On the Magical Charm of One Sound
DOI:
https://doi.org/10.31261/PiL.2019.01.06Keywords:
sound [č], orthophonic games and activities, child, paidiaAbstract
The correct pronunciation of [č] sound is one of the most difficult problems in articulation that arises in the last period of speech development among children. Be it nursery rhymes or other rhymed texts, the orthophonic games and activities supposed to evoke this sound and develop articulation include the words of fairy‑tale origins; not only do they contain and exercise the aforementioned sound, but also they point to the theme that is liked and highly regarded by children. In addition to the brief analysis of this issue, the chapter presents some of the games and activities that might facilitate acquisition and processing of the correct pronunciation of the aforementioned “magical” sound.
References
Bettelheim B., 1985, Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni, Danek D., przeł., t. 1—2, Warszawa.
Bogdańska T., Olszewska G.M., 2008, Rymowanki fonologiczne do ćwiczeń słuchu fonemowego, Warszawa.
Caillois R., 1973, Żywioł i ład, Osęka A., wybór, Tatarkiewicz A., przeł., Porębski M., przedm., Warszawa.
Cieślikowski J., 1985, Wielka zabawa. Folklor dziecięcy, wyobraźnia dziecka, wiersze dla dzieci, Wrocław.
Demel G., 2008, Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola, Warszawa.
Grabias S., 2012, Teoria zaburzeń mowy. Perspektywy badań, typologie zaburzeń, procedury postępowania logopedycznego, w: Grabias S., Kurkowska M., red., Logopedia. Teoria zaburzeń mowy, Lublin.
Grabowska‑Bednarz K., 2014, Muchy, Olszanica.
Huiznga J., 1985, Homo ludens. Zabawa jako źródło kultury, Kurecka M., Wirpsza W., przeł., Warszawa.
Kozłowska K., 2004, Logopedia bliżej dziecka, Kielce.
Krupa D., 2008, Rymowanki — utrwalanki. Materiały do ćwiczeń logopedycznych, Kraków.
Jastrzębiowska G., Pelc‑Pękała O., 2003, Metodyka ogólna diagnozy i terapii logopedycznej, w: Gałkowska T., Jastrzębska G., red., Logopedia. Pytania i odpowiedzi, t. 2, Opole.
Ługowska J., 2004, Punkt widzenia w strukturze komunikatu literackiego (przeznaczonego dla młodego odbiorcy), w: Bartmiński J., Niebrzegowska‑Bartmińska S., Nycz R., red., Punkt widzenia w tekście i dyskursie, Lublin.
Malkiewicz M., 2007, Jarmark logopedyczny. Wybór zabaw wspomagających mowę przedszkolaków, Gdańsk.
Minczakiewicz E.M., 2010, Jak krok po kroku wprowadzać dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych w świat zabawy i nauki, Kraków.
Ostasz M., 2008, Od Konopnickiej do Kerna. Studium wiersza pajdialnego, Kraków.
Ostasz M., Michalik M., 2016, Logopedyczny wiersz pajdialny, Kraków.
Ostaszewska D., Tambor J., 2004, Fonetyka i fonologia współczesnego języka polskiego, Warszawa.
Polczyk M., 2015, Terapia logopedyczna przez zabawę, w: „Logopedia Silesiana”, Przybyla O., red., t. 4, Katowice.
Postołowicz A., 2017, „Logopedia na Wesoło”, [Białystok], nr 3.
Sambor B., 2014, Warunki anatomiczno‑czynnościowe narządów mowy studentów wyższych szkół teatralnych, w: „Logopedia Silesiana”, Przybyla O., red., t. 3, Katowice.
Sarosiek A., 2015, „Logopedia na Wesoło”, [Białystok], nr 1.
Skorek E.M., 2001, Oblicza wad wymowy, Warszawa.
Wacławek M., 2014, Indywidualizacja procesów nauczania wymowy polskiej (na przykładzie hungarofonów), w: Małocha J., red., Indywidualizacja nauczania języków obcych. Badania i krytyka, Kraków.
Wacławek M., 2007, Samogłoskowe problemy polszczyzny (emisja głosu, prawidła wymowy w świetle nauczania JPjO), w: Achtelik A., Tambor J., red., Sztuka czy rzemiosło. Nauczyć Polski i polskiego, Katowice 2007.
Wacławek M., Wtorkowska M., 2017, Szara siara? O problemie palatalności u Słoweńców uczących się języka polskiego jako obcego, w: Kubicka E., Berend M., Ritter M., red., Nowe perspektywy w nauczaniu języka polskiego jako obcego IV, Toruń.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Copyright Owners of the submitted texts grant the Reader the right to use the pdf documents under the provisions of the Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY SA). The user can copy and redistribute the material in any medium or format and remix, transform, and build upon the material for any purpose.
1. License
The University of Silesia Press provides immediate open access to journal’s content under the Creative Commons BY-SA 4.0 license (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Authors who publish with this journal retain all copyrights and agree to the terms of the above-mentioned CC BY-SA 4.0 license.
2. Author’s Warranties
The author warrants that the article is original, written by stated author/s, has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author/s.
If the article contains illustrative material (drawings, photos, graphs, maps), the author declares that the said works are of his authorship, they do not infringe the rights of the third party (including personal rights, i.a. the authorization to reproduce physical likeness) and the author holds exclusive proprietary copyrights. The author publishes the above works as part of the article under the licence "Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International".
ATTENTION! When the legal situation of the illustrative material has not been determined and the necessary consent has not been granted by the proprietary copyrights holders, the submitted material will not be accepted for editorial process. At the same time the author takes full responsibility for providing false data (this also regards covering the costs incurred by the University of Silesia Press and financial claims of the third party).
3. User Rights
Under the CC BY-SA 4.0 license, the users are free to share (copy, distribute and transmit the contribution) and adapt (remix, transform, and build upon the material) the article for any purpose, provided they attribute the contribution in the manner specified by the author or licensor.
4. Co-Authorship
If the article was prepared jointly with other authors, the signatory of this form warrants that he/she has been authorized by all co-authors to sign this agreement on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this agreement.
I hereby declare that in the event of withdrawal of the text from the publishing process or submitting it to another publisher without agreement from the editorial office, I agree to cover all costs incurred by the University of Silesia in connection with my application.