Juda i Tamar (Rdz 38,6-26) w alegorycznej egzegezie św. Zenona z Werony

Autor

  • Wojciech Kamczyk Uniwersytet Śląski w Katowicach, Wydział Teologiczny

Słowa kluczowe:

Zenon z Werony, egzegeza alegoryczna, Stary Testament, Kościół, eklezjologia, historia zbawienia, bałwochwalstwo

Abstrakt

W swojej kaznodziejskiej działalności św. Zenon z Werony, jak wielu współczesnych mu duszpasterzy, wielokrotnie wykorzystywał fragmenty biblijne w celu pouczenia wiernych i przekazania najistotniejszych prawd wiary. W kontekst przygotowań katechumenów do chrztu wpisał także starotestamentalną historię o Judzie i Tamar. Artykuł stanowi próbę analizy egzegezy biblijnego fragmentu, dokonanej na użytek duszpasterski przez biskupa Werony. Wskazuje, w jaki sposób alegoryczne odczytanie tekstu pomogło kaznodziei zaprezentować najważniejsze zagrożenia religijności katechumenów oraz konieczność nawrócenia i przyjęcia sakramentów wiary. Prezentuje wreszcie wizję Kościoła – nowego ludu Bożego, który duszpasterz odkrył w biblijnej postaci Tamar.

Bibliografia

Źródła

Ambrosius, Epistula 75a, tłum. P. Nowak, w: Święty Ambroży z Mediolanu, Listy, t. 3, Kraków 2012 (BOK ), s. 78-94.

Augustinus Hipponensis, Contra Faustum, Pragae–Vindobonae–Lipsiae 1891 (CSEL 25/1), s. 251-797, tłum. J. Sulowski, Warszawa 1991 (PSP 55-56).

Augustinus Hipponensis, Quaestiones in Heptateuchum, Pragae–Vindobonae–Lipsiae 1895 (CSEL 28/2), 3-506, tłum. J. Sulowski, Warszawa 1990 (PSP 46-47).

Augustinus, Sermo 352, Roma 1989 (NBA 34), s. 198-222, tłum. J. Jaworski, Warszawa 1973 (PSP 12), s. 87-103.

Zeno Veronensis, Tractati, Turnhout 1971 (CCL 22).

Opracowania

Księga Rodzaju, rozdziały 37-50, wstęp, przekład i komentarz J. Lemański, Częstochowa 2015.

Księga Rodzaju. Wstęp – przekład z oryginału – komentarz, oprac. S. Łach, Poznań 1962.

Adamiak S., Jak rozchodziły się drogi chrześcijaństwa i judaizmu, „Więź” 37 (2014), z. 4, s. 166-169.

Altaner B., Stuiber A., Patrologia, tłum. P. Pachciarek, Warszawa 1990.

Blaise A., Dictionnaire latin-français des auteurs chrétiens, Turnhout 1967.

Bosak P., Leksykon wszystkich postaci biblijnych, Kraków 2015.

Campatelli M., Lektura Pisma z Ojcami Kościoła, tłum. I. Burchacka, Warszawa 2012.

Cayré F., Patrologie et historie de la théologie, t. 1, Paris–Tournai–Rome 1945.

Chuvin P., Ostatni poganie. Zanik wierzeń pogańskich w cesarstwie rzymskim od panowania Konstantyna do Justyniana, tłum. J. Stankiewicz-Prądzyńska, Warszawa 2008.

Czyżewski B., „Cesarz jest w Kościele, a nie ponad Kościołem”. Próba określenia relacji władzy kościelnej i świeckiej w IV wieku na przykładzie św. Ambrożego z Mediolanu, „Społeczeństwo i Kościół” 10 (2013), s. 11-23.

Dahan G., Histoire de l’exégèse chrétienne au Moyen Age, „École pratique des hautes études. Section des sciences religieuses” 111 (2002), s. 293-296.

Figura M., Doignon J., Introduction, w: Hilaire de Poitiers, La Trinité, t. 1, Paris 1999 (SC h 443), s. 9-188.

Forstner D., Świat symboliki chrześcijańskiej, tłum. W. Zakrzewska, P. Pachciarek, R. Turzyński, Warszawa 1990.

Gigilewicz E., Pierścień, EK 15, k. 518-521.

Hasenfrantz H.-P., Religie świata starożytnego a chrześcijaństwo. Ludzie, moce, bogowie w Cesarstwie Rzymskim, tłum. U. Poprawska, Kraków 2006.

Heussi K., Peter É., Précis d`historie de l`Église, Neuchâtel 1967.

Janowski J., Laska, EK 10, k. 513-514.

Jasiewicz A., Konwersja Żydów u autorów okresu patrystycznego, „Ateneum Kapłańskie” 156 (2011), z. 2, s. 282-288.

Kamczyk W., Perykopa o wskrzeszeniu Łazarza (J 11,1-44) a nauka św. Augustyna o odpuszczeniu grzechów, „Vox Patrum” 32 (2012), t. 57, s. 247-261.

Kamczyk W., Tota Paschalis solemnitas. Teologia i duszpasterstwo w kazaniach i homiliach św. Augustyna, Katowice 2012 (StAC .SN 12).

Kelly J.N.D., Initiation à la doctrine des Pères de l`Église, tłum. C. Tunmer, Paris 1968.

Kelly J.N.D., Początki doktryny chrześcijańskiej, tłum. J. Mrukówna, Warszawa 1988.

Kochanek P., Periodyzacja dziejów ludzkości Epifaniusza z Salaminy, w: Byzantina Europaea. Księga jubileuszowa ofiarowana Profesorowi Waldemarowi Ceranowi, red.

M. Kokoszko, M.J. Leszka, Łódź 2007, s. 233-252.

Kołtunowska A., Zenon z Werony, EK , t. 20, k. 1352.

Leska A., W kręgu problematyki stosunków Kościoła i państwa w świecie późnego antyku, „Vox Patrum” 37 (2017), t. 67, s. 277-288.

Longosz S., Chrześcijańskie widowiska zastępcze w propozycji Ojców Kościoła, „Vox Patrum” 37 (2017), t. 67, s. 303-360.

Löfstedt B., Einteilung, w: Zeno Veronensis, Tractati, Turnhout 1971 (CCL 22), s. 1*-123*.

Murawski R., Historia katechezy, cz. 1: Katecheza w pierwszych wiekach, Warszawa 2011.

Peschke K.H., Grzechy przeciwko kultowi prawdziwego Boga, tłum. F. Mickiewicz, „Communio” 15 (1995), nr 1, s. 41-59.

Simonetti M., Między dosłownością a alegorią. Przyczynek do historii egzegezy patrystycznej, tłum. T. Skibiński, Kraków 2000.

Solignac A., Les lectures de la vigile et du jour de Pâques à Vérone au temps de Zenon, „Revue des Études Augustiniennes” 45 (1999), s. 261-275.

Sołomieniuk M., Zeno Veronensis quid de resurrectione senserit, „Biblica et Patristica Thoruniensia” 8 (2015) 1, s. 47-61.

Szoka A., Poganie w świecie rzymskim w IV wieku, w: Świat rzymski w IV wieku, red. P. Filipczak, R. Kosiński, Kraków 2015, s. 355-387.

Śrutwa J., Praca w starożytnym chrześcijaństwie afrykańskim, Lublin 1983.

Zelzer M., „Imperator intra ecclesiam non Supra ecclesiam est” (Ambrosius, Epistula 75a,36), „Vox Patrum” 18 (1998), t. 34-35, s. 219-226.

Żurek A., Co można wyczytać w gwiazdach? – zdaniem Ojców Kościoła, „Tarnowskie Studia Teologiczne” 25/2 (2006), s. 91-100.

Pobrania

Opublikowane

2018-06-30

Jak cytować

Kamczyk, W. (2018). Juda i Tamar (Rdz 38,6-26) w alegorycznej egzegezie św. Zenona z Werony. Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne, 51(1), 42–63. Pobrano z https://trrest.vot.pl/ojsus/index.php/ssht/article/view/15175

Numer

Dział

Artykuły naukowe