Kult relikwii św. Szczepana i nawracanie Żydów na podstawie "Epistula Severi"

Autor

  • Andrzej Uciecha Uniwersytet Śląski w Katowicach, Wydział Teologiczny

Słowa kluczowe:

Minorka, Epistula Severi, polemika antyżydowska, konwersja Żydów

Abstrakt

Przedmiotem opracowania jest Epistula Severi. Dokument ten zawiera relację z wydarzeń, jakie miały miejsce na jednej z wysp balearskich na przełomie 417 i 418 roku. Biskup Minorki Severus opisał okoliczności sytuacji, która rozegrała się w mieście Magonia (Mahon) w związku ze sprowadzeniem relikwii świętego Szczepana. Raport incydentów jest bardzo szczegółowy chronograficznie i topograficznie. Konflikt zakończył się spaleniem synagogi i nawróceniem 540 Żydów. Celem artykułu jest próba charakterystyki narracji zawartej w liście Severusa i zbadanie ewentualnych zależności między propagowaniem kultu męczennika a wydarzeniami, które miały miejsce na Balearach na początku V wieku. W 415 roku cudownie odnalezione relikwie pierwszego męczennika zostały przeniesione do jerozolimskiej katedry Świętego Syjonu i rozpoczęły swoje pielgrzymowanie w Kościele Afryki Północnej i całym Imperium Romanum. W relacji Sewera dominuje apologetyka antyjudaistyczna. Autor zna rozpowszechnianą w chrześcijaństwie IV i V wieku hagiograficzną narrację świętych męczenników machabejskich,
ale jej obecność jest śladowa. W konstrukcji narracji Epistula Severi widoczny jest wyraźny wpływ metod stosowanych w księgach biblijnych. Użycie literackich figur polaryzacji i paralelizmów przeciwstawnych pozwala łatwiej dotrzeć do odbiorcy i skuteczniej wpłynąć na jego decyzje.

Bibliografia

Źródła

Severus of Minorca, Letter on the Conversion of the Jews, 1, red. S. Bradbury, Clarendon Press, Oxford 1996.

Severus Majoricensis, Epistola de Judaeis PL 20, 731-746.

Severi Epistola ad omnem Ecclesiam, de virtutibus in Minoricensi insula factis per reliquias sancti Stephani, PL 41, 821-832.

Opracowania

Baus K., Missionary Activity of the Church, w: The Imperial Church from Constantine to the early middle Ages, red. K. Baus, H.-G. Beck, E. Ewig, H.J. Vogt, tłum. A. Biggs,

Herder and Herder, London 1980.

Brown P., Le culte des Saints. Son essor et sa fonction dans la chrétienté latine, tłum. A. Rousselle, Paris 1984.

Déléani S., Une typologie du martyre chrétien: la Passion des frères Maccabées et de leur mère selon saint Cyprien, „Cahiers de Biblia Patristica” 2, Strasbourg 1989, s. 189-213.

Delehaye H., Les origines du culte des martyrs, Bureaux de la Société des Bollandistes, Bruxelles 1912.

Delehaye H., Les Premiers „Libelli miraculorum”, „Analecta Bollandiana” 29 (1910), s. 427-434.

Delehaye H., Les Recueils antiques de miracles des saints, „Analecta Bollandiana” 43 (1925), s. 74-85.

Duval Y., Loca Sanctorum Africae: Le Culte des martyrs en Afrique du IVᵉ au VIIᵉ siècle, Rome 1982 (École Française de Rome 58).

Hunt E.D., St. Stephen in Minorca. An Episode in jewish-christian relations in the early 5th century A.D., „The Journal of Theological Studies” XXXIII (1982) 1, s. 106-123.

Kamczyk W., Kult świętego Szczepana w duszpasterstwie biskupa Augustyna z Hippony, „Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne” 49,2 (2016), s. 311-331.

Krüger K.H., Stephanus, Lexikon des Mittel Alters VIII, LexMA-Verlag, München 1999, s. 127.

Latourette K.S., A History of the Expansion of Christianity I. The First Five Centuries, Harper & Brothers Publishers, New York and London 1937.

Początki kultu relikwii na Zachodzie, red. R. Wiśniewski, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2011 (Akme. Źródła Starożytne 2).

Rampolla M., Martyre et sépulture des Machabées, tłum. T.P.H. Lemonnier, „Revue de l’art chrétien” 42 (1899), Desclée, ss. 290-305, 377-392, 457-465.

Rusnak R., Męczeństwo siedmiu braci i ich matki wobec chrześcijańskiej tradycji hagiograficznej, w: W kręgu inspiracji biblijnych. Tematy i konteksty 6 (11), Rzeszów 2016.

Savon H. (rec.), Y. Duval, Loca sanctorum Africae. Le culte des martyrs en Afrique du IVᵉ au VIIᵉ siècle, Rome 1982, w: „Notes bibliographiques. Revue de l’Histoire des Religions” 203 (1986) 1, s. 85-87.

Segui Vidal G., La carta-enciclica del obispo Severo: estudio critico de su autenticidad e integridad, con un boskuejo historico del cristianismo balear anterior al siglo VIII, Palma de Mallorca 1937, s. 147-185.

Stephanus diac. protomartyr, w: Bibliotheca Hagiographica Latina. Antiquae et Mediae Aetatis, K-Z, ed. Socii Bollandiani, Bruxellis 1900-1901, nr 7850-7856.

Strus A., La passione di Santo Stefano in due manoscritti greci, „Salesianum” 58 (1996), s. 21-61.

Strus A., L’origine de l’apocryphe grec de la passion de S. Étienne. A propos d’un texte de deux manuscrits récemment poubliés, „Ephemerides Liturgicae” 112 (1998), s. 18-57.

Vanderlinden S., Revelatio Sancti Stephani, „Revue des études byzantines” 4 (1946).

Wankenne L.-J., Hambenne B., La lettre-encycklique de Severus, évêque de Minorque au début du Ve siècle. Authenticité de l’écrit et présentation de l’auteur, „Revue Bénédictine” 97 (1987) s. 13-27.

Pobrania

Opublikowane

2018-06-30

Jak cytować

Uciecha, A. (2018). Kult relikwii św. Szczepana i nawracanie Żydów na podstawie "Epistula Severi". Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne, 51(1), 64–75. Pobrano z https://trrest.vot.pl/ojsus/index.php/ssht/article/view/15176

Numer

Dział

Artykuły naukowe