Profil žiaka vo vzťahu k učiteľovi

Авторы

DOI:

https://doi.org/10.31261/PiL.2019.01.10

Ключевые слова:

point of view, pupil, perceiving subject, concept of SEEING, linguistic world view

Аннотация

The aim of this paper is to bring a set of specific semantic features which profile both a pupil and a pupil’s perception of a teacher. This issue is manifested at several levels and in various aspects of the concept of SEEING in Slovak linguistic world view. The study seeks to examine this subject in view of the statements collected in the questionnaire survey conducted on 10—14‑year‑old high school students. Therefore, the author focuses on the adolescent pupil, his or her perception of the school environment, and the selection of perceived object properties.

Библиографические ссылки

Bartmiński J., 1990, Punkt widzenia, perspektywa, językowy obraz świata, w: Barmiński J., red., Językowy obraz świata, Lublin.

Chvalovská E., 2016, Sféra školní komunikace, w: Hoffmanová J., Homola J., Chvalovská E., Jílková L., Kaderka P., Mareš P., Mrázová K., Stylistika mluvené a psané češtiny, Praha.

Niesporek‑Szamburska B., 2004, Językowy obraz pór roku i tradycji kulturowych w twórczości dzieci, Katowice.

Przybylska R., 2004, Kategoria punktu widzenia w badaniach nad relacjami przestrzennymi w języku, w: Bartmiński J., Niebrzegowska‑Bartmińska S., Nycz R., red., Punkt widzenia w języku i w kulturze, Lublin.

Загрузки

Опубликован

2019-12-28

Как цитировать

Dudová, K. (2019). Profil žiaka vo vzťahu k učiteľovi. Paidia I Literatura, (1), 117–127. https://doi.org/10.31261/PiL.2019.01.10

Выпуск

Раздел

Ze świata