W lesie i ogrodzie. Ekofilozofia Emilii Kiereś

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/PiL.2023.05.09

Słowa kluczowe:

garden in children’s literature, forest in children’s literature, fairy tale, fantasy for children, Emilia Kiereś

Abstrakt

Proza Emilii Kiereś bardzo dobrze odzwierciedla przemiany w sposobie ukazywania przyrody, jakie dokonały się w literaturze dla dzieci. Pisarka ukazuje przyrodę w konwencji romantycznej, baśniowej lub ekorealistycznej, uruchamiając idee ekofilozofii i wpisując się w nurt humanistyki ekologicznej. Najciekawszą realizację ekofilozoficznych idei stanowią powieści wchodzące w skład serii blaszanej: Srebrny dzwoneczek (2010), Złota Gwiazdka (2018), Miedziany Listek (2019) i Cynowy rycerzyk (2022). Ich bohaterowie żyją wychyleni w stronę natury, która czeka na nich tuż za oknem oferując atrakcje ogrodu i lasu. Praca i zabawa w ogrodzie, wyprawy do lasu i kontakt ze zwierzętami pozwalają doświadczyć harmonii, która ułatwia budowanie kontaktów międzyludzkich i relacji z innymi istotami, sprzyjając współdzieleniu świata.

Biogram autora

Agnieszka Kwiatkowska - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

Agnieszka Kwiatkowska – dr hab., prof. UAM, literaturoznawczyni, zajmuje się awangardową poezją XX wieku oraz literaturą dla dzieci i młodzieży, autorka artykułów poświęconych między innymi twórczości Danuty Wawiłow, Anny Podczaszy, Joanny Mueller, Cezarego Harasimowicza, Joanny Pollakówny, Iwony Chmielewskiej, Agaty Tuszyńskiej, Ireny Landau, Pawła Beręsewicza i Rafała Witka. Obecnie bada sposób ukazywania rodzi‑
ny w literaturze dla dzieci.

Bibliografia

Baluch A., Zabawa K., 2012, „Małe dziecko wchodzi w środek świata przedstawionego i czuje się jego uczestnikiem…” – wywiad z prof. dr hab. Alicją Baluch, rozmawia Krystyna Zabawa, „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce. Kwartalnik dla nauczycieli”, nr 2, s. 73–81.

Domańska E., 2013, Humanistyka ekologiczna, „Teksty Drugie”, nr 1−2, s. 13–32.

Heska-Kwaśniewicz K., 2014, Jak płynie „Rzeka” przez ludzkie życie, „Guliwer”, nr 4, s. 59–61.

Kiereś E., 2010, Srebrny dzwoneczek, ilustr. M. Musierowicz, Wydawnictwo Akapit Press, Łódź.

Kiereś E., 2012, Łowy, Akapit Press, Łódź.

Kiereś E., 2013, Kwadrans, Akapit Press, Łódź.

Kiereś E., 2016, Haczyk, Akapit Press, Łódź.

Kiereś E., 2018, Złota gwiazdka, ilustr. M. Musierowicz, Akapit Press, Łódź.

Kiereś E., 2019, Miedziany Listek, ilustr. M. Musierowicz, Harperkids, Łódź.

Kiereś E., 2020, Przepowiednia, ilustr. M. Minor, Akapit Press, Łódź.

Kiereś E., 2021, Lapis, ilustr. K. Bajerowicz, Kropka, Warszawa.

Kiereś E., 2022, Cynowy rycerzyk, ilustr. M. Musierowicz, Harperkids, Warszawa.

Kulus M., 2013, Wszystko minie, „Guliwer”, nr 4, s. 66–67.

Ługowska J., 2019, „Tajemniczy ogród” Frances Hodgson Burnett – znaczenia i symbolika ziemi, w: Żywioły w literaturze dziecięcej. Ziemia, red. A. Czabanowska-Wróbel, K. Zabawa, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, s. 285–298.

Mickiewicz A., 2018, Ballady i romanse, z komentarzami E. Kiereś, zilustr. M. Sztyma, Egmont Polska, Warszawa.

Niesporek-Szamburska B., 2019, Ziemia – językowe obrazowanie żywiołu w wypowiedziach dziecięcych, w: Żywioły w literaturze dziecięcej. Ziemia, red. A. Czabanowska-Wróbel, K. Zabawa, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, s. 21–35.

Ożóg-Winiarska Z., 2008, Przyjaźń dziecka z przyrodą, w: Literatura dla dzieci i młodzieży (po roku 1980), red. K. Heska-Kwaśniewicz, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice, s. 263–284.

Wójcik-Dudek M., 2020, Horror i troska. Narracje antropocenu dla dzieci na przykładzie „Miasta Złotej” Daniela Chmielewskiego i Magdy Rucińskiej, „Dzieciństwo. Literatura i Kultura”, nr 2 (1), s. 105–124, https://doi.org/10.32798/dlk.528.

Zabawa K., 2019, Ziemia – (humana) orgio et finis, w: Żywioły w literaturze dziecięcej. Ziemia, red. A. Czabanowska-Wróbel, K. Zabawa, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, s. 8–19.

Pobrania

Opublikowane

2023-12-29

Jak cytować

Kwiatkowska, A. (2023). W lesie i ogrodzie. Ekofilozofia Emilii Kiereś. Paidia I Literatura, (5), 1–13. https://doi.org/10.31261/PiL.2023.05.09

Numer

Dział

Rozprawy