Dog biographies in Hans Christian Andersen’s Tinderbox and Snowman fairy tales

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31261/TPDJP.2024.33.05

Abstract

The aim of the article is to analyse literary biographies of dogs in fairy tales by Hans Christian Andersen. Fairy tales as a genre accompany readers from the youngest years, becoming an importantnelement of childhood memories. Returning to them as a more mature reader allows for new interpretations, which take into account the complexity of literary characters, including the non-human ones. Special attention in Andersen’s works should be given to animals, who receive their own literary biographies. The article discusses the methodology of analysing animal biographies, and then, presents zoocritical intepretations of two selected fairy tales by the Danish writer. The ecocritical interpretation focuses on literary representation of dogs, including their symbolism and function in the narrative context. The conclusion of the article is devoted to suggestions on how to integrate animal biographies into teaching Polish in primary schools, including the teaching potential and educational value of this approach.

Author Biography

Katarzyna Mencfel

Katarzyna Mencfel – student of University of Silesia with bachelor’s degree in Polish philology. Her research interests focus on literature for children and teenagers, specifically on the role of animals and possible usage of ecological education in primary schools.

References

Andersen H.Ch., 1977, Baśnie, tłum. S. Beylin, I. Iwaszkiewicz, t. 1 i 3, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.

Andersen H.Ch., 2006, Baśnie, tłum. B. Sochańska, t. 1 i 2, Wydawnictwo Media Rodzina, Poznań.

Bakke M., 2011, Studia nad zwierzętami: od aktywizmu do akademii i z powrotem?, „Teksty Drugie”, nr 3, s. 193–204, https://rcin.org.pl/Content/48025/PDF/WA248_65323_P-I-2524_bakke-studia.pdf [dostęp: 17.07.2024].

Baratay É., 2014, Zwierzęcy punkt widzenia, tłum. P. Tarasiewicz, Wydawnictwo w Podwórku, Gdańsk.

Baratay É., 2022, Animal biographies. Toward a history of individuals, The University of Georgia Press, Georgia.

Barcz A., 2016, Realizm ekologiczny, Od ekokrytyki do zookrytyki w literaturze polskiej, Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”, Katowice.

Berendt Z., 2023, Taksydermiczne ciała i ich performatywne zoegrafie, „Czas Kultury”, nr 2, s. 79–89.

Bradshaw J., 2019, Zwierzęta wśród nas. Jak zwierzęta czynią nas ludźmi, tłum. M. Borzobohata-Sawicka, Wydawnictwo Czarna Owca, Warszawa.

Brandes G., 1886, Eminent authors of the nineteenth century: literary portraits, Thomas Y. Crowell Co., New York.

Descartes R., 1918, Rozprawa o metodzie dobrego powodowania swoim rozumem i szukania prawdy w naukach, tłum. T. Boy-Żeleński, Gebethner i Wolff, Warszawa, https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/rozprawa-o-metodzie.html [dostęp: 17.07.2024].

Domańska E., 2013, Humanistyka ekologiczna, „Teksty Drugie”, nr 1–2, s. 13–32, https://rcin.org.pl/Content/62034/PDF/WA248_79056_P-I-2524_domanska-humanist_o.pdf [dostęp: 12.07.2024].

Fagan B., 2018, Zażyła więź. Jak zwierzęta kształtowały historię ludzkości, tłum. P. Gołębiowski, Wydawnictwo Sonia Draga, Katowice.

Fudge E., 2004, Animal lives, „History Today”, vol. 54, no. 10, s. 21–26.

Garfield S., 2021, Najlepszy przyjaciel psa. Historia nierozerwalnej więzi, tłum. A. Kondrat, Wydawnictwo Dolnośląskie, Wrocław.

Harraway D., 2012, Manifest gatunków stowarzyszonych, tłum. A. Gajewska, w: Teorie wywrotowe. Antologia przekładów, red. A. Gajewska, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań, s. 241–260, http://ewa.home.amu.edu.pl/Haraway,%20Manifest%20gatunkow%20stowarzyszonych.pdf [dostęp: 17.07.2024].

