Dwie koncepcje śmierci: Ladislausa Borosa oraz Franciszka z Asyżu

Autor

Słowa kluczowe:

śmierc, siostra, nadzieja, decyzja, L. Boros, św. Franciszek

Abstrakt

Hipoteza ostatecznej decyzji oraz koncepcja siostry śmierci wpisują się w tanatologię skoncentrowaną wokół nadziei. W swych badaniach, rolę momentu śmierci podkreśla Ladislaus Boros. To właśnie w momencie śmierci człowiek osiąga pełnię swego człowieczeństwa poprzez możliwość dokonania pierwszego, w pełni wolnego i świadomego aktu. Zdolność ta powstaje dzięki bliskości Chrystusa, z którym człowiek staje twarzą w twarz. Ta wyjątkowa chwila zażyłości z Bogiem uzdalnia go do decyzji o życiu z Chrystusem lub bez niego. Franciszek z Asyżu śmierć postrzega jako swoją siostrę. Ten pozytywny obraz śmierci wpisuje Franciszkową siostrę w nurt średniowiecznego braterstwa. Człowiek spotykając się ze swoją śmiercią przeżywa przemijalność w pokoju i z nadzieją. Siostra, która po niego przychodzi, stopniowo doprowadza go do pełnego przejścia do wieczności, w której oczekuje na człowieka Chrystus. Franciszek podkreśla ciągłość życia, którego siostra śmierć jest spoiwem i łącznikiem.

Bibliografia

Boros L., Istnienie wyzwolone, tłum. B. Białecki, Warszawa 1971.

Boros L., Mysterium mortis, tłum. B. Białecki, Warszawa 1974.

Franciszek z Asyżu, Pieśń słoneczna albo Pochwała stworzeń, tłum. K. Ambrożkiewicz, w: Źródła franciszkańskie, red. R. Prejs, Z. Kijas, Kraków 2005, s. 347-349.

Franciszek z Asyżu, Reguła niezatwierdzona, tłum. K. Ambrożkiewicz, w: Źródła franciszkańskie, red. R. Prejs, Z. Kijas, Kraków 2005, s. 97-123.

Franciszek z Asyżu, Reguła zatwierdzona, tłum. K. Ambrożkiewicz, w: Źródła franciszkańskie, red. R. Prejs, Z. Kijas, Kraków 2005, s. 127-136.

Głowacki P., Główne idee duchowości franciszkańskiej, Studia Włocławskie 9 (2006), s. 220-232.

Hebblethwaite P., Czy istnieje teologia śmierci?, tłum. H. Malewska, w: Sens choroby, sens śmierci, sens życia, red. H. Bortnowska, Kraków 1993, s. 325-341.

Heidegger M., Bycie i czas, tłum. B. Baran, Warszawa 1994.

Kruszyńska A., Wizja świata w „Pochwale Stworzenia” św. Franciszka, Studia Franciszkańskie 15 (2005), s. 105-114.

Nowicki A., Fenomen śmierci w ujęciu Ladislausa Borosa, Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne 35,2 (2002), s. 252-264.

Platon, Fedon, tłum. R. Legutko, Kraków 1995.

Platon, Państwo, tłum. W. Witwicki, Kęty 2003.

Sulej M.K., Paschalny wymiar życia franciszkańskiego, Studia Franciszkańskie 6 (1994), s. 133-143.

Szczepański J., Sprawy ludzkie, Warszawa 1984.

Tomasz z Celano, Życiorys pierwszy świętego Franciszka z Asyżu, tłum. C.T. Niezgoda, w: Źródła franciszkańskie, red. R. Prejs, Z. Kijas, Kraków 2005, s. 441-544.

Ziemiński I., Metafizyka śmierci, Kraków 2010.

Pobrania

Opublikowane

2023-10-04

Jak cytować

Ogłoza, S. M. (2023). Dwie koncepcje śmierci: Ladislausa Borosa oraz Franciszka z Asyżu. Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne, 55(1), 59–70. Pobrano z https://trrest.vot.pl/ojsus/index.php/ssht/article/view/14863

Numer

Dział

Artykuły naukowe