Polaków stosunek do edukacji — w kręgu językowo­‍‑kulturowych stereotypów

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/TPDJP.2019.28.07

Słowa kluczowe:

linguistic and cultural stereotype, Pole, education, schooling

Abstrakt

The aim of the article is a reconstruction of a linguistic and cultural fragment of the stereotypical views of Poles — their attitude to education and schooling. The analysis uses research tools developed as part of Polish ethno-linguistic research. The corpus of the work is language data collected in a questionnaire survey in which 140 respondents took part (70 from Poland and 70 from Slovenia). The analysis of statements reflecting a different, because Polish or Slovenian, perspective reveals some discrepancies. Three basic subcategories of Poles’ attitudes towards education and schooling were singled out and described in detail: 1) positive, 2) negative, 3) other. A vast majority of the excerpts contribute to the model of positive perception of Polish education and schooling.

Bibliografia

Bańkowski A.: Etymologiczny słownik języka polskiego. T. 1—2. Warszawa 2000.

Bartmiński J.: Czym zajmuje się entolingwistyka?. W: Idem: Stereotypy mieszkają w języku. Studia etnolingwistyczne. Lublin 2007.

Bartmiński J.: Kryteria ilościowe w badaniu stereotypów językowych. W: Idem: Stereotypy mieszkają w języku. Studia etnolingwistyczne. Lublin 2007.

Bartmiński J.: Punkt widzenia, perspektywa, językowy obraz świata. W: Idem: Językowe podstawy obrazu świata. Lublin 2009.

Bartmiński J., Panasiuk J.: Stereotypy językowe we współczesnym języku polskim. W: J. Bartmiński: Stereotypy mieszkają w języku. Studia etnolingwistyczne. Lublin 2007.

Chomczyńska­‍‑Miliszkiewicz M.: Szkoła jako agenda socjalizacji ról płciowych. Przegląd badań. „Teraźniejszość — Człowiek — Edukacja” 2001, nr 1, s. 31—47.

Długosz­‍‑Kurczabowa K.: Nowy słownik etymologiczny języka polskiego. Warszawa 2003.

Jankowska M.: Świat ucznia — świat uczennicy. Socjalizacja szkolna a utrwalenie społecznych ról płciowych. „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica” 2009, nr 34, s. 13—34.

Janowski A.: Uczeń w teatrze życia szkolnego. Warszawa 1998.

Język — wartości — polityka. Zmiany rozumienia nazw wartości w okresie transformacji ustrojowej w Polsce: raport z badań empirycznych. Red. J. Bartmiński. Lublin 2006.

Kędzierska J.: Kształcenie. W: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. T. 1. Red. E. Różycka. Warszawa 2003.

Maćkiewicz J.: Co to jest „językowy obraz świata”. „Etnolingwistyka” 1999, nr 11, s. 7—24.

Niesporek -Szamburska B.: O szkole, o stresie i o lęku słów kilka… W: Szkoła bez barier. O trudnościach w nauczaniu i uczeniu się. Red. A. Guzy, B. Niesporek­‍‑Szamburska, M. Wójcik­‍‑Dudek. Katowice 2015.

Pankowska D.: Podłoga ważniejsza od szkoły, czyli o ukrytym programie szkoły. „Psychologia w Szkole” 2008, nr 3, s. 29—38.

Pankowska D.: Wychowanie a role płciowe. Gdańsk 2005.

Płeć i rodzaj w edukacji. Red. M. Chomczyńska­‍‑R ubacha. Łódź 2004.

Sławińska J.: Granice lojalności. O tłumaczeniu monografii Jože Pirjevca „Tito in tovariši”. V: Sedemdeset let poučevanja poljskega jezika v Ljubljani, posvečeno Nikolaju Ježu. Ed. M. Wtorkowska, M. Wacławek, L. Rezoničnik. Ljubljana 2018.

Snoj M.: Slovenski etimološki slovar. Ljubljana 2009.

Śliwerski B.: Edukacja. W: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. T. 1. Red. E. Różycka. Warszawa 2003.

