Literary Images of the Anthropocene as a Call for a Child to Save the World

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31261/PiL.2024.06.02

Keywords:

children’s literature, Anthropocene, ecocriticism, child

Abstract

The article concerns the issues of contemporary children’s literature in the context of the images of the Anthropocene and ecological phenomena it contains. The author emphasized the need to include children as a community cooperating with adults in designing a vision of the future of the world. The text draws attention to the ecological dimension of Maria Terlikowska’s story entitled Drzewo do samego nieba (1975) and the anthropocentric attitude to the surroundings on the example of the interpretation of Jan Bliźniak’s novel entitled Śrubek i tajemnice Maszynerii (2022). By juxtaposing these two literary works, the author presents the situation of children’s literature recipients living in the second half of the 20th century and in the 2020s as those who have a chance to create a society that cares about the future of the globe. She emphasizes the importance of people noticing human relationships with other (non-human) beings, and builds a reflection on the role of literature in shaping the worldviews of its young readers. The author underlines an optimistic tone of literary texts addressed to children, and indicates the area of children’s literature as an important place for
creating a constructive dialogue between the world of adults, children and the components of nature.

Author Biography

Alicja Ungeheuer-Gołąb, University of Rzeszow

Alicja Ungeheuer-Gołąb – doktor habilitowana, profesor Uniwersytetu Rzeszowskiego, badaczka literatury dla dzieci i młodzieży, pedagożka, poetka. Autorka monografii: Poezja dzieciństwa, czyli droga ku wrażliwości (1999), Tekst poetycki w edukacji estetycznej dziecka (2007), Wzorce ruchowe utworów dla dzieci. O literaturze dziecięcej jako wędrówce, walce, tajemnicy, bezpiecznym miejscu i zabawie (2009), Rozwój kontaktów małego dziecka z literaturą (2011), Literackie inspiracje przedszkolaka (2012), Integracja sztuk. Liryka w edukacji
dziecka (2021), Somaestetyczne mapy literatury dziecięcej (2024); redaktorka zbioru artykułów W pobliżu literatury dziecięcej (2008); współredaktorka tomów: Noosfera literacka. Problemy wychowania i terapii poprzez literaturę dla dzieci (współred. M. Chrobak, 2012), O tym, co Alicja odkryła… W kręgu badań nad toposem dzieciństwa i literaturą dla dzieci i młodzieży (współred. M. Chrobak, M. Rogoż, 2015), Literatura i inne sztuki w przestrzeni edukacyjnej dziecka (współred. U. Kopeć, 2016), Od rymu do wiersza. Refleksja o poezji dla dzieci w II połowie XX i w XXI wieku (współred. K. Wądolny-Tatar, 2023).

References

Armstrong K., 2005, Krótka historia mitu, przeł. I. Kania, Wydawnictwo Znak, Kraków.

Bauman Z., 2015, O przemijaniu trwania, w: Śmieć w kulturze, red. K. Kulikowska, C. Obracht-Prondzyński, Wydawnictwo Naukowe Katedra, Gdańsk, s. 35–47.

Bliźniak J., 2020, Śrubek i tajemnice Maszynerii, ilustr. G. Rigall, Wydawnictwo Adamada, Gdańsk.

Çelik K., Sırkıntı H.G., 2023, The Power of Children’s Literature in Promoting Environmentalism: an Ecocritical Analysis of The Lorax and its Turkish Translation, „İstanbul Üniversitesi Çeviribilim Dergisi / Istanbul University Journal of Translation Studies”, vol. 19, s. 67–81, https://doi.org/10.26650/iujts.2023.1360351.

Commoner B., 1971, The Closing Circle: Nature, Man, And Technology, w: Thinking about the Environment, eds. M.A. Cahn, R. O’Brien, Alfred A. Knopf, New York 1971, s. 161–166.

Eliade M., 2003, Obrazy i symbole, przeł. J. Grzegorczyk, Wydawnictwo W drodze, Poznań.

Kraftl P., Taylor A., Pacini-Ketchabaw V., 2020, Introduction to Symposium: Childhood Studies in the Anthropocene, „Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education”, vol. 41 (3), s. 333–339, https://doi.org/10.1080/01596306.2020.1779448.

Liszewski D., 2015, Ekologiczna wizja świata, „Wschodni Rocznik Humanistyczny”, T. 11, s. 33–47, pobrano z: http://wrh.edu.pl/wp-content/uploads/2018/06/Dariusz-Liszewski_wrh_11_2015.pdf [12.08.2024].

Makwana P.H., Vyas M., 2019, Ecocritic: The Bridge between Nature & Literature, „Think India Journal”, vol. 22, issue 14, s. 13664–13669.

Malone K., 2018, Children in the Anthropocene. Rethinking Sustainability and Child Friendliness in Cities, Palgrave Studies on Children and Development (eBook), https://doi.org/10.1057/978-1-137-43091-5.

Mik A., 2020, Wirus-świrus nie oszczędza robotów. Recenzja książki „Śrubek i tajemnice Maszynerii” Jana Bliźniaka [KL dzieciom], „Kultura Liberalna”, nr 623, https://kulturaliberalna.pl/2020/12/15/anna-mik-recenzja-ksiazki-srubek-i-tajemnice-maszynerii-kl--dzieciom/ [dostęp: 14.08.2024].

Mishra S.K., 2016, Ecocriticism in Children’s Literature: An Analysis of Amit Garg’s Two Tales, „Galaxy: An International Multidisciplinary Research Journal”, vol. 5, issue 5, s. 91–96, pobrano z: http://www.galaxyimrj.com/V5/n5/Sandip.pdf [12.08.2024].

Rothenberg D., 2012, Deep Ecology, w: Encyclopedia of Applied Ethics, ed. R. Chadwick, 2nd ed., Academic Press, s. 738–744, https://doi.org/10.1016/B978-0-12-373932-2.00352-5.

Scranton R., 2013, Learning How to Die in the Anthropocene, The New York Times, 10.11.2013, https://archive.nytimes.com/opinionator.blogs.nytimes.com/2013/11/10/learning-how-to-die-in-the-anthropocene/ [dostęp: 16.02.2024].

Terlikowska M., 1975, Drzewo do samego nieba, ilustr. T. Wilbik, Krajowa Agencja Wydawnicza RSW „Prasa, Książka, Ruch”, Warszawa.

Ungeheuer-Gołąb A., 2009, Wzorce ruchowe utworów dla dzieci. O literaturze dziecięcej jako wędrówce, walce, tajemnicy, bezpiecznym miejscu i zabawie, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów.

Wohlleben P., 2022, Nieznane więzi natury, przeł. E. Kochanowska, wyd. 3, Otwarte, Kraków.

Wójcik-Dudek M., 2019, „Paidia” i „paideia”. Zabawa i etyka w „Drzewie do samego nieba” Marii Terlikowskiej, „Filoteknos”, vol. 9, s. 222–231, https://doi.org/10.23817/filotek.9-15.

Published

2024-12-19

How to Cite

Ungeheuer-Gołąb, A. (2024). Literary Images of the Anthropocene as a Call for a Child to Save the World. Paidia and Literature, 11–12. https://doi.org/10.31261/PiL.2024.06.02

Issue

Section

Articles