In a Scandinavian Forest (An Ephemeral Cartography of Nature)
DOI:
https://doi.org/10.31261/PiL.2023.05.11Keywords:
forest in literature, climate catastrophe, children’s literature, Scandinavian literature, Tove Jansson, ecology, natureAbstract
This article concentrates on the concept of landscape, which, according to Nina Goga’s findings, together with language, defines the place where protagonists establish deep relationships with nature within a local ecosystem. The purpose of this paper is to examine how the concept of landscape relates to the issue of listening to the biological language of nature, focusing primarily on the imagery of the forest in Scandinavian children’s literature.
References
Bińczyk E., 2018, Epoka człowieka. Retoryka i marazm antropocenu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Borg C.B., Ullström M., 2017, The Child in the Forest. Performing the Child in 20th Century Swedish Picture Books, „LIR.journal”, vol. 9, s. 7–25.
Borowski M., 2023, Splątania w imię przetrwania. Spekulatywne projekty wspólnot więcej-niż-ludzkich w obliczu kryzysu klimatycznego, w: Hakowanie antropocenu, red. M. Sugiera, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, s. 93–128.
Burk D., 2022, The Eco-Phenomenological Heritage of Paul Virilio, „Ecopoiesis: Eco-Human Theory and Practice”, vol. 3, no. 1, s. 17–25, https://doi.org/10.24412/2713-184X-2022-1-17-25.
Chaberski M., 2022, Myśleć z kamieniami. Usytuowane poznanie jako strategia dekolonizacji natury w antropocenie, w: Performatyka. Poza kanonem, T. 2: Wiedza i niewiedza, red. Ł. Iwanczewska, M. Chaberski, Wiele Kropek, Kraków, s. 211–233.
Chakrabarty D., 2014, Klimat historii. Cztery tezy, tłum. M. Szcześniak, „Teksty Drugie”, nr 5, s. 168–199.
Czachorowski S., 2018, Macadełka, puzderko i chróściki, Profesorskie Gadanie, 15.05.2018,
https://profesorskiegadanie.blogspot.com/2018/05/macadeka-puzderko-i-chrosciki.html [dostęp: 6.02.2023].
Dymel-Trzebiatowska H., 2023a, Genealogia Muminków w genologicznej ramie. Czy muminkowe książki to saga?, „Zagadnienia Rodzajów Literackich”, T. 66, z. 1, s. 181–190, https://doi.org/10.26485/ZRL/2023/66.1/2.
Dymel-Trzebiatowska H., 2023b, Zielony aktywizm. Wizerunek Grety Thunberg w książkach obrazkowych na szwedzkim rynku wydawniczym, „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce”, T. 18, nr 4 (71), s. 69–80, https://doi.org/10.35765/eetp.2023.1871.05.
Goga N., 2011, Landskap og bannskap i Maria Parrs forfatterskap, „Barnelitterært forskningstidsskrift. Nordic Journal of ChildLit Aesthetics”, vol. 2, issue 1, s. 1–9, https://doi.org/10.3402/blft.v2i0.5969.
Goga N. i in., 2018, Introduction, w: Ecocritical Perspectives on Children’s Texts and Cultures: Nordic Dialogues, eds. N. Goga i in., Palgrave Macmillan, Basingstoke, s. 1–23.
Goga N. i in., eds., 2018, Ecocritical Perspectives on Children’s Texts and Cultures: Nordic Dialogues, Palgrave Macmillan, Basingstoke.
Guanio-Uluru L., 2023, Analysing Plant Representation in Children’s Literature: The Phyto-Analysis Map, „Child Lit Educ”, vol. 54, s. 149–167, https://doi.org/10.1007/s10583021-09469-2.
Jansson T., 2012, Muminki. Księga druga, tłum. T. Chłapowska, I. Szuch-Wyszomirska, Nasza Księgarnia, Warszawa.
Kotkowska M., 2017, Dzieci i natura – nieznana wyobraźnia artystyczna Sibylle von Olfers wobec twórczości Elsy Beskow, w: Wolność i wyobraźnia w literaturze dziecięcej, red. A. Czabanowska-Wróbel, M. Kotkowska, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, s. 341–363.
Kotkowska M., 2019, Rośliny – dzieci, płody Matki Ziemi w książce dziecięcej początku XX wieku, w: Żywioły w literaturze dziecięcej. Ziemia, red. A. Czabanowska-Wróbel, K. Zabawa, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, s. 203–223.
Kuczaba-Flisak M., 2022a, Powrót do wrażliwości. Krytyczna analiza współczesnej powieści dla dziewcząt, w: Od powieści dla dziewcząt do narracji dziewczyńskich, red. A. Nosek, M. Chrobak, Wydawnictwo Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków, s. 193–213.
Kuczaba-Flisak M., 2022b, Ronja i Tonja – dzikie dzieci, [referat na konferencji:] VI International Conference „The Environmental Turn in the Study of Children’s and Young Adult Literature Reading – Experiencing – Emotions. Books for Children and Young Adults – Theory and Practice of Reception”, Uniwersytet Wrocławski, 17–19 czerwca 2022.
Lindgren A., 2017, Patrz, Madika, pada śnieg!, ilustr. I. Wikland, przeł. ze szwedz. A. Węgleńska., wyd. 1., nakł. 2., Zakamarki, Poznań.
Lindgren A., 2020, Ronja, córka zbójnika, tłum. A. Węgleńska, Nasza Księgarnia, Warszawa.
May K., 2021, Zimowanie, tłum. A.D. Kamińska, Znak, Kraków.
Morton T., 2023, Mroczna ekologia. Ku logice przyszłego współistnienia, przeł. A. Barcz, Oficyna Związek Otwarty, Warszawa.
Parr M., 2021, Tonja z Glimmerdalen, tłum. A. Haldorsen, Wydawnictwo Dwie Siostry, Warszawa.
Purchla J., 2015, Od Redakcji, „Herito”, nr 19, s. 3.
Reid J., 2013, Grey Ecology, w: The Virilio Dictionary, ed. J. Armitage, Edinburgh University Press, Edinburgh, s. 96–98, http://www.jstor.org/stable/10.3366/j.ctt1g09z9s.11.
Rybicka E., 2014, Geopoetyka. Przestrzeń i miejsce we współczesnych teoriach i praktykach literackich, Universitas, Kraków.
Staniów B., 2020, Drzewa i lasy w kalendarzach przyrodniczych dla dzieci wydawanych w PRL-u, „Studia Poetica”, nr 8, s. 230–244, https://doi.org/10.24917/23534583.8.14
Stefańczyk J., 2018, Eko song, Wydawnictwo Dzika Małpa, Katowice.
Sugiera M., 2022, Obietnice potworów. Reprodukcyjne ekonomie wiedzy i afektywne praktyki poznania, w: Performatyka. Poza kanonem, T. 2: Wiedza i niewiedza, red. Ł. Iwanczewska, M. Chaberski, Wiele Kropek, Kraków, s. 153–179.
Sugiera M., 2023, Wprowadzenie, w: Hakowanie antropocenu, red. M. Sugiera, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, s. 5–31.
Szaj P., 2023, O językach antropocenu – uwagi wstępne, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Poetica”, nr 11, s. 3–19, https://doi.org/10.24917/23534583.11.1.
Virilio P., 2010, Grey Ecology, Atropos Press, New York.
Westin B., 2020, Sen o pewnej dolinie, w: taż, Tove Jansson. Mama Muminków. Biografia, przeł. B. Ratajczak, Wydawnictwo Marginesy, Warszawa, s. 383–400.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Copyright Owners of the submitted texts grant the Reader the right to use the pdf documents under the provisions of the Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY SA). The user can copy and redistribute the material in any medium or format and remix, transform, and build upon the material for any purpose.
1. License
The University of Silesia Press provides immediate open access to journal’s content under the Creative Commons BY-SA 4.0 license (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Authors who publish with this journal retain all copyrights and agree to the terms of the above-mentioned CC BY-SA 4.0 license.
2. Author’s Warranties
The author warrants that the article is original, written by stated author/s, has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author/s.
If the article contains illustrative material (drawings, photos, graphs, maps), the author declares that the said works are of his authorship, they do not infringe the rights of the third party (including personal rights, i.a. the authorization to reproduce physical likeness) and the author holds exclusive proprietary copyrights. The author publishes the above works as part of the article under the licence "Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International".
ATTENTION! When the legal situation of the illustrative material has not been determined and the necessary consent has not been granted by the proprietary copyrights holders, the submitted material will not be accepted for editorial process. At the same time the author takes full responsibility for providing false data (this also regards covering the costs incurred by the University of Silesia Press and financial claims of the third party).
3. User Rights
Under the CC BY-SA 4.0 license, the users are free to share (copy, distribute and transmit the contribution) and adapt (remix, transform, and build upon the material) the article for any purpose, provided they attribute the contribution in the manner specified by the author or licensor.
4. Co-Authorship
If the article was prepared jointly with other authors, the signatory of this form warrants that he/she has been authorized by all co-authors to sign this agreement on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this agreement.
I hereby declare that in the event of withdrawal of the text from the publishing process or submitting it to another publisher without agreement from the editorial office, I agree to cover all costs incurred by the University of Silesia in connection with my application.