Blackout i found poetry. Od notatki i „poezji z odzysku” do interpretacji tekstów o II wojnie światowej

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/TPDJP.2019.28.04

Słowa kluczowe:

blackout poetry, found poetry, poem, didactics of literature, Holocaust

Abstrakt

The author offers to use the creative activities of blackout poetry and found poetry to interpret works dealing with the subject of the Holocaust. She presents a detailed scheme of applying this form of work during lessons with students. She argues that such a solution can be an enrichment of traditional interpretation, it also allows to stimulate the creativity of students and engage them in the didactic process.

Bibliografia

Kania A.: „Polak młody” na lekcjach języka polskiego. Edukacja polonistyczna a kształtowanie poczucia tożsamości narodowej. Kraków 2015.

Kleon A.: Newspaper Blackout. New York 2010.

Pabisek M.: Między kontynentami. Od inspiracji metodologicznej amerykańskiej badaczki Karen Shawn po praktyczną realizację w polskim liceum. W: Twórcze praktyki polonistyczne. Red. A. Janus­‍‑Sitarz. Kraków 2015.

Robertson J.: From the Volga… to the Clyde. Glasgow 2014.

Źródła internetowe

http://biblioteki­‍‑szkolne.blogspot.com/2018/04/poezja­‍‑negatywna­‍‑blackout­‍‑poerty.html [data dostępu: 2.03.2019].

https://dzialajwarte.wordpress.com/2015/12/09/blackout­‍‑poetry­‍‑po­‍‑polsku/ [data dostępu: 1.03.2019].

http://poezjanegatywna.tumblr.com/ [data dostępu: 4.03.2019].

https://polonistkaprzytablicy.blogspot.com/2017/03/wiersze­‍‑z­‍‑odzysku­‍‑na­‍‑dzien­‍‑kobiet.html?fbclid=IwAR2hWdcFkPlhnrQoMyCsUu8q4iu7_zBBINYyphBX0zMRvy66YSc1bqALr3Y [data dostępu: 1.03.2019].

https://secure.ncte.org/library/NCTEFiles/Resources/Books/Sample/18488chap1.pdf [data dostępu: 1.03.2019].

http://spisekpisarzy.pl/2016/01/kreatywna -dekonstrukcja -cwiczenie -na -mocniejsze -pioro.html [data dostępu: 3.02.2019].

http://teachmag.com/archives/5539 [data dostępu 1.03.2019].

https://thewritepractice.com/what­‍‑is­‍‑found­‍‑poetry/ [data dostępu: 2.03.2019].

http://tumblr.austinkleon.com/post/15863189174 (tłumaczenie własne) [data dostępu: 3.02.2019].

http://www.centropa.org/node/60518 [data dostępu: 8.03.2019].

https://www.facinghistory.org/resource­‍‑library/teaching­‍‑strategies/found­‍‑poems [data dostępu: 28.02.2019].

https://www.facinghistory.org/sites/default/files/Creating_a_Found_Poem_1.pdf [data dostępu: 3.03.2019]

http://www.foundpoetryreview.com/ [data dostępu 2.03.2019].

https://www.nytimes.com/interactive/2014/multimedia/blackout­‍‑poetry.html?mcubz=3&_r=0 [data dostępu: 2.03.2019].

https://www.powerpoetry.org/actions/5­‍‑tips­‍‑creating­‍‑blackout­‍‑poetry [data dostępu: 3.03.2019].

https://www.scholastic.com/teachers/blog­‍‑posts/john­‍‑depasquale/blackout­‍‑poetry/ [data dostępu: 1.03.2019].

Pobrania

Opublikowane

2019-12-29

Jak cytować

Kania, A. (2019). Blackout i found poetry. Od notatki i „poezji z odzysku” do interpretacji tekstów o II wojnie światowej. Z Teorii I Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego, 28, 51–65. https://doi.org/10.31261/TPDJP.2019.28.04

Numer

Dział

Edukacja literacka i kulturowa