W skandynawskim lesie (ulotna kartografia przyrody)

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/PiL.2023.05.11

Słowa kluczowe:

forest in literature, climate catastrophe, children’s literature, Scandinavian literature, Tove Jansson, ecology, nature

Abstrakt

Artykuł koncertuje się wokół koncepcji krajobrazu, który w myśl ustaleń Niny Gogi składa się wraz z językiem na zdefiniowanie miejsca, w którym kolejne protagonistki nawiązują głębokie relacje z przyrodą w ramach lokalnego ekosystemu. Badam w nim, w jaki sposób koncepcja krajobrazu funkcjonuje w odniesieniu do wsłuchania się w biologiczny język przyrody, skupiając się przede wszystkim na obrazowaniu lasu w skandynawskiej literaturze dziecięcej.

Biogram autora

Magdalena Kuczaba-Flisak - Uniwersytet Jagielloński

Magdalena Kuczaba-Flisak – doktorantka na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Interesuje się literaturą dziecięcą i jej kontekstami, a także zagadnieniami nauczania literatury dziecięcej na poziomie akademickim. Jest członkinią Międzynarodowego Stowarzyszenia Badań nad Literaturą Dziecięcą (International Research Society for Children’s Literature, IRSCL), Stowarzyszenia Literatury Dziecięcej (Children’s Literature Association, ChLA), Międzynarodowego Stowarzyszenia Studiów Polonistycznych
(MSSP) oraz Polskiej Sekcji Stowarzyszenia Przyjaciół Książki dla Młodych (International Board on Books for Young People, IBBY). Współredaguje czasopismo „Czy/tam/czy/tu”. Najnowsze publikacje: Po co komu dzisiaj baśnie? (2022), Powrót do wrażliwości. Krytyczna analiza współczesnej powieści dla dziewcząt (2022), Literatura dziecięca jako forma myślenia: dotyk (2022), „You paint when you speak”: On the Creative Process of Hans Christian Andersen (2022), tłumaczenie artykułu Emer O’Sullivan Komparatystyka literatury dziecięcej w tomie Literatura światowa i przekład. Historie i teorie nowoczesnej komparatystyki od szkoły amerykańskiej do biohumanistyki (2022).

Bibliografia

Bińczyk E., 2018, Epoka człowieka. Retoryka i marazm antropocenu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Borg C.B., Ullström M., 2017, The Child in the Forest. Performing the Child in 20th Century Swedish Picture Books, „LIR.journal”, vol. 9, s. 7–25.

Borowski M., 2023, Splątania w imię przetrwania. Spekulatywne projekty wspólnot więcej-niż-ludzkich w obliczu kryzysu klimatycznego, w: Hakowanie antropocenu, red. M. Sugiera, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, s. 93–128.

Burk D., 2022, The Eco-Phenomenological Heritage of Paul Virilio, „Ecopoiesis: Eco-Human Theory and Practice”, vol. 3, no. 1, s. 17–25, https://doi.org/10.24412/2713-184X-2022-1-17-25.

Chaberski M., 2022, Myśleć z kamieniami. Usytuowane poznanie jako strategia dekolonizacji natury w antropocenie, w: Performatyka. Poza kanonem, T. 2: Wiedza i niewiedza, red. Ł. Iwanczewska, M. Chaberski, Wiele Kropek, Kraków, s. 211–233.

Chakrabarty D., 2014, Klimat historii. Cztery tezy, tłum. M. Szcześniak, „Teksty Drugie”, nr 5, s. 168–199.

Czachorowski S., 2018, Macadełka, puzderko i chróściki, Profesorskie Gadanie, 15.05.2018,

https://profesorskiegadanie.blogspot.com/2018/05/macadeka-puzderko-i-chrosciki.html [dostęp: 6.02.2023].

Dymel-Trzebiatowska H., 2023a, Genealogia Muminków w genologicznej ramie. Czy muminkowe książki to saga?, „Zagadnienia Rodzajów Literackich”, T. 66, z. 1, s. 181–190, https://doi.org/10.26485/ZRL/2023/66.1/2.

Dymel-Trzebiatowska H., 2023b, Zielony aktywizm. Wizerunek Grety Thunberg w książkach obrazkowych na szwedzkim rynku wydawniczym, „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce”, T. 18, nr 4 (71), s. 69–80, https://doi.org/10.35765/eetp.2023.1871.05.

Goga N., 2011, Landskap og bannskap i Maria Parrs forfatterskap, „Barnelitterært forskningstidsskrift. Nordic Journal of ChildLit Aesthetics”, vol. 2, issue 1, s. 1–9, https://doi.org/10.3402/blft.v2i0.5969.

Goga N. i in., 2018, Introduction, w: Ecocritical Perspectives on Children’s Texts and Cultures: Nordic Dialogues, eds. N. Goga i in., Palgrave Macmillan, Basingstoke, s. 1–23.

