Substancja Boga Ojca – refleksja teologiczna i metateologiczna

Autor

  • Piotr Liszka Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu

Słowa kluczowe:

substancja, personalność, Osoba, Ojciec, Syn, Duch

Abstrakt

Substancja Boga jest jedna jedyna, wspólna dla trzech Osób. Inaczej mówiąc, każda Osoba Boska ma tę samą substancję. Odpowiednio do tego w jednej substancji absolutnej są trzy specyfiki personalne, a każda Osoba ma tę samą substancję, ale – w aspekcie personalnym – w inny sposób. Artykuł zwraca uwagę na pierwszą Osobę Boską. Substancja jest jednym z pięciu elementów koniecznych i wystarczających dla zdefiniowania danego bytu: substancja, relacja, wnętrze, zewnętrze i działanie. W niniejszej refleksji podkreślona jest substancja i specyfika personalna. Substancja Boga w jej specyfice ojcowskiej (ojcostwo) jest otwarta na specyfikę dwóch pozostałych osób w taki sposób, że rodzi Syna i tchnie Ducha Świętego.
Rodzenie i tchnienie są powiązane z dwoma różnymi właściwościami personalnymi, ale ogarnia całą substancję.

Bibliografia

Balthasar H.U. v., Theodramatik, Bd. I–IV, Einsiedeln 1973–1983.

Barrachina Carbonell A., Estructura sacramental y trinitaria de la cristología de Ruperto de Deutz, Valencia 1990, s. 496-497.

Bartnik C.S., Dogmatyka katolicka, t. 1, Lublin 2000.

Bonanni S.P., Il „Filioque” tra dialettica e dialogo. Anselmo e Abelardo: posizioni a confronto, „Lateranum” 1 (1998), s. 49-79.

Brunner E., Die christliche Lehre von Gott (Dogmatik), Zürich 1972 (1 wyd. 1946).

Ciola N., Teologia trinitaria. Storia – metodo – prospettive, Bologna 1996.

Crafword R.G., Is the doctrine of the Trinity scriptual?, „Scottisch Journal of Theology” 20 (1967), s. 282-294.

Cura Elena S. del, Perikhóresis, w: Diccionario Teológico. El Dios cristiano, red. X. Pikaza, N. Silanes, Salamanca 1992, s. 1086-1094.

Czapiga T., Antropocentryzm teologii Grzegorza z Elwiry. Studium patrystyczno-teologiczne, Szczecin 1996.

Geisser H., Der Beitrag der Trinitätslehre zur Problematik des Redens von Gott, „Zeitschrift fűr Theologie und Kirche“ 65 (1968), s. 231-255.

Gonzáles de Cardedal O., La entraña del cristianismo, wyd. 2 (wyd. 1, 1997) Salamanca 1998.

Greshake G., Trójjedyny Bóg. Teologia trynitarna, przeł. J. Tyrawa (Der Dreieine Gott. Eine trinitarische Theologie, Verlag Herder, Freiburg im Breisgau 2007 [wyd. 3; 1997 wyd. 1]), Wrocław 2009.

Hemmerle K., Leben aus der Eingeit, Freiburg–Basel–Wien 1955, s. 33-54.

Hoffmann N., Sühne. Ein umstrittener Grundbegriff neutestamentlicher Erlösungslehre, w: Entwicklung und Aktualität der Herz-Jesu-Verehrung, wyd. przez Internationalen Institut v. Herzen Jesu, Aschaffenburg 1984.

Liszka P., Duch Święty, który od Ojca i (Syna) pochodzi, Wrocław 2000.

Liszka P., Wspólnota życia konsekrowanego owocem i narzędziem realizacji programu Boga wobec świata wyrażonego formułą „On będzie Bogiem z nimi” (Ap 21,3), „Życie Konsekrowane” 2 (2011), s. 16-25.

Margerie B. de, La Trinité chrétienne dans l’histoire, Paris 1975.

Meunier B., Dieu peut-il avoir un Fils? Le débat trinitaire du IVe siècle, Paris 1993.

Moreschini C., Capadocios, Padres, w: El Dios Cristiano. Diccionario teológico, red. X. Pikaza, O. de M., N. Silanes, Salamanca1992, s. 213-221.

Murga J.R.G., El Dios del amor y de la paz, Madrid 1991.

Noller G., Trinitarische Eschatologie, w: Auf dem Wege zu schriftgemässer Verkündung (Beiträge zur Ev. Th., 39), München 1965, s. 77-99.

Pikaza X., Amor, w: El Dios Cristiano. Diccionario teológico, red. X. Pikaza, O. de M., N. Silanes, Salamanca 1992, s. 25-38.

Pikaza X., Bibliografia trinitaria del Nuevo Testamento, w: Bibliografia trinitaria, „Estudios Trinitarios”, Numero extraordinario, Salamanca, 11 (1977), nr 2-3, s. 138-305.

Quelet M., Kim jest Duch Święty?, „Communio” 2 (1998), s. 17-35.

Raurell F., Dio, Padre nella visione veterotestametaria. Una verbalizzazione ambigua, „Laurentium” 1-2 (1999), s. 167-200.

Rossetti C.L., „Pater tantum est”. Paternità divinae e fede cristologica, „Alpha – Omega” 2 (1999), s. 195-214.

Rovira Belloso J.M., Procesiones divinas, w: El Dios Cristiano. Diccionario teológico, red. X. Pikaza, N. Silanes, Salamanca 1992, s. 1132-1143.

Sesboüé B., Treść tradycji: reguła wiary i symbole (II–V wiek), w: B. Sesboüé, J. Woliński, Bóg zbawienia. Tradycja, reguła i Symbole wiary. Ekonomia zbawienia. Rozwój dogmatów trynitarnych i chrystologicznych (oryg. Le Dieu du salut), tłum. P. Rak, Kraków1999 (Historia dogmatów, red. B. Sesboüé, t. 1), s. 63-120.

Sorc C., La historia en su dimensión pericorética, Actas del X Simposio de Teología Histórica 3-5 marzo 1999, Valencia 2000, s. 519-530.

Stavrou M., Filioque a teologia trynitarna, w: Tajemnica Trójcy Świętej, Kolekcja „Communio” 13, Poznań 2000, s. 396-416.

Tertulian, Przeciw Prakseaszowi, tłum. E. Buszewicz, w: Trójca Święta, red. H. Pietras, Kraków 1997, s. 33-86.

Uríbarri Bilbao G., Monarquia y Trinidad, Publicaciones de la Universidad Pontificia Comillas. Madrid, serie I: Estudios 62, Madrid 1996.

Woliński J., Od ekonomii do „teologii” (III wiek), w: B. Sesboüé, J. Woliński, Bóg zbawienia. Tradycja, reguła i Symbole wiary. Ekonomia zbawienia. Rozwój dogmatów trynitarnych i chrystologicznych (oryg. Le Dieu du salut), tłum. P. Rak, Kraków 1999 (Historia dogmatów, red. B. Sesboüé, t. 1), s. 159-209.

Pobrania

Opublikowane

2020-10-22

Jak cytować

Liszka, P. (2020). Substancja Boga Ojca – refleksja teologiczna i metateologiczna. Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne, 52(1), 83–98. Pobrano z https://trrest.vot.pl/ojsus/index.php/ssht/article/view/10065

Numer

Dział

Artykuły naukowe