Czy wyprawa na Ziemię jest konieczna? O dzieciństwie i przyrodzie

Авторы

DOI:

https://doi.org/10.31261/PiL.2023.05.07

Ключевые слова:

przyroda, dzieci, rodzice, nauczyciel, dzieciństwo, inkluzja, relacja

Аннотация

The article focuses on the role, place and relationship nature has in a life of a contemporary human being, also in the context of childhood. The syndrome of deficit in contact with nature, which affects and concerns all of us, was clearly indicated in the world’s literature on the subject. The topic of threats to the use of technical devices such as tablets, computers, smartphones and their role in how children spend their free time was also discussed. The text asks the question if man’s rediscovery of the Earth in the context of childhood and our relationship with nature is necessary?

Биография автора

Joanna Godawa, Uniwersytet Śląski w Katowicach

Joanna Godawa – doktor nauk społecznych, adiunkt w Instytucie Pedagogiki na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, atreterapeutka, bajkoterapeutka, pedagog specjalny, autorka bajek dla dzieci, fascynatka pedagogiki przygody i outdoor education, propagatorka zajęć w przestrzeni natury. Autorka ponad 30 artyku‑ łów naukowych dotyczących natury, terapii, sztuki, edukacji i niepełnosprawności, a także jednej z pierwszych polskich monografii naukowych o relacji współczesnego człowieka z naturą: Zielona inkluzja, czyli o relacji człowieka z przyrodą, outdoor education i leśnej bajce (Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2021). Założycielka Dziecięcego Klubu Książki działającego przy Miejskiej Bibliotece Publicznej im. J. Śniegonia w Wiśle. Prowadzi warsztaty dla dzieci i dorosłych, najchętniej w przestrzeni natury. Miłośniczka Muminków, Kociej szajki i rozwiązywania zagadek detektywistycznych. Uwielbia kawę, schroniska górskie i rzodkiewki.

Библиографические ссылки

Bąk A., 2015, Korzystanie z urządzeń mobilnych przez małe dzieci w Polsce. Wyniki badania ilościowego, Fundacja Dzieci Niczyje, pobrano z: http://www.mamatatatablet.pl/pliki/uploads/2015/11/Korzystanie_z_urzadzen_mobilnych_raport_final.pdf [dostęp: 25.10.2023].

Felber U., 2020, Leśne kąpiele. Mały poradnik z leśnymi ćwiczeniami, tłum. K. Wojciechowski, Wydawnictwo Kos, Katowice.

García H., Miralles F., 2018, Shinrin-yoku. Japońska sztuka czerpania mocy z przyrody, tłum. M. Skowron, Znak Litera Nova – Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, Kraków.

Godawa J., 2021, Zielona inkluzja, czyli o relacji człowieka z przyrodą, outdoor education i leśnej bajce, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.

Louv R., 2016, Ostatnie dziecko lasu. Jak uchronić nasze dzieci przed deficytem natury, tłum. A. Rogozińska, Mamania – Grupa Wydawnicza Relacja, Warszawa.

McGurk L.A., 2017, Nie ma złej pogody na spacer. Tajemnica szwedzkiego wychowania dzieci, tłum. I. Mazurek, Wydawnictwo Literackie, Kraków.

Nastolatki 3.0. Raport z ogólnopolskiego badania uczniów – 2021 r., Thinkstat NASK, 30.09.2021, https://thinkstat.pl/publikacje/nastolatki-3-0-raport-z-ogolnopolskiego-badania-­uczniow-2021-r [dostęp: 25.10.2023].

Ogrodnik B., Kulik R., Skubała P., 2010, Filozofia, psychologia i ekologia w edukacji dla zrównoważonego rozwoju, Śląski Ogród Botaniczny, Mikołów.

Qing Li, 2018, Shinrin-Yoku. Sztuka i teoria kąpieli leśnych. Jak dzięki drzewom stać się szczęśliwszym i zdrowszym, tłum. O. Siara, Insignis Media, Kraków.

Sampson S.D., 2016, Kalosze pełne kijanek. Jak dzięki rozwijaniu miłości do przyrody wychować kreatywne, odważne i odpowiedzialne dziecko, tłum. J. Żywina, Wydawnictwo Vivante – Illuminatio Łukasz Kierus, Białystok.

Szymborska W., 2012, Milczenie roślin, wybór wierszy i fot. J. Gromek-Illg, Znak emotikon, Kraków.

Thoreau H.D., 1999, Walden, czyli życie w lesie, przekł., przedm. i oprac. przypisów H. Cieplińska, wyd. 2, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań.

Usher S., 2019, Przemowy niezapomniane. Słowa, które zmieniły bieg historii, tłum. A. Kożuchowski, J. Słomczyńska, Wydawnictwo SQN, Kraków

Загрузки

Опубликован

2023-12-29

Как цитировать

Godawa, J. (2023). Czy wyprawa na Ziemię jest konieczna? O dzieciństwie i przyrodzie. Paidia I Literatura, (5), 1–8. https://doi.org/10.31261/PiL.2023.05.07

Выпуск

Раздел

Rozprawy