Ideologia liberalnego kapitalizmu, credo socjalizmu i personalistyczna koncepcja życia społecznego Stefana Wyszyńskiego

Autor

Słowa kluczowe:

ideologia, liberalizm, socjalizm, personalizm, Stefan Wyszyński, błąd antropologiczny, „dobro wspólne”

Abstrakt

Prezentowany artykuł ukazuje personalistyczną koncepcję życia społecznego w ujęciu Stefana Wyszyńskiego w kontekście ideologii liberalnego kapitalizmu, jak również ideologicznych koncepcji nawiązujących do idei socjalistycznych. Wiodącą tezą niniejszych analiz jest ukazanie powyższych systemów nie tyle w kategoriach antynomicznych, czy analogicznych. Ideologia liberalna i związany z nią kapitalizm powstały w połowie XIX wieku i od tego czasu nieustannie ewoluowały, często zmieniając swoje główne parametry i specyfikę. Z drugiej strony, ideologia socjalistyczna ukształtowała się jako koncepcja przeciwna kapitalistycznej rzeczywistości XIX wieku. Jednak nigdy tak naprawdę nie istniała ona w jednolitej formie. Analizowana ideologia, określana jako doktryna socjalistyczna, była w istocie hybrydą idei liberalno-kapitalistycznych i – poniekąd – neofeudalnej biurokracji. Bardziej szczegółowa analiza powyższych koncepcji i ich krytyczna reinterpretacja w kontekście myśli personalistycznej Wyszyńskiego pozwala uświadomić niebezpieczeństwa związane z motywowanym ideologicznie propagowaniem skrajnych, często zafałszowanych koncepcji osoby ludzkiej i ich zastosowaniem w konkretnych realiach współczesnego świata.

Bibliografia

Bartyzel J., W gąszczu liberalizmów. Próba periodyzacji i klasyfikacji, Lublin 2004.

Behrends S., Neue Politische Ökonomie. Systematische Darstellung und kritische Beurteilung ihrer Entwicklungslinien, München 2001.

Berkowitz P., Virtue and the Making of Modern Liberalism, Princeton 2000.

Bloch M., Marxism and Anthropology, New York 2010.

Cooney D.W., Distributism Basics: A Brief Introduction, https://ethikapolitika.org/2014/08/08/distributism/ [dostęp: 12 IX 2019].

Council of Georgist Organizations, An Introduction to Georgists Philosophy and Activity, http://www.cgocouncil.org/cwho.html [dostęp: 12 IX 2019].

Dimand R., The Origins of the Keynesian Revolution, Aldershot 1988.

Emmett R.B., The Elgar Companion to the Chicago School of Economics, Cheltenham 2010.

Ficek R., Christians in Socio-Political Life: An Applied Analysis of the Theological Anthropology of Cardinal Stefan Wyszyński, Primate of Poland, Toruń 2020.

Ficek R., Collectivism, Individualism, and Cardinal Stefan Wyszyński’s Personalistic Concept of Man, Roczniki Nauk Społecznych 12:2020 (1), s. 5-32.

Ficek R., Love, Mercy and Social Justice in the Context of Cardinal Stefan Wyszyński’s Personalist Concept of Social Life, Collectanea Theologica 91:2021 (1), s. 101-132.

Galbraith J.K., Das Scheitern des Monetarismus. Von den Theorien Milton Friedmans zur Weltfinanzkrise, Blätter für deutsche und internationale Politik 9:2008, s. 69-80.

Gałkowski W., Być czy mieć?, Ethos 3:1990 (11-12), s. 328.

Gordon R.J., What Is New-Keynesian Economics?, Journal of Economic Literature 28:1990(3), s. 1115-1171.

Hagemann H., Nishizawa T., Ikeda Y., Austrian Economics in Transition: From Carl Menger to Friedrich Hayek, London–New York 2010.

Holcombe R.G., The Median Voter Model in Public Choice Theory, Public Choice 61:1989, s. 115-125.

James P., Steger M.B., Introduction, w: P. James, M.B. Steger (eds.), Globalization and Culture, Vol. 4, Ideologies of Globalism, Los Angeles–London 2010, s. IX-XXXI.

Jarocki S., Kultura gospodarcza, Ateneum Kapłańskie 62:1970 (75), s. 240-247.

Kapp K.W., The Foundations of Institutional Economics, London–New York 2011.

Mannheim K., Ideologie und Utopie, Mannheim 2015.

Paxton R., The Anatomy of Fascism, London 2005.

Perkins H., Confession of an Economic Hit Man, San Francisco 2004.

Pietrzyk-Reeves D., Błąd antropologiczny komunizmu i odwrót od polityki, w: Totalitaryzm a zachodnia tradycja, red. M. Kuniński, Kraków 2016, s. 102-115.

Pipes R., Property and Freedom, New York 2000.

Redles D., Hitler’s Millennial Reich: Apocalyptic Belief and the Search for Salvation, New York 2005.

Sen A.K., Poverty and Famines: An Essay on Entitlement and Deprivation, Oxford 1981.

Small G., Connecting Economics to Theology, Solidarity: The Journal of Catholic Social Thought and Secular Ethics 1:2011 (1), s. 1-2.

Sobór Watykanski II, Konstytucja duszpasterska o Kościele w świeie współczesnym Gaudium et spes (1965).

van der Leeuw S.E., Climate and Society: Lessons from the Past 10,000 Years, AMBIO: A Journal of the Human Environment 37:2008, s. 476-482.

Wilberg P., Deep Socialism: A New Manifesto of Marxist Ethics and Economics, London 2003.

Wyszyński S., Nauczanie społeczne 1946-1981, Warszawa 1990.

Wyszyński S., Z rozważań nad kulturą ojczystą, Warszawa1998.

Wyszyński S., Do „Solidarności“, Warszawa 1996.

Wyszyński S., Miłość i sprawiedliwość społeczna. Rozważania społeczne, Poznań 1993.

Wyszyński S., Kazania i przemówienia autoryzowane 1956-1981, vol. 1-67. Archiwum Instytutu Prymasowskiego w Warszawie, vol. II.

Wyszyński S., W obronie życia nienarodzonych, w: Listy Pasterskie Episkopatu Polski 1945-1974, Paris 1975, s. 147-152.

Pobrania

Opublikowane

2023-05-13

Jak cytować

Ficek, R. (2023). Ideologia liberalnego kapitalizmu, credo socjalizmu i personalistyczna koncepcja życia społecznego Stefana Wyszyńskiego. Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne, 54(2), 160–177. Pobrano z https://trrest.vot.pl/ojsus/index.php/ssht/article/view/13291

Numer

Dział

Artykuły naukowe