Socjolekty w edukacji szkolnej (propozycja dydaktyczna na przykładzie języka miłośników motoryzacji)

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/TPDJP.2019.28.06

Słowa kluczowe:

sociolect, the language of automotive enthusiasts, Polish language lesson, community language varieties

Abstrakt

The article concerns the issue of community languages, i.e. sociolects. The text is a didactic proposal for Polish language lessons, especially for the seventh and eighth grades of the second educational stage. In addition to the characteristics of the issue, the author presents sets of tasks (of varying degrees of difficulty), in which she uses analytical material concerning the automotive sociolect. In the language of automotive enthusiasts, the lexical field which reflects technical changes and the development of society is growing.

Bibliografia

Grabias S.: Język w zachowaniach społecznych. Lublin 1997.

Kołodziejek E.: Społeczne i kulturowe uwarunkowania współczesnych odmian zawodowych (na przykładzie profesjolektów marynarzy, żołnierzy i policjantów). W: Polskie języki. O językach zawodowych i środowiskowych. Red. M. Milewska­‍‑Stawiany, E. Rogowska­‍‑Cybulska. Gdańsk 2010.

Kowalikowa J.: Jak się mówi i pisze w szkole? Szkic do pejzażu dydaktycznego szkolnych odmian językowych. W: Odmiany polszczyzny w szkole. Teoria i praktyka. Red. H. Synowiec. Współudział M. Kubarek. Katowice 2013.

Piekot T.: Język w grupie społecznej. Wprowadzenie do analizy socjolektu. Wałbrzych 2008.

Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla przedszkoli i szkół podstawowych z komentarzem. https://www.ore.edu.pl/wp-content/uploads/2017/05/jezyk-polski-pp-z-komentarzem.-szkola­‍‑podstawowa.pdf [data dostępu: 26.02.2019].

Poradnik językowy. Piszemy poprawnie. Oprac. E. Polański. Warszawa 2008.

Przybylska R.: Wprowadzenie do nauki o języku polskim. Podręcznik dla szkół wyższych. Kraków 2003.

Szczepaniak C.: Zrozumieć samochód. Samochód bez tajemnic. Łódź 2011.

Wilczek W.: Polski język motoryzacyjny początku XXI wieku (na materiale portali hobbystycznych). Katowice 2016.

Wileczek A.: Kod młodości. Młodomowa w aspektach społeczno‑kulturowych. Warszawa 2018.

Wilkoń A.: Typologia odmian językowych współczesnej polszczyzny. Katowice 2000.

Strony internetowe

http://www.bikeforum.pl/topic/31834­‍‑czy­‍‑jest­‍‑sens­‍‑wymieniac­‍‑rame­‍‑a­‍‑moze­‍‑tylko­‍‑mostek­‍‑xc­‍‑ala­‍‑szybka­‍‑hybryda­‍‑enduro/ [data dostępu: 3.03.2019].

http://swiatpilki.com/viewtopic.php?f=8&t=20692&start=45 [data dostępu: 3.03.2019].

http://swiatpilki.com/viewtopic.php?f=8&t=20692&start=90 [data dostępu: 3.03.2019].

https://www.dogomania.com/forum/topic/27154­‍‑jak%C4%85­‍‑ras%C4%99­‍‑mam­‍‑wybra%C4%87­‍‑vol­‍‑2/?page=607 [data dostępu: 3.03.2019].

http://www.e­‍‑gory.pl/forum/viewtopic.php?f=17&t=2178 [data dostępu: 3.03.2019].

https://lowcygier.pl/forum/viewtopic.php?f=11&t=17112 [data dostępu: 3.03.2019].

Pobrania

Opublikowane

2019-12-29

Jak cytować

Wilczek, W. (2019). Socjolekty w edukacji szkolnej (propozycja dydaktyczna na przykładzie języka miłośników motoryzacji). Z Teorii I Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego, 28, 91–104. https://doi.org/10.31261/TPDJP.2019.28.06

Numer

Dział

Edukacja językowa