Wartości edukacyjne w literaturze dziecięcej Agnieszki Zimnowodzkiej. Rekonesans badawczy

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/TPDJP.2019.28.05

Słowa kluczowe:

educational values, children’s literature

Abstrakt

The article constitutes an attempt at an introductory description of educational values of eleven short stories for children written by Agnieszka Zimnowodzka. While discussing the educational function of the selected material, considering the compositional-structural and semantic-linguistic (including naming) layers of the stories, references to pragmalingusitic analysis and theory of semantic fields (with appropriate methodological solutions) were made.

Bibliografia

Literatura podmiotowa

Zimnowodzka A.: Bałaganiaki. Łódź 2016.

Zimnowodzka A.: Dąsacze. Łódź 2016.

Zimnowodzka A.: Kłamczusiaki. Łódź 2016.

Zimnowodzka A.: Leniwczaki. Łódź 2016.

Zimnowodzka A.: Przechwalaki. Łódź 2016.

Zimnowodzka A.: Pytajnisie. Łódź 2016.

Zimnowodzka A.: Śmiechołki. Łódź 2016.

Zimnowodzka A.: Wścibionki. Łódź 2016.

Zimnowodzka A.: Wstydziołki. Łódź 2016.

Zimnowodzka A.: Zdziwionki. Łódź 2016.

Zimnowodzka A.: Złośliwczaki. Łódź 2016.

Literatura przedmiotowa

Beckett S.: Transcending Boundaries: Writing for a Dual Audience of Children and Adults. New York 1999.

Bettelheim B.: Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni. Tłum. D. Danek. Warszawa 1996.

Boniecka B.: Widzenie świata i jego prawidłowości. Dziecięca logika i prawda. W: Składnia. Stylistyka. Struktura tekstu. Red. M. Krauz, K. Ożóg. Rzeszów 2002.

Czaplicka -Jedlikowska M.: Edukacyjne aspekty nazw własnych w literaturze dla dzieci. Bydgoszcz 2007.

Domaciuk -Czarny I.: Nazwy własne w przestrzeni literackiej i wizualnej typu fantasy. Lublin 2015.

Gałkowski A.: Chrematonimy w funkcji kulturowo‑użytkowej. Łódź 2011.

Mystkowska H.: Książka w wychowaniu przedszkolnym. Warszawa 1965.

Ommundsen Å.M.: Who Are These Picturebooks for? Controversial Picturebooks and the Question of Audience. In: Challenging and Controversial Picturebooks. Creative and Critical Responses to Visual Texts. Ed. J. Evans. London—New York 2015.

Radlińska H.: Książka wśród ludzi. Warszawa 1961.

Rosner K.: O funkcji poznawczej dzieła literackiego. Wrocław 1970.

Słownik współczesnego języka polskiego. Red. B. Dunaj. Warszawa 1996.

Zabawa K.: Literatura dla dzieci w kontekstach edukacyjnych. Kraków 2017.

Zabawa K.: Rozpoczęta opowieść. Polska literatura dziecięca po 1989 roku wobec kultury współczesnej. Kraków 2013.

Zabawa K.: „Teatr” obrazów i słów — sztuka lektury książek obrazkowych (na przykładzie wybranych utworów Iwony Chmielewskiej). W: Ikoniczne i literackie teksty w przestrzeni nowoczesnej dydaktyki. Red. A. Pilch, M. Rusek. Kraków 2015.

Zabawa K.: Współczesna literatura dziecięca — propozycje. „Polonistyka. Innowacje” 2016, nr 3.

Zabawa K.: Współczesna literatura dziecięca w edukacji wczesnoszkolnej — rzeczywistość i perspektywy. W: Nowe wyzwania i perspektywy dla wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej. Red. B. Surma. Kraków 2012.

Pobrania

Opublikowane

2019-12-29

Jak cytować

Łuc, I. (2019). Wartości edukacyjne w literaturze dziecięcej Agnieszki Zimnowodzkiej. Rekonesans badawczy. Z Teorii I Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego, 28, 67–87. https://doi.org/10.31261/TPDJP.2019.28.05

Numer

Dział

Edukacja literacka i kulturowa