fu-Li, w: A. Lange, W czwartym wymiarze. 12 opowiadań fantastycznych, Wydawnictwo CM, Warszawa, s. 129–136.

Lange Antoni, 2024, Nowy Tarzan, Wolne Lektury, http://wolnelektury.pl/katalog/lektura/lange-nowy-tarzan [dostęp: 05.10.2024].

Latoch-Zielińska M., 2023, Przygotowanie przyszłych polonistów do wyzwań edukacji ekologicznej, „Postscriptum Polonistyczne”, nr 1 (31), s. 1–17, https://doi.org/10.31261/PS_P.2023.31.12.

Łoch E., 2011, Motywy orientalne w twórczości prozatorskiej Antoniego Langego, w: Orient w literaturze i kulturze modernizmu, red. E. Łoch, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, s. 115–125.

Macfarlane R., 2005, The burning question, The Guardian, 24.09.2005, https://www.theguardian.com/books/2005/sep/24/featuresreviews.guardianreview29 [dostęp: 18.07.2024].

Marzec A., 2021, Antropocień: filozofia i estetyka po końcu świata, PWN, Warszawa.

Michalski M.A., 2022, Ekowidmologia jako strategia lektury. Studium przypadku „Kości, które nosisz w kieszeni” Łukasza Barysa, „Jednak Książki”, nr 2 (25), s. 51–62.

Ochwat M., 2020a, Edukacja polonistyczna wobec kryzysu klimatycznego – rozpoznania i rekomendacje dydaktyczne, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Educatio Nova”, t. 5, s. 185–204.

Ochwat M., 2020b, Katastrofa klimatyczna Non-Fiction, „Kultura Współczesna”, nr 2 (109), s. 204–218.

Ochwat M., 2020c, (Współ)myślenie w humanistyce. Literackie ekokształcenie w epoce antropocenu, „Polonistyka. Innowacje”, nr 12, s. 31–51.

Ochwat M., 2023a, Humanistyka odpornościowa w czasach katastrofy klimatycznej, „Postscriptum Polonistyczne”, nr 2 (32), s. 1–20, https://doi.org/10.31261/PS_P.2023.32.01.

Ochwat M., 2023b, Rozszczelnienie antropocenu. Nowy zwrot solidarnościowy w edukacji polonistycznej, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia”, nr 14, s. 167–180.

Oramus D., 2020, Stany splątane. Fizyka a literatura współczesna, Copernicus Center Press, Kraków.

Paczoska E., 2010, Prawdziwy koniec XIX wieku. Śladami nowoczesności, PWN, Warszawa.

Piechota D., 2021, Wątki ekologiczne w prozie modernistów, „Porównania”, nr 2 (29), s. 79–96.

Podraza-Kwiatkowska M., 2001, Literatura Młodej Polski, PWN, Warszawa.

Sobieraj T., 2022, W sieci natury i kultury. Bolesław Prus wobec dylematów światopoglądowych swojej epoki, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, Kraków.

Sobieraj T., 2023, Trajektorie kapitalizmu (kapitałocenu). Ideologie powieści przemysłowych i środowiskowych, „Pamiętnik Literacki”, z. 2, s. 65–86.

Szcześniak J., 2001, Z problematyki science fiction w prozie Antoniego Langego, w: Modernistyczny wizerunek człowieka. Studia historycznoliterackie, red. J. Szcześniak, D. Trześniowski, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, s. 81–94.

Szymańska B., 1979, Poeta i nieznane. Poglądy filozoficzne Antoniego Langego, Wydawnictwo Ossolineum, Wrocław.

Trześniewska-Nowak A., 2022, W kleszczach lęku. Thriller medyczny w literaturze i kulturze popularnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin.

Wojciechowski P., 2010, Logos, byt, harmonia. Antoniego Langego czytanie kultury, Wydawnictwo Norbertinum, Lublin.

Zdunik J., 2023, Czy empatia jest odpowiedzią na antropocen? Kilka refleksji z perspektywy psychologii lektury i dydaktyki polonistycznej, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis”, t. 11, s. 47–61.

Published

2025-01-17

How to Cite

Piechota, D. (2025). Fantasy of the turn of the 19th and 20th centuries in the service of Polish language education for the climate crisis. Z Teorii I Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego, 1–13. https://doi.org/10.31261/TPDJP.2024.33.07

Issue

Section

Literary and Cultural Education