Pejzaże dźwiękowe w literaturze dziecięcej i młodzieżowej – komunikat z badań

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/PiL.2024.06.13

Słowa kluczowe:

ekokrytyka, ekologia akustyczna, literatura dziecięca i młodzieżowa, pejzaż dźwiękowy, studia nad dźwiękiem

Abstrakt

Artykuł stanowi prezentację projektu „Dawne i współczesne pejzaże dźwiękowe w literaturze dziecięcej i młodzieżowej – ekokrytyczne analizy i interpretacje w świetle ekologii akustycznej i edukacji ekologicznej”, finansowanego w ramach działania „Zielony Uniwersytet Warszawski – II edycja” (IV.3.1) ze środków programu „Inicjatywa Doskonałości – Uczelnia Badawcza (2020–2026)”. W tekście zostaje przedstawiona podstawa metodologiczna projektu – wraz z kluczowymi pojęciami: ekokrytyki, ekologii akustycznej, literackiego pejzażu dźwiękowego i studiów nad dźwiękiem – oraz jego założenia, cele, poszczególne elementy, planowane działania, a także wstępne efekty przeprowadzonych dotychczas badań.

Biogramy autorów

Agata Klichowska - Uniwersytet Warszawski, Biblioteka Publiczna m.st. Warszawy – Biblioteka Główna Województwa Mazowieckiego

Agata Klichowska – mgr, przygotowuje rozprawę doktorską w Szkole Doktorskiej Nauk Humanistycznych Uniwersytetu Warszawskiego na temat pejzaży dźwiękowych w amerykańskiej literaturze grozy dla dzieci. Pracuje w Muzeum Książki Dziecięcej (dziale specjalnym i czytelni naukowej Biblioteki Publicznej m.st. Warszawy – Biblioteki Głównej Województwa Mazowieckiego). Kontakt: agata.klichowska@uw.edu.pl lub agata.klichowska@koszykowa.pl.

Maciej Skowera - Uniwersytet Warszawski, Biblioteka Publiczna m.st. Warszawy – Biblioteka Główna Województwa Mazowieckiego

Maciej Skowera – dr, pracuje w Instytucie Literatury Polskiej Wydziału Polonistyki na Uniwersytecie Warszawskim oraz w Muzeum Książki Dziecięcej (dziale specjalnym i czytelni naukowej Biblioteki Publicznej m.st. Warszawy – Biblioteki Głównej Województwa Mazowieckiego). Jego zainteresowania naukowe obejmują historię i teorię fantastyki dziecięcej i młodzieżowej, przekształcenia klasyki dla młodej publiczności czytelniczej oraz kulturę popularną. Kontakt: mgskowera@uw.edu.pl lub maciej.skowera@koszykowa.pl.

Bibliografia

Barcz A., 2012, Przyroda – bliska czy daleka? Ekokrytyka i nowe sposoby poetyki odpowiedzialności za przyrodę w literaturze, „Anthropos?”, nr 18–19, s. 59–79.

Barcz A., 2016, Realizm ekologiczny. Od ekokrytyki do zookrytyki w literaturze polskiej, Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”, Katowice.

Bernat S., 2015, Wokół pojęcia soundscape. Dyskusja terminologiczna, „Prace Komisji Krajobrazu Kulturowego”, nr 30, s. 45–57.

Brzostek D., 2015, Tyrania oka, pokora ucha? O potrzebie „sound studies”, „Teksty Drugie”, nr 5 (155), s. 13–27.

Bull M., ed., 2018, The Routledge Companion to Sound Studies, Routledge, New York, NY–London.

Cox C., Warner D., eds., 2004, Audio Culture: Readings in Modern Music, Continuum, London–New York, NY.

Cuddy-Keane M., 2005, Modernist Soundscapes and the Intelligent Ear: An Approach to Narrative Through Auditory Perception, w: A Companion to Narrative Theory, eds. P. James, P.J. Rabinowitz, Blackwell, Malden, MA–Oxford–Victoria, s. 382–398.

Domańska E., 2010, Jakiej metodologii potrzebuje współczesna humanistyka?, „Teksty Drugie”, nr 1–2, s. 45–55.

Dymiter M., 2021, Notatki z terenu, Wydawnictwo Części Proste, Gdańsk.

Fiedroczuk J., 2015, Cyborg w ogrodzie. Wprowadzenie do ekokrytyki, Wydawnictwo Naukowe Katedra, Gdańsk.

Figura M., 2021, Literatura dziecięca i młodzieżowa w obliczu katastrofy klimatycznej. Nadzieje i możliwości szerzenia postawy proekologicznej za pomocą tekstów literackich, „Paidia i Literatura”, nr 3, s. 1–19, https://doi.org/10.31261/PiL.2021.03.02.

Figura M., 2022, Dziecko w katastrofie klimatycznej – świadek, ofiara, aktywista, „Paidia i Literatura”, nr 4, s. 1–16, https://doi.org/10.31261/PiL.2022.04.04.

Furlonge N.B., 2018, Race Sounds: The Art of Listening in African American Literature, University of Iowa Press, Iowa City, IA.

