Teologia a myślenie kartezjańskie

Autor

  • Jan Słomka Uniwersytet Śląski w Katowicach, Wydział Teologiczny

Słowa kluczowe:

myślenie kartezjańskie, metoda teologiczna, duchowość, antropologia, scholastyka

Abstrakt

Kartezjusz wprowadził nową metodę myślenia, która stała się obowiązującym paradygmatem nowożytnej nauki. Metoda ta zastąpiła fizykę Arystotelesa i w praktyce unieważniła jego metafizykę. Główną tezą artykułu jest stwierdzenie, że myślenie kartezjańskie nie jest w stanie „zobaczyć” człowieka w jego człowieczeństwie. Postrzega ono człowieka jako skomplikowany mechanizm  - maszynę. Dlatego teologia nie może przyjmować założeń kartezjańskich jako fundamentów swojej refleksji. Musi znaleźć inne racjonalne fundamenty i sposoby myślenia.  Na pewno nie jest dobrą drogą dla teologii próba unieważnienia czy pominięcia rewolucji kartezjańskiej i powrót do scholastyki. Pomocą w tym poszukiwaniu jest filozofia europejska XX wieku, które też usiłuje wyrwać się z paradygmatu kartezjańskiego. W artykule wskazano w tym kontekście dwudziestowieczną refleksję filozoficzną nad językiem: semiotykę i hermeneutykę, oraz refleksję E. Levinasa, jako szczególnie przydatne w tych teologicznych poszukiwaniach. Prowadzenie refleksji teologicznej i duchowej poza paradygmatem kartezjańskim jest coraz ważniejsze, ze względu na gwałtowny rozwój technologii, a zwłaszcza tzw. „sztucznej inteligencji”.

Bibliografia

Bocheński J.M., Współczesne metody myślenia, tłum. i oprac. S. Judycki, Poznań 1992.

Descartes R., Medytacje o pierwszej filozofii wraz z zarzutami uczonych mężów i odpowiedziami autora oraz Rozmowa z Burmanem, tłum. M. Ajdukiewicz, K. Ajdukiewicz, S. Swieżawski, I. Dąmbska, Kraków 1958.

Descartes R., Rozprawa o metodzie właściwego kierowania rozumem i poszukiwania prawdy w naukach, przeł. T. Żeleński (Boy), Warszawa 1918.

Gadamer H.G., Człowiek i język, tłum. K. Michalski, „Teksty” 1976, nr 6 (30), s. 9-21.

Husserl E., Kryzys europejskiego człowieczeństwa a filozofia, tłum. J. Sidorek, Warszawa 1993 (oryg. 1935).

Husserl E., Kryzys nauk europejskich i fenomenologia transcendentalna, tłum. S. Walczewska, Toruń 1999 (oryg. 1936).

Jan Paweł II , Encyklika Fides et ratio (14.09.1988).

Kongregacja Nauki Wiary, Instrukcja o powołaniu teologa w Kościele Donum veritatis, (24.05.1990).

Levinas E., Całość i nieskończoność. Esej o zewnętrzności, tłum. M. Kowalska, Warszawa 1998.

Ricoeur P., Ku hermeneutyce krytycznej, tłum. A. Dutka, „Pamiętnik Literacki” 83,1 (1992), s. 182-192.

Pobrania

Opublikowane

2020-12-29

Jak cytować

Słomka, J. (2020). Teologia a myślenie kartezjańskie. Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne, 51(2), 263–275. Pobrano z https://trrest.vot.pl/ojsus/index.php/ssht/article/view/10915

Numer

Dział

Artykuły naukowe