Współuczestnictwo świątyni jerozolimskiej w skutkach gniewu Bożego wobec Izraela (2 Mch 5,17-20) w świetle deuteronomistycznego kerygmatu

Autor

  • Grzegorz M. Baran Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Wydział Filozofii

Słowa kluczowe:

Druga Księga Machabejska, gniew Boga, świątynia, kerygmat deuteronomistyczny

Abstrakt

W nakreślonej historii losów świątyni jerozolimskiej w czasach machabejskich wyraźnie można dostrzec rys kerygmatu deuteronomistycznego. Z wybraństwem narodu izraelskiego bardzo mocno splatało się wybraństwo świątyni. Jej los zależał wprost od losu narodu wybranego. Istotą pomyślności zarówno Izraela, jak i świątyni była wierność Prawu narodu wybranego. Odstępstwo od Prawa wywoływało gniew Boga, który w konsekwencji zsyłał karę na swój lud. W tej karze
bezpośrednio uczestniczyła świątynia. Nawrócenie narodu wybranego stawało się natomiast podstawą okazywania mu miłosierdzia przez Boga (przemiana gniewu Bożego w miłosierdzie) i cieszenia się błogosławieństwem Bożym jako owocem wierności Prawu. Wyrazem miłosierdzia Boga była także możliwość odbudowania czy też oczyszczenia świątyni, aby w niej Bóg mógł zamieszkiwać pośród swego narodu i aby w tym wybranym miejscu na powrót Izrael mógł się modlić i sprawować prawowity kult w celu otrzymywania Bożego błogosławieństwa i zmiłowania.

Bibliografia

Abel F.M., Les livres des Maccabées (Études Biblique), Paris: Librairie Lecoffre J. Gabalda et Cie, 1949.

Anderson B.W., Przymierze, tłum. T. Kowalska, w: Słownik wiedzy biblijnej (Seria biblijna „Vocatio”), red. B.M. Metzger, M.D. Coogan, konsult. wyd. pol. W. Chrostowski, Warszawa: Oficyna Wydawnicza „Vocatio”, 1996, s. 666-667.

Baran G.M., Arcykapłan Jazon i jego zamierzenia wobec Jerozolimy w świetle Ksiąg Machabejskich, „The Biblical Annals” 3/2 (2013), s. 261-284.

Baran G.M., „Boże Moce” w obronie narodu żydowskiego w świetle Ksiąg Machabejskich, „Studia Ełckie” 15/1 (2013), s. 51-76.

Baran G.M., Echa helleńskich i hellenistycznych wierzeń w Dziejach Apostolskich, w: Prekursorzy i twórcy chrześcijańskiej kultury Europy. Księga jubileuszowa ofiarowana Księdzu Profesorowi Augustynowi Eckmannowi ( TN KUL JP II , Prace Wydziału Historyczno-Filologicznego 175), red. A. Łuka, A. Strycharczuk, Lublin: TN KUL JP II , 2013, s. 77-99.

Baran G.M., Karanie narodu żydowskiego przez Boga jako wymiar Bożej παιδεία według Drugiej Księgi Machabejskiej, „Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne” 49/2 (2016), s. 408-429.

Baran G.M., Przesłanie „Pieśni pochwalnej” na cześć Judy Machabeusza (1 Mch 3,3-9), „Studia Ełckie” 16/4 (2014), s. 559-590.

Baran G.M., Życie i śmierć Antiocha IV Epifanesa w przekazach pozabiblijnych i biblijnych. Historia i teologia, Tarnów: Wydawnictwo Diecezji Tarnowskiej „Biblos”, 2015.

Ciecieląg J., Żydzi w okresie drugiej świątyni 538 przed Chr. – 70 po Chr., Kraków: Universitas, 2011.

Dancy J.C., A Commentary on 1 Maccabees, Oxford: Blackwell, 1954.

Descamps A., Sprawiedliwość, w: Słownik teologii biblijnej, red. X. Léon-Dufour, tłum., oprac. K. Romaniuk, Poznań: Pallottinum, 1994, s. 897-906.

Doran R., 2 Maccabees. A Critical Commentary, Minneapolis: Fortress Press, 2012.

Doran R., The Second Book of Maccabees. Introduction, Commentary and Reflections, w: The New Interpreter’s Bible. Vol. 4. 1 & 2 Maccabees; Introduction to Hebrew Poetry; Job; Psalms, red. L.E. Keck etc., Nashville: Abingdon Press, 1996, s. 179-299.

Doran R., Temple Propaganda: The Purpose and Character of 2 Maccabees (The Catholic Biblical Quarterly. Monograph Series 12), Washington: The Catholic Biblical Association of America, 1981.

Dziadosz D., Modlitwa konsekracyjna Salomona (1 Krl 8,22-53) teologiczną wykładnią znaczenia i roli świątyni w Izraelu, „Collectanea Theologica” 79/2 (2009), s. 9-32.

Dziadosz D., Przymierze Dawidowe w deuteronomistycznej historii Izraela, „Verbum Vitae” 4 (2003), s. 29-51.

Dziadosz D., Teocentryczna historiografia Izraela, c zyli k im b ył d euteronomista i jego dzieło, „Collectanea Theologica” 74/4 (2004), s. 5-24.

Giblet J., Guillet P., Przymierze, w: Słownik teologii biblijnej, red. X. Léon-Dufour, tłum., oprac. K. Romaniuk, Poznań: Pallottinum, 1994, s. 825-833.

Goldstein J.A., II Maccabees. A New Translation with Introduction and Commentary (AB 41A), Garden City, New York: Doubleday&Company, Inc., 1983.

Grecko-łacińsko-polska synopsa do Pierwszej i Drugiej Księgi Machabejskiej (PSB), przekł. i oprac. S. Gądecki, Warszawa: Oficyna Wydawnicza „Vocatio”, 2002.

Gryglewicz F., Księgi Machabejskie. Wstęp – przekład z oryginału – komentarz (PŚST VI/4), Poznań: Pallottinium, 1961.

Jankowski A., Biblijna teologia przymierza, Kraków, Tyniec: Wydawnictwo Benedyktynów, 1997.

Józef Flawiusz, Dawne dzieje Izraela. Część 1, przeł. Z. Kubiak, J. Radożycki, wstęp E. Dąbrowski, W. Malej, koment. J. Radożycki, Warszawa: Oficyna Wydawnicza

„Rytm”, 2001.

Kudasiewicz J., Biblia Księgą Zbawienia, w: Biblia o odkupieniu, red. R. Rubinkiewicz, Lublin: RW KUL , 2000, s. 7-40.

Lemański J., 2 Sm 7,8-16 jako akt zawarcia przymierza, w: „Pieśniami dla mnie Twoje przykazania”. Księga pamiątkowa dla Księdza Profesora Janusza Frankowskiegow 50. rocznicę święceń kapłańskich i 75. rocznicę urodzin (Ad Multos Annos 8), red. W. C hrostowski, Warszawa: Oficyna Wydawnicza „Vocatio”, 2003, s. 187-203.

LaSor W.S., Wojna, tłum. P. Pachciarek, w: Słownik wiedzy biblijnej (Seria biblijna „Vocatio”), red. B.M. Metzger, M.D. Coogan, konsult. wyd. pol. W. Chrostowski, Warszawa: Oficyna Wydawnicza „Vocatio”, 1996, s. 804-805.

Łach J.B., Księga Jozuego. Wstęp – przekład z oryginału – komentarz – ekskursy (PŚST III /1), Poznań: Pallottinum, 2013.

Momigliano A., The Second Book of Maccabees, „Classical Philology” 70/2 (1975), s. 81-88.

Matysiak B.W., Deuteronomistyczne dzieło historyczne i jego kerygmat (Biblioteka Wydziału Teologii Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego 33), Olsztyn: Wydawnictwo „Hozjanum”, 2007.

Pietkiewicz R., Przymierze, w ybranie i l ud B oży, w: Teologia Starego Testamentu. Tom II. Księgi historyczne (Bibliotheca Biblica), red. M. Rosik, Wrocław: Wydawnictwo Wrocławskiej Księgarni Archidiecezjalnej, 2011, s. 119-192.

Propp W.H., Naród wybrany, tłum. T. Kowalska, w: Słownik wiedzy biblijnej (Seria biblijna „Vocatio”), red. B.M. Metzger, M.D. Coogan, konsult. wyd. pol. W. Chrostowski, Warszawa: Oficyna Wydawnicza „Vocatio”, 1996, s. 547-548.

Raszewski M., Prawo, kult i świątynia, w: Teologia Starego Testamentu. Tom IV. Księgi Prorockie (Bibliotheca Biblica), red. M. Rosik, Wrocław: Wydawnictwo Wrocławskiej Księgarni Archidiecezjalnej, 2011, s. 145-186.

Schwartz D.R., 2 Maccabees (Commentaries on Early Jewish Literature), Berlin, New York: Walter de Gruyter, 2008.

Słownik symboliki biblijnej. Obrazy, symbole, motywy, metafory, figury stylistyczne i gatunki literackie w Piśmie Świętym (PSB), red. L. Ryken, J.C. Wilhoit, T. Longman III , przekł. Z. Kościuk, Warszawa: Oficyna Wydawnicza „Vocatio”, 1998.

Szamocki G., Tora i Prorocy Wcześniejsi, czyli „wielkie dzieło historyczne” Starego Testamentu, „Studia Gdańskie” 25 (2009), s. 51-76.

Trzcińska A., Jerozolima – święte miasto Jahwe, w: Światła Prawdy Bożej. Księdzu Profesorowi Lechowi Stachowiakowi w 70. rocznicę urodzin, red. E. Szewc, Łódź: Archidiecezjalne Wydawnictwo Łódzkie, 1996, s. 241-243.

Tułodziecki T., Prawo, kult, świątynia, w: Teologia Starego Testamentu. Tom II. Księgi historyczne (Bibliotheca Biblica), red. M. Rosik, Wrocław: Wydawnictwo Wrocławskiej Księgarni Archidiecezjalnej, 2011, s. 193-232.

Witaszek G., Teologia świątyni, w: Życie religijne w Biblii, red. G. Witaszek, Lublin: RW KUL , 1999, s. 93-101.

Vaux R. de, Instytucje Starego Testamentu. Tom I i II, przeł., bibliografią uzup. T. Brzegowa, Poznań: Pallottinum, 2004.

Pobrania

Opublikowane

2018-06-30

Jak cytować

Baran, G. M. (2018). Współuczestnictwo świątyni jerozolimskiej w skutkach gniewu Bożego wobec Izraela (2 Mch 5,17-20) w świetle deuteronomistycznego kerygmatu. Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne, 51(1), 5–26. Pobrano z https://trrest.vot.pl/ojsus/index.php/ssht/article/view/15173

Numer

Dział

Artykuły naukowe