The image of old age in textbooks for teaching Polish as a FL and the potential of The Green Glove Gang series

Authors

Keywords:

ageism, old age, glottodidactics, series

Abstract

Old age is still a taboo topic in Polish glottodidactics. Textbooks show joyful old people who enjoy life and help raise their grandchildren. Old age, marked by illness, loneliness and sadness, remains unsaid. The Green Glove Gang – a Polish series (2022) tells the story of three noble senior thieves who, due to a crazy coincidence, end up in a retirement home. The characters resemble modern-day Robin Hoods, because they not only fight for the good of the weaker, but also oppose ageism and are the embodiment of feminist postulates. This series stimulates many discussions related to the presence of older people in the community, as well as the issue of the so-called “transparency” of elderly people.

Author Biography

Agnieszka Trześniewska-Nowak, Maria Curie-Skłodowska University in Lublin

Agnieszka Trześniewska-Nowak – PhD in Humanities, assistant professor at the Center for Polish Language and Culture at Maria Curie-Skłodowska University. Her research interests include Polish and Jewish literature of the second half of the 19th century and the 20th century, animal studies, ecocriticism, fantasy, and contemporary popular culture. Author of the monographs: W kleszczach lęku. Thriller medyczny w literaturze i kulturze popularnej [In the grip of fear. Medical thriller in popular literature and culture] (2022), Miasteczko dwóch kultur. Obraz Kazimierza Dolnego w literaturze XX wieku [The town of two cultures. The image of Kazimierz Dolny in the literature of the 20th century] (2017). Co-editor of two anthologies with works for children. Co-initiator and co-editor of the Green History of Literature series, which published: Emancypacja zwierząt? [Emancipation of animals?] (2015), Ekomodernizmy [Ecomodernisms] (2016), Między empatią a okrucieństwem [Between empathy and cruelty] (2018), (Nie)zapomniane zwierzęta [(Un)forgotten animals] (2021). Author of articles in collective volumes. She has also published in magazines, including “Świat Tekstów,” “Literacje,” “Podteksty,” “Amor Fati.”

References

Achtelik A., 2005, Nauczanie kultury polskiej wobec problematyki aksjologicznej, w: Nauczanie języka polskiego jako obcego i polskiej kultury w nowej rzeczywistości europejskiej. Materiały z VI Międzynarodowej Konferencji Glottodydaktycznej, red. P. Garncarek, Instytut Języka i Kultury Polskiej dla Cudzoziemców „Polonicum”, Warszawa, s. 213–218.

Banach A., Kaźmierczak P., 2020, Ludyczność w (glotto)dydaktyce – stan badań i rozwój metody, w: Ludyczność w (glotto)dydaktyce, red. M. Biernacka, P. Kaźmierczak, A. Banach, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, s. 11–19.

Bauman Z., 2004, Życie na przemiał, przeł. T. Kunz, Wydawnictwo Literackie, Kraków.

Bobiński W., 2004, Film fabularny w dydaktyce literatury, w: Przygotowanie ucznia do odbioru różnych tekstów kultury, red. A. Janus-Sitarz, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, Kraków, s. 151–194.

Bobiński W., 2016, Wykształcić widza. Sztuka oglądania w edukacji polonistycznej, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, Kraków.

Bogunia-Borowska M., 2012, Fenomen telewizji. Interpretacje socjologiczne i kulturowe, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.

Budzik J.H., 2020, O budowaniu mostów między teorią a praktyką humanistyki w edukacji filmowej, „Kwartalnik Filmowy”, nr 111, s. 241–257.

Burzyńska A., 2002, Jakże rad bym się nauczyć polskiej mowy… O glottodydaktycznych aspektach relacji język a kultura w nauczaniu języka polskiego jako obcego, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.

Chymkowski R., 2004, Granice inności w dyskursie – rozważania teoretyczne, w: Tropy tożsamości: Inny, Obcy, Trzeci, red. W. Kalaga, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice, s. 99–110.

Ciesielska-Musameh R., Kwiatkowska K., Maćkowicz M., 2021, Język polski bez granic. Podręcznik do nauki języka polskiego jako obcego dla szkół ukraińskich. Klasa V, Stowarzyszenie „Wspólnota Polska”, Lublin.

Czerkies T., 2019, Wstęp, w: T. Czerkies, Literackie lustro kultury. Literatura polska w ćwiczeniach dla obcokrajowców – poziom B.1.2–C.1, Avalon, Kraków, s. 7–8.