Goga N. i in., eds., 2018, Ecocritical Perspectives on Children’s Texts and Cultures: Nordic Dialogues, Palgrave Macmillan, Basingstoke.

Guanio-Uluru L., 2023, Analysing Plant Representation in Children’s Literature: The Phyto-Analysis Map, „Child Lit Educ”, vol. 54, s. 149–167, https://doi.org/10.1007/s10583021-09469-2.

Jansson T., 2012, Muminki. Księga druga, tłum. T. Chłapowska, I. Szuch-Wyszomirska, Nasza Księgarnia, Warszawa.

Kotkowska M., 2017, Dzieci i natura – nieznana wyobraźnia artystyczna Sibylle von Olfers wobec twórczości Elsy Beskow, w: Wolność i wyobraźnia w literaturze dziecięcej, red. A. Czabanowska-Wróbel, M. Kotkowska, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, s. 341–363.

Kotkowska M., 2019, Rośliny – dzieci, płody Matki Ziemi w książce dziecięcej początku XX wieku, w: Żywioły w literaturze dziecięcej. Ziemia, red. A. Czabanowska-Wróbel, K. Zabawa, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, s. 203–223.

Kuczaba-Flisak M., 2022a, Powrót do wrażliwości. Krytyczna analiza współczesnej powieści dla dziewcząt, w: Od powieści dla dziewcząt do narracji dziewczyńskich, red. A. Nosek, M. Chrobak, Wydawnictwo Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków, s. 193–213.

Kuczaba-Flisak M., 2022b, Ronja i Tonja – dzikie dzieci, [referat na konferencji:] VI International Conference „The Environmental Turn in the Study of Children’s and Young Adult Literature Reading – Experiencing – Emotions. Books for Children and Young Adults – Theory and Practice of Reception”, Uniwersytet Wrocławski, 17–19 czerwca 2022.

Lindgren A., 2017, Patrz, Madika, pada śnieg!, ilustr. I. Wikland, przeł. ze szwedz. A. Węgleńska., wyd. 1., nakł. 2., Zakamarki, Poznań.

Lindgren A., 2020, Ronja, córka zbójnika, tłum. A. Węgleńska, Nasza Księgarnia, Warszawa.

May K., 2021, Zimowanie, tłum. A.D. Kamińska, Znak, Kraków.

Morton T., 2023, Mroczna ekologia. Ku logice przyszłego współistnienia, przeł. A. Barcz, Oficyna Związek Otwarty, Warszawa.

Parr M., 2021, Tonja z Glimmerdalen, tłum. A. Haldorsen, Wydawnictwo Dwie Siostry, Warszawa.

Purchla J., 2015, Od Redakcji, „Herito”, nr 19, s. 3.

Reid J., 2013, Grey Ecology, w: The Virilio Dictionary, ed. J. Armitage, Edinburgh University Press, Edinburgh, s. 96–98, http://www.jstor.org/stable/10.3366/j.ctt1g09z9s.11.

Rybicka E., 2014, Geopoetyka. Przestrzeń i miejsce we współczesnych teoriach i praktykach literackich, Universitas, Kraków.

Staniów B., 2020, Drzewa i lasy w kalendarzach przyrodniczych dla dzieci wydawanych w PRL-u, „Studia Poetica”, nr 8, s. 230–244, https://doi.org/10.24917/23534583.8.14

Stefańczyk J., 2018, Eko song, Wydawnictwo Dzika Małpa, Katowice.

Sugiera M., 2022, Obietnice potworów. Reprodukcyjne ekonomie wiedzy i afektywne praktyki poznania, w: Performatyka. Poza kanonem, T. 2: Wiedza i niewiedza, red. Ł. Iwanczewska, M. Chaberski, Wiele Kropek, Kraków, s. 153–179.

Sugiera M., 2023, Wprowadzenie, w: Hakowanie antropocenu, red. M. Sugiera, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, s. 5–31.

Szaj P., 2023, O językach antropocenu – uwagi wstępne, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Poetica”, nr 11, s. 3–19, https://doi.org/10.24917/23534583.11.1.

Virilio P., 2010, Grey Ecology, Atropos Press, New York.

Westin B., 2020, Sen o pewnej dolinie, w: taż, Tove Jansson. Mama Muminków. Biografia, przeł. B. Ratajczak, Wydawnictwo Marginesy, Warszawa, s. 383–400.

Pobrania

Opublikowane

2023-12-29

Jak cytować

Kuczaba-Flisak, M. (2023). W skandynawskim lesie (ulotna kartografia przyrody). Paidia I Literatura, (5), 1–16. https://doi.org/10.31261/PiL.2023.05.11

Numer

Dział

Rozprawy