Znaczenie prawa naturalnego we współczesnym świecie według J. Ratzingera/Benedykta XVI

Autor

  • Grzegorz Bachanek Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, Wydział Teologiczny

Słowa kluczowe:

prawo naturalne, J. Ratzinger, Benedykt XVI, prawa człowieka, sprawiedliwość, pokój w społeczeństwie

Abstrakt

J. Ratzinger/Benedykt XVI wskazuje na znaczenie prawa naturalnego jako podstawy polityki troszczącej się o sprawiedliwość. Prawo to chroni przed samowolą władzy, niesprawiedliwością większości, totalitaryzmem państwa. Poszanowanie prawa naturalnego stanowi konieczny warunek pokoju. Przekonanie o istnieniu prawa, które może być poznane przez wszystkich ludzi, umożliwia autentyczny dialog osób różnych kultur i religii. W obliczu współczesnej globalizacji i ruchów migracyjnych dialog ten nabiera szczególnego znaczenia.
Prawo naturalne umożliwia rozpoznanie i obronę praw człowieka oraz uznanie godności ludzkiej osoby. Staje się ono szczególnie istotne dzisiaj, w obliczu tzw. dyktatury relatywizmu. Odzyskanie świadomości moralnego charakteru bytu ma istotne znaczenie dla przetrwania ludzkości. Koncepcja prawa naturalnego to jedno z największych osiągnięć europejskiej kultury i stanowi o jej wielkości.

Bibliografia

Benedykt XVI, Adhortacja apostolska Verbum Domini. O Słowie Bożym w życiu i misji Kościoła, Kraków 2010.

Benedykt XVI, Niech Libańczycy świadczą, że Bóg pragnie pokoju! Przemówienie wygłoszone podczas spotkania z członkami libańskiego rządu, instytucji państwowych, korpusu dyplomatycznego oraz zwierzchnikami religijnymi i przedstawicielami świata kultury, Baabda, 15 września 2012, tłum. S. Tasiemski, "Wiadomości KAI ” 2012, nr 38, s. 12-14.

Benedykt XVI, Prawo naturalne antidotum na dyktaturę relatywizmu. Audiencja generalna, 16 grudnia 2009, „Wiadomości KAI ” 2009, nr 52/53, s. 27-28.

Benedykt XVI, Prawo naturalne podstawą obrony godności człowieka. Audiencja generalna, 16 czerwca 2010, tłum. S. Tasiemski, „Wiadomości KAI ” 2010, nr 25, s. 21-22.

Benedykt XVI, Serce rozumne. Refleksja na temat podstaw prawa. Przemówienie w Bundestagu, Berlin 22 września 2011, http://www.opoka.org.pl/aktualnosci/news.

php?id=39463&s=opoka [dostęp: 27.03.2017].

Benedykt XVI, Wiara, rozum i uniwersytet. Wspomnienia i refleksje. Przemówienie podczas spotkania z przedstawicielami świata nauki na uniwersytecie w Ratyzbonie, 12 września 2006 roku, tłum. T. Sotowska, „Wiadomości KAI ” 2006, nr 38, s. 13-16.

Benedykt XVI, Wolność religijna drogą do pokoju. Orędzie na Światowy Dzień Pokoju 2011, „Wiadomości KAI ” 2010, nr 51/52, s. 19-23.

Głos Episkopatu w sprawach społecznych jest niezbędny! Rozmowa z przewodniczącym Rady ds. Społecznych Episkopatu bp. Józefem Kupnym, „Wiadomości KAI ” 2012, nr 2, s. 2, 4-6.

Hervada J., Prawo naturalne. Wprowadzenie, tłum. A. Dorabialska, Kraków 2011.

Jakuszko H., Krytyka oświeceniowych koncepcji prawa naturalnego, w: Substancja. Natura. Prawo naturalne. red. A. Maryniarczyk, K. Stępień, P. Gondek, Lublin 2006,

-306.

Krąpiec M.A., Dzieła. Człowiek i prawo naturalne, Lublin 1993.

Królak T., Petrowa-Wasilewicz A., Polak G., Przeciszewski M., Tasiemski S., Tomasik K., Pesymizm i chrześcijańska nadzieja – przesłanie Benedykta XVI, „Wiadomości KAI ” 2013, nr 9, s. 9-20.

Mysona-Byrska J., Demokracja to „trud codzienny”, a nie „wielka obietnica”. Joseph Ratzinger o demokracji, w: W kręgu teologii Josepha Ratzingera – Benedykta XVI.

Wykłady otwarte w zamiejscowym ośrodku Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego w Gliwicach (2006/2007), red. K. Wolsza, Opole 2008, s. 151-166.

Papieska Komisja Biblijna o relacjach między Biblią a moralnością, „Wiadomości KAI” 2006, nr 18, s. 24.

Potrzebujemy Boga – podróż apostolska Benedykta XVI do Niemiec, „Wiadomości KAI” 2011, nr 39, s. 3, 15-18.

Prawa człowieka wynikają z prawa naturalnego, „Wiadomości KAI ” 2008 nr 51/52, s. 35.

Przeciszewski M., Tyras I., 342. Zebranie Plenarne Konferencji Episkopatu Polski, „Wiadomości KAI ” 2007, nr 48, s. 5-6.

Ratzinger J., Bóg i świat. Wiara i życie w dzisiejszych czasach, tłum. G. Sowinski, Kraków 2001.

Ratzinger J., Bóg Jezusa Chrystusa, tłum. J. Zychowicz, Kraków 1995.

Ratzinger J., Czas przemian w Europie. Miejsce Kościoła i świata, tłum. M. Mijalska, Kraków 2001.

Ratzinger J., Dogma und Verkündigung, München 1973.

Ratzinger J., Europa. Jej podwaliny dzisiaj i jutro, tłum. S. Czerwik, Kielce 2005.

Ratzinger J., Kościół – Ekumenizm – Polityka, Poznań–Warszawa 1990.

Ratzinger J., Naturrecht, Evangelium und Ideologie