Jak zapewnić psu jego fundamentalne potrzeby?, 2019, Psi Zakątek, 25.01.2019, https://www.psizakatekborowiec.pl/porady-behawioralne/artykuly/napisano/jak-zapewnic-psu-jego-fundamentalne-potrzeby [dostęp: 18.07.2024].

Jarzyna A., 2023, 1/∞ (czyli „zmiennokształtne” granice zwierzęcych biografii), „Czas Kultury”, nr 2, s. 44–63.

Kodeks Hammurabiego, 2024, tłum. M. Stępień, http://biblioteka.kijowski.pl/antyk%20azjatycki/01.%20hammurabi%20-%20kodeks.pdf [dostęp: 17.07.2024].

Kostecka W., 2014, Baśń postmodernistyczna: przeobrażenia gatunku, Wydawnictwo SBP, Warszawa.

Kościelniak P., 2008, Pieska sprawiedliwość, rp.pl, 10.12.2008, https://www.rp.pl/nauka/art15897981-pieska-sprawiedliwosc [dostęp: 10.04.2024].

Kruszewicz A., 2017, Hipokryzja. Nasze relacje ze zwierzętami, Oficyna Wydawnicza Oikos, Warszawa.

Lopez B., 2021, O wilkach i ludziach, tłum. J. Mikos, Wydawnictwo Marginesy, Warszawa.

Mytych-Forajter B., 2016, Wyprawa po ogień. „Krzesiwo” Hansa Christiana Andersena, w: Parcoeur. Twórczość dla dzieci i młodzieży raz jeszcze, red. I. Gralewicz-Wolny, B. Mytych-Forajter, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice, s. 211–226, https://core.ac.uk/download/pdf/197751971.pdf [dostęp: 17.07.2024].

Ochwat M., 2020, Edukacja polonistyczna wobec kryzysu klimatycznego – rozpoznania i rekomendacje dydaktyczne, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska”, sectio N, t. 5, s. 185–204, https://rebus.us.edu.pl/bitstream/20.500.12128/18335/4/Ochwat_edukacja_polonistyczna_wobec_kryzysu.pdf [dostęp: 17.07.2024].

Palcat P., 2023, Mania – ze schroniska na scenę, „Czas Kultury”, nr 2, s. 65–77.

Skubała P., 2014, Czy odkrycia nauk biologicznych mogą zmienić nasz stosunek do zwierząt?, w: Człowiek w relacji do zwierząt, roślin i maszyn w kulturze, red. J. Tymieniecka-Suchanek, t. 1: Aspekt posthumanistyczny i transhumanistyczny, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice, s. 17–30, https://rebus.us.edu.pl/bitstream/20.500.12128/1133/6/Skubala_Czy_odkrycia_nauk_biologicznych_moga_zmienic_nasz_stosunek_do_zwierzat.pdf [dostęp: 18.07.2024].

Wójcik-Dudek M., 2009, Baśń – powracająca lektura, „Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego”, t. 20, s. 30–37, https://core.ac.uk/reader/197745210 [dostęp: 17.07.2024].

Wróbel S., 2013, Udomowienie zwierząt, „Teksty Drugie”, nr 6, s. 153–170, https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Teksty_Drugie_teoria_literatury_krytyka_interpretacja/Teksty_Drugie_teoria_literatury_krytyka_interpretacja-r2013-t-n6_(144)/Teksty_Drugie_teoria_literatury_krytyka_interpretacja-r2013-t-n6_(144)-s153-170/Teksty_Drugie_teoria_literatury_krytyka_interpretacja-r2013-t-n6_(144)-s153-170.pdf [dostęp: 16.07.2024].

Wullschläger J., 2005, Andersen. Życie baśniopisarza, tłum. M. Ochab, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Published

2024-12-30

How to Cite

Mencfel, K. (2024). Dog biographies in Hans Christian Andersen’s Tinderbox and Snowman fairy tales. Z Teorii I Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego, 1–20. https://doi.org/10.31261/TPDJP.2024.33.05

Issue

Section

Literary and Cultural Education