Dixon A., Jasińska A., 2020, Hurra!!! Po polsku 2. Podręcznik studenta, Wydawnictwo Prolog, Kraków.

Dunin-Dudkowska A., 2018, Teksty multimodalne w glottodydaktyce, w: Zagadnienia ogólne i teoretyczne. Multimodalność mediów drukowanych, red. I. Hoffman, D. Kępa-Figura, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, s. 91–104.

Gajak-Toczek M., Gala-Mielczarek B., 2015, Człowiek „stary” w mediach – stereotyp a obraz postulowany, w: (Nowe) media. Implikacje kulturowe, językowe i edukacyjne, red. M. Karwatowska, B. Jarosz, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, s. 51–61.

Giddens A., 2001, Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, przeł. A. Szulżycka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Górnicka-Zdziech I., 2020, Polska mozaika filmowa. Ćwiczenia i inspiracje dla studentów języka polskiego jako obcego, Wydawnictwo Start, Warszawa.

Guziuk-Świca B. i in., 2020, Język polski bez granic. Podręcznik do nauki języka polskiego jako obcego dla szkół ukraińskich. Klasa IX, Stowarzyszenie „Wspólnota Polska”, Lublin.

Jaszczurowska E., 2005, Komponent kulturowy w nauczaniu języka obcego jako narzędzie przełamywania stereotypów kulturowych, w: Języki obce przepustką do zjednoczonej Europy i świata. Materiały pokonferencyjne z III Ogólnopolskiej Konferencji Naukowo-Dydaktycznej, Ustroń, 08–10.04.2005, [s.n.], Gliwice, s. 125–130.

Jelonkiewicz M., 2006, Film jako tekst kultury w komunikacji interkulturowej. Wykorzystanie filmów podczas zajęć o kulturze polskiej dla cudzoziemców, w: Teksty kultury. Oblicza komunikacji XXI wieku, red. J. Mazur, M. Rzeszutko-Iwan, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, s. 59–65.

Kajak P., 2008a, Hip hop – miejska lingua franca?, „Postscriptum Polonistyczne”, nr 2, s. 129–138.

Kajak P., 2008b, Kultura popularna w procesie nauczania języka polskiego jako obcego, w: W poszukiwaniu nowych rozwiązań, dydaktyka języka polskiego jako obcego u progu XXI wieku, red. W. Miodunka, A. Seretny, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, s. 291–300.

Maćkowiak R., 2014, Elementy ludyczne w nauczaniu cudzoziemców języka polskiego (na materiale serialu „Świat według Kiepskich”), „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, nr 21, s. 363–374.

Piechota D., 2023, Oswajanie starości w „Gangu zielonej rękawiczki”, „Studia Filmoznawcze”, nr 44, s. 19–29.

Piechota D., Trześniewska-Nowak A., red., 2022, Powieści realistycznej życie po życiu. O fenomenie współczesnych seriali, Wydawnictwo Naukowe Katedra, Gdańsk.

Piotrowska-Rola E., Porębska M., 2017, Polski jest cool. Seria do nauki języka polskiego jako obcego na poziomie A1, Wydawnictwo Studio Temat, Lublin.

Szczepanek A., Wojciechowska S., Buśko P., red., 2014, Czas seriali, posłowie M. Lorek, Wydawnictwo Naukowe Katedra, Gdańsk.

Tambor A., 2012, Polska półka filmowa. 100 filmów, które każdy cudzoziemiec zobaczyć powinien, Wydawnictwo Gnome, Katowice.

Wagner R., 2003, Wynalezienie kultury, przeł. A. Malewska-Szałygin, w: Badania kultury. Elementy teorii antropologicznej, red. M. Kempny, E. Nowicka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 58–65.

Zarych E., 2018, Język kluczem do kraju. Podręcznik do nauki języka polskiego dla obcokrajowców. Poziom C1/C2, Wydawnictwo Nowela, Poznań.

Published

2024-12-31

How to Cite

Trześniewska-Nowak, A. (2024). The image of old age in textbooks for teaching Polish as a FL and the potential of The Green Glove Gang series. Z Teorii I Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego, 1–14. Retrieved from https://trrest.vot.pl/ojsus/index.php/TPDJP/article/view/17745

Issue

Section

Articles