O magicznym czarze pewnej głoski

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/PiL.2019.01.06

Słowa kluczowe:

sound [č], orthophonic games and activities, child, paidia

Abstrakt

The correct pronunciation of [č] sound is one of the most difficult problems in articulation that arises in the last period of speech development among children. Be it nursery rhymes or other rhymed texts, the orthophonic games and activities supposed to evoke this sound and develop articulation include the words of fairy‑tale origins; not only do they contain and exercise the aforementioned sound, but also they point to the theme that is liked and highly regarded by children. In addition to the brief analysis of this issue, the chapter presents some of the games and activities that might facilitate acquisition and processing of the correct pronunciation of the aforementioned “magical” sound.

Bibliografia

Bettelheim B., 1985, Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni, Danek D., przeł., t. 1—2, Warszawa.

Bogdańska T., Olszewska G.M., 2008, Rymowanki fonologiczne do ćwiczeń słuchu fonemowego, Warszawa.

Caillois R., 1973, Żywioł i ład, Osęka A., wybór, Tatarkiewicz A., przeł., Porębski M., przedm., Warszawa.

Cieślikowski J., 1985, Wielka zabawa. Folklor dziecięcy, wyobraźnia dziecka, wiersze dla dzieci, Wrocław.

Demel G., 2008, Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola, Warszawa.

Grabias S., 2012, Teoria zaburzeń mowy. Perspektywy badań, typologie zaburzeń, procedury postępowania logopedycznego, w: Grabias S., Kurkowska M., red., Logopedia. Teoria zaburzeń mowy, Lublin.

Grabowska‑Bednarz K., 2014, Muchy, Olszanica.

Huiznga J., 1985, Homo ludens. Zabawa jako źródło kultury, Kurecka M., Wirpsza W., przeł., Warszawa.

Kozłowska K., 2004, Logopedia bliżej dziecka, Kielce.

Krupa D., 2008, Rymowanki — utrwalanki. Materiały do ćwiczeń logopedycznych, Kraków.

Jastrzębiowska G., Pelc‑Pękała O., 2003, Metodyka ogólna diagnozy i terapii logopedycznej, w: Gałkowska T., Jastrzębska G., red., Logopedia. Pytania i odpowiedzi, t. 2, Opole.

Ługowska J., 2004, Punkt widzenia w strukturze komunikatu literackiego (przeznaczonego dla młodego odbiorcy), w: Bartmiński J., Niebrzegowska‑Bartmińska S., Nycz R., red., Punkt widzenia w tekście i dyskursie, Lublin.

Malkiewicz M., 2007, Jarmark logopedyczny. Wybór zabaw wspomagających mowę przedszkolaków, Gdańsk.

Minczakiewicz E.M., 2010, Jak krok po kroku wprowadzać dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych w świat zabawy i nauki, Kraków.

Ostasz M., 2008, Od Konopnickiej do Kerna. Studium wiersza pajdialnego, Kraków.

Ostasz M., Michalik M., 2016, Logopedyczny wiersz pajdialny, Kraków.

Ostaszewska D., Tambor J., 2004, Fonetyka i fonologia współczesnego języka polskiego, Warszawa.

Polczyk M., 2015, Terapia logopedyczna przez zabawę, w: „Logopedia Silesiana”, Przybyla O., red., t. 4, Katowice.

Postołowicz A., 2017, „Logopedia na Wesoło”, [Białystok], nr 3.

Sambor B., 2014, Warunki anatomiczno‑czynnościowe narządów mowy studentów wyższych szkół teatralnych, w: „Logopedia Silesiana”, Przybyla O., red., t. 3, Katowice.

Sarosiek A., 2015, „Logopedia na Wesoło”, [Białystok], nr 1.

Skorek E.M., 2001, Oblicza wad wymowy, Warszawa.

Wacławek M., 2014, Indywidualizacja procesów nauczania wymowy polskiej (na przykładzie hungarofonów), w: Małocha J., red., Indywidualizacja nauczania języków obcych. Badania i krytyka, Kraków.

Wacławek M., 2007, Samogłoskowe problemy polszczyzny (emisja głosu, prawidła wymowy w świetle nauczania JPjO), w: Achtelik A., Tambor J., red., Sztuka czy rzemiosło. Nauczyć Polski i polskiego, Katowice 2007.

Wacławek M., Wtorkowska M., 2017, Szara siara? O problemie palatalności u Słoweńców uczących się języka polskiego jako obcego, w: Kubicka E., Berend M., Ritter M., red., Nowe perspektywy w nauczaniu języka polskiego jako obcego IV, Toruń.

Pobrania

Opublikowane

2019-12-28

Jak cytować

Wacławek, M. (2019). O magicznym czarze pewnej głoski. Paidia I Literatura, (1), 55–67. https://doi.org/10.31261/PiL.2019.01.06

Numer

Dział

Paidia - żywioł dzieciństwa