Tchorzewski A.M. de: Wychowanie. W: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. T. 1—7. Red. E. Różycka. Warszawa 2003—2010.

Uniwersalny słownik języka polskiego. T. 1—4. Red. S. Dubisz. Warszawa 2003.

Wacławek M.: O profilu „uczennicy” w stereotypie dziewczyny. W: W krajobraz literacko‑kulturowy i językowy wpisane… Księga jubileuszowa dedykowana Profesor Bernadecie Niesporek‑Szamburskiej w czterdziestolecie pracy naukowej i dydaktycznej. Red. A. Guzy, D. Krzyżyk, M. Ochwat, M. Wójcik­‍‑Dudek. Katowice 2018.

Wacławek M., Wtorkowska M.: Czas wolny Polaków — w kręgu językowo‑kulturowych stereotypów. W: Bariery i pomosty w języku i kulturze. Red. D. Lech -Kirstein. Opole 2019 [w druku].

Wacławek M., Wtorkowska M.: Człowiek człowiekowi lustrem — konceptualizacje Polki i Polaka w wypowiedziach polskich i słoweńskich respondentów. V: Sedemdeset let poučevanja poljskega jezika v Ljubljani, posvečeno Nikolaju Ježu. Ed. M. Wtorkowska, M. Wacławek, L. Rezoničnik. Ljubljana 2018.

Wacławek M., Wtorkowska M.: „Jak ich widzą, tak ich piszą” — rzecz o wyglądzie Słoweńców. W: Polonistyka na początku XXI wieku. Diagnozy. Koncepcje. Perspektywy. T. 4: Pogranicza, mniejszości, regiony. Etnolingwistyka. Red. J. Tambor. Katowice 2018.

Wacławek M., Wtorkowska M.: „Nasz wygląd zależy od tego, w jakim lustrze się przejrzymy” — z badań nad stereotypem Polaka. V: Komparativnoslavističke lingvokulturalne teme. Ed. N. Pintarić, I. Čagalj, I. Vidović Bolt. Zagreb 2019.

Wacławek M., Wtorkowska M.: Powiedz mi, co jesz, a powiem ci, kim jesteś — o kulinariach w Słowenii. W: „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”. Nr 25. Red. B. Grochala, I. Dembowska­‍‑Wosik. Łódź 2018, s. 55—68.

Wacławek M., Wtorkowska M.: Przez jedzenie do języka… polskiego — o kulinariach oczami Polaków i Słoweńców. W: Bariery i pomosty w języku i kulturze. Red. D. Lech -Kirstein. Opole 2019 [w druku].

Wacławek M., Wtorkowska M.: „Słowiański Austriak” — o charakterze Słoweńców słów kilka. „Jezikoslovni zapiski” 2017, no. 1, s. 193—210.

Wacławek M., Wtorkowska M.: „Słowiański góral spod Alp” — z badań nad auto‑ i heterostereotypem Słoweńca. V: Jazyk v kultúre, kultúra v jazyku. Język w kulturze, kultura w języku. Ed. M. Vojteková. Prešov 2017.

Wacławek M., Wtorkowska M.: Słoweniec jako wieczny student i nie tylko — wycinek z polsko‑słoweńskich badań ankietowych. „Postscriptum Polonistyczne” 2019, nr 2.

Wacławek M., Wtorkowska M.: Słoweńców spędzanie wolnego czasu — w kręgu badań językowo‑kulturowych stereotypów. W: Słowiańszczyzna dawniej i dziś — język, literatura, kultura. Monografia ze studiów slawistycznych III. Red. A. Kołodziej, T. Piasecki. Červený Kostelec 2017.

Wacławek M., Wtorkowska M.: Smaki Słowenii — kulinaria w ujęciu autostereotypowym. „Linguarum Silva” 2019, t. 8.

Pobrania

Opublikowane

2019-12-29

Jak cytować

Wacławek, M., & Wtorkowska, M. (2019). Polaków stosunek do edukacji — w kręgu językowo­‍‑kulturowych stereotypów. Z Teorii I Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego, 28, 105–126. https://doi.org/10.31261/TPDJP.2019.28.07

Numer

Dział

Edukacja językowa