Halliday S., 2013, Sonic Modernity: Representing Sound in Literature, Culture and the Arts, Edinburgh University Press, Edinburgh.

Kane B., 2014, Sound Unseen: Acousmatic Sound in Theory and Practice, Oxford University Press, Oxford.

Kapelański M., 1999, Koncepcja „pejzażu dźwiękowego” (soundscape) w pismach R. Murray’a [!] Schafera, Uniwersytet Warszawski, Instytut Muzykologii, praca magisterska, maszynopis.

Kapelański M., 2005a, Narodziny i rozwój ekologii akustycznej pod banderą szkoły pejzażu dźwiękowego, „Muzyka”, T. 50, nr 2 (197), s. 107–119.

Kapelański M., 2005b, R. Murray’a [!] Schafera historia w formie sonatowej, „Kultura i Historia”, nr 9, http://www.kulturaihistoria.umcs.lublin.pl/pl/archives/58 [dostęp: 27.03.2024].

Klichowska A., 2022, Breaking the Silence: Therapeutic Uses of Music and the Wellbeing of Adolescents, „Dzieciństwo. Literatura i Kultura”, T. 4, nr 1, s. 169–180, https://doi.org/10.32798/dlk.949.

Klichowska A., Marciniak K., 2021, Przeuszone w tłumaczeniu, „Znak”, nr 792, s. 98–105.

Kocyba P., Łukianow M., Piotrowski G., 2020, Młodzieżowe strajki klimatyczne w Polsce. Kto protestuje i dlaczego?, „Miscellanea Anthropologica et Sociologica”, T. 21, nr 4, s. 77–95.

Leighton A., 2018, Hearing Things: The Work of Sound in Literature, Harvard University Press, Cambridge, MA.

Lindskog A.J., 2017, Silent Modernism: Soundscapes and the Unsayable in Richardson, Joyce, and Woolf, Lund University, Lund.

Marciniak K.B., 2012, 30 lat ekologii akustycznej w Polsce, „Ruch Muzyczny”, T. 55, nr 18, s. 11–15.

Marciniak K., 2019, Instrukcja obsługi ciszy nocnej, „Znak”, nr 772, s. 96–103.

Marciniak K., 2021, Dźwiękopisarstwo, „Znak”, nr 791, s. 112–113.

Michnik A., 2018, Współczesne nurty sound studies – wprowadzenie. Prezentacja z Audioriver Lab 2018, „Glissando”, 24.04.2018, https://glissando.pl/aktualnosci/wspolczesne-nurty-sound-studies-wprowadzenie-prezentacja-z-audioriver-lab-2018/ [dostęp: 12.08.2024].

Mik A., Pokora P., Skowera M., red., 2016, Czytanie menażerii. Zwierzęta w literaturze dziecięcej, młodzieżowej i fantastycznej, Wydawnictwo SBP, Warszawa.

Misiak T., 2014, W stronę kulturowych badań nad dźwiękiem. Przypadek sound studies, „Muzyka”, T. 59, nr 1 (232), s. 7–24.

Ochwat M., 2020, Edukacja polonistyczna wobec kryzysu klimatycznego – rozpoznania i rekomendacje dydaktyczne, „Annales Universtatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio N: Educatio Nova”, T. 5, s. 185–204, https://doi.org/10.17951/en.2020.5.185-204.

Oliveros P., 2005, Deep Listening: A Composer’s Sound Practice, Deep Listening Publications, New York, NY.

Pinch T., Bijsterveld K., 2004, Sound Studies: New Technologies and Music, „Social Studies of Science”, vol. 34, no. 5, s. 635–648, https://doi.org/10.1177/0306312704047615.

Pinch T., Bijsterveld K., eds., 2011, The Oxford Handbook of Sound Studies, Oxford University Press, Oxford.

Rath, R.C., 2003, How Early America Sounded, Cornell University Press, Ithaca, NY.

Rąbkowska E., 2017, Dzieci, zwierzęta i wielka zabawa. Przekształcenia wątków zwierzęcego folkloru w polskiej literaturze dla dzieci i młodzieży w perspektywie kulturowych studiów nad zwierzętami (cultural animal studies), „Polonistyka. Innowacje”, nr 5, s. 85–102, https://doi.org/10.14746/pi.2017.1.5.8.

Rąbkowska E., 2020, From Empathy to Ethical Reflection: Polish Children’s and Young Adult Literature (19th–21st Century) in a Cultural Animal Studies Perspective – Selected Problems, „Dzieciństwo. Literatura i Kultura”, T. 2, nr 2, s. 12–36, https://doi.org/10.32798/dlk.627.

Sasin M., 2019a, Ekologia akustyczna – nieobecny dyskurs w pedagogice, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, T. 22, nr 1 (85), s. 31–48.

Sasin M., 2019b, Kształtowanie środowiska dźwiękowego jako przejaw kreatywności dzieci. Perspektywa ekologii akustycznej, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, T. 22, nr 3 (87), s. 71–83, http://dx.doi.org/10.34862/tce.2019.3.4.

Sasin M., 2021, Ekologia akustyczna jako istotny element nowoczesnej pedagogiki muzycznej, „Ars Inter Culturas”, nr 10, s. 109–119, https://doi.org/10.34858/AIC.10.2021.396.

Sasin M., 2022, Stosunek człowieka do doznań słuchowych a świadomość własnego ciała i cielesności. Perspektywa ekologii akustycznej, „Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne”, T. 14, nr 1, s. 58–72, https://doi.org/10.18778/2450-4491.14.05.

Sasin M., 2023, Obrazem – o dźwięku. Książki obrazkowe dla dzieci kształtujące aktywną postawę wobec audiosfery, „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce”, T. 18, nr 4 (71), s. 145–189, https://doi.org/10.35765/eetp.2023.1871.11.

Schafer R.M., 1977, The Tuning of the World, A.A. Knopf, New York, NY.

Schulze H., ed., 2008, Sound Studies: Traditionen – Methoden – Desiderate. Eine Einführung, Transcript, Bielefeld.

Schweighauser P., 2006, The Noises of American Literature, 1890–1985: Toward a History of Literary Acoustics, University Press of Florida, Gainesville, FL.

Sheremet O., 2014, „Być może wcale nie jestem poetką” (Wywiad z Julią Fiedorczuk), Popmoderna, 13.01.2014, https://popmoderna.pl/byc-moze-wcale-nie-jestem-poetka-wywiad-z-julia-fiedorczuk/ [dostęp: 27.03.2024].

Skowera M., 2016, Literackie spotkania istot podporządkowanych. Studium przypadku: „Miasteczko Ostatnich Westchnień” Grzegorza Gortata, w: Czytanie menażerii. Zwierzęta w literaturze dziecięcej, młodzieżowej i fantastycznej, red. A. Mik, P. Pokora, M. Skowera, Wydawnictwo SBP, Warszawa, s. 53–74.

Skowera M., 2019, W krainie odpadów. Wszystkie śmieci „LonNiedynu” Chiny Miéville’a, w: O czym mówią rzeczy? Świat przedmiotów w literaturze dziecięcej i młodzieżowej, red. A. Mik i in., Wydawnictwo Naukowe i Edukacyjne SBP, Warszawa, s. 197–221.

Skowera M., 2021, Niezapomniana baśń o zapomnianych zwierzętach. Wybrane polskie lektury „Miejskich muzykantów z Bremy” braci Grimm, w: (Nie)zapomniane zwierzęta, red. E. Łoch, A. Trześniewska, D. Piechota, Wydawnictwo Naukowe Katedra, Gdańsk, s. 193–214.

Snaith A., ed., 2020, Sound and Literature, Cambridge University Press, Cambridge.

Stasiowska J., 2015, Przeczyść uszy, przetrzyj oczy, przewietrz mózg – ekologia akustyczna, soundscape studies, sound studies, „Glissando”, nr 26, s. 52–55.

St. Clair J., 2013, Sound and Aural Media in Postmodern Literature: Novel Listening, Routledge, New York, NY–London.

Sterne J., 2003, The Audible Past: Cultural Origins of Sound Reproduction, Duke University Press, Durham, NC–London.

Szalewska K., 2022, Ekoliteratura w kontekście animal studies i zwrotu etycznego, „Porównania”, nr 1 (31), s. 95–113, https://doi.org/10.14746/por.2022.1.6.

Szałasek F., 2018, Nagrania terenowe, Wydawnictwo w Podwórku, Gdańsk.

Tabaszewska J., 2018, Ekokrytyczna (samo)świadomość, „Teksty Drugie”, nr 2, s. 7–16.

Thompson E., 2002, The Soundscape of Modernity, Massachusetts Institute of Technology Press, Cambridge, MA.

Truax B., 1978, Handbook for Acoustic Ecology, Aesthetic Research Centre of Canada, Vancouver.

Vaclavik K., 2020, Listening to the „Alice” Books, „Journal of Victorian Culture”, vol. 26, no. 1, s. 1–20, https://doi.org/10.1093/jvcult/vcaa022.

Voegelin S., 2014, Sonic Possible Worlds: Hearing the Continuum of Sound, Bloomsbury, New York, NY–London.

Westerkamp H., 2015, Spacery dźwiękowe, przeł. K. Kijowska, „Glissando”, nr 26, s. 24–29.

Zdunik J., 2023, Czy empatia jest odpowiedzią na antropocen? Kilka refleksji z perspektywy psychologii lektury i dydaktyki polonistycznej, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Poetica”, T. 11, s. 47–61, https://doi.org/10.24917/23534583.11.4.

Zielińska L., 1995a, O Schaferze. Dwie noty, „Monochord”, nr 8/9, s. 7–13.

Zielińska L., 1995b, Rozmowa z R. Murrayem Schaferem, „Monochord”, nr 8/9, s. 13–23.

Pobrania

Opublikowane

2024-12-16

Jak cytować

Klichowska, A., & Skowera, M. (2024). Pejzaże dźwiękowe w literaturze dziecięcej i młodzieżowej – komunikat z badań. Paidia I Literatura, 1–16. https://doi.org/10.31261/PiL.2024.06.13