Maszyny, cnoty i „dżihad butleriański”

Autor

  • Piotr Machura

Słowa kluczowe:

technika, etyka, cnoty, anarchoprymitywizm, Samuel Butler

Abstrakt

Przedmiotem artykułu jest rozważenie znaczenia zmian, jakie dla form działania podmiotowego (duchowości) mają zmiany technologicznie. Przyjmując, że pewne punkty zaczepienia takiej refleksji dostępne są w popkulturowych formach oswajania postępu, jako osiowe wybieram pojęcie „dżihadu butleriańskiego” z powieści Diuna Franka Herberta, scalające kilka istotnych aspektów tak rozwoju technicznego, jak i refleksji nad nim. W części pierwszej, koncentrując się na drugim składniku tego wyrażenia, omawiam pogląd Samuela Butlera oraz wskazuję na znaczenie wystąpienie luddystów w początkach XIX w. W części drugiej rozwijam ten wątek omawiając krytykę społeczeństwa technologicznego formułowaną przez współczesnych anarchoprymitywistów. W części trzeciej zwracam uwagę na pierwszy element wyrażenia Herberta by wskazać na podmiotowe aspekty zmian technologicznych. W konsekwencji wskazuję kierunki analizy, dzięki którym etyka cnót może wypracować adekwatną odpowiedź na zagrożenia płynące ze strony technologii przy akceptacji korzyści zeń płynących.

Bibliografia

Annas J., Intelligent virtue, Oxford 2011.

Appiah K.A., The Honor Code: How Moral Revolutions Happen, New York–London 2011.

Arystoteles, Etyka nikomachejska, tłum. D. Gromska, w: tenże, Dzieła wszystkie, t. 5, Warszawa 2002.

Breen K., Work and Emancipatory Practice: Towards a Recovery of Human Beings’ Productive Capacities, „Res Publica”, vol. 13, issue 4 (2007).

Butler S. ,Darwin Among the Machines, „The Press”, 13 June 1863, http://nzetc.victoria.ac.nz/tm/scholarly/tei-ButFir-t1-g1-t1-g1-t4-body.html [dostęp 17.07.2018].

Dukea É., Ch. Montag, Smartphone addiction, daily interruptions and self-reported productivity, „Addictive Behaviors Reports” 6 (2017).

Kaczynski T., Społeczeństwo przemysłowe i jego przyszłość. Manifest wojownika, tłum. A. Miernik, Mielec 2003.

Lund K., Wiping Finite Answers from an Infinite Universe, w: Dune and Philosophy. Weirding Way of the Mentat, Ed. J. Nicholas, Chicago and LaSalle 2011.

MacIntyre A., Dziedzictwo cnoty, tłum. A. Chmielewski, Warszawa 1996.

MacIntyre A., Sōphrosunē: How a Virtue Can Become Socially Disruptive, „Midwest Studies in Philosophy”, XIII (1988).

Medieval Islamic Civilization: An Encyclopedia. ed. J.W. Meri, vol. 1,New York–London 2005.

Morgan D., Essential Islam: A Comprehensive Guide to Belief and Practice, Santa Barbara–Denver–Oxford 2010.

Nussbaum M.C., Creating Capabilities. The Human Development Approach, Cambridge, Mass.-London 2011.

Nussbaum M.C., Transcending Humanity, w: Love’s Knowledge. Essays on Philosophy and Literature, New York–Oxford 1990.

Stone Z., Everything You Need to Know About Sophia, The World’s First Robot Citizen, „Forbes”, 2 November 2017, https://www.forbes.com/sites/zarastone/2017/11/07/everything-you-need-to-know-about-sophia-the-worlds-first-robot-citizen/#251b42446fa1 [dostęp 4.09.2018].

The Greenwood Encyclopedia of Science-Fiction and Fantasy. Themes, Works, and Wonders, ed. G. Westfahl, Westport–London 2005.

Ward A.F., Duke K., Gneezy A., Bos M.W., Brain Drain: The Mere Presence of One’s Own Smartphone Reduces Available Cognitive Capacity, „Journal of the Association for Consumer Research”, 2(2)(2017).

Wilkes K.V., Psuchē versus the Mind, w: Essays on Aristotle’s De Anima, ed. M.C. Nussbaum, A.O. Rorty, Oxford 1995.

Zerzan J., Origins. A John Zerzan Reader, Milwaukee 2010.

Pobrania

Opublikowane

2020-12-29

Jak cytować

Machura, P. (2020). Maszyny, cnoty i „dżihad butleriański”. Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne, 51(2), 276–290. Pobrano z https://trrest.vot.pl/ojsus/index.php/ssht/article/view/10918

Numer

Dział

Artykuły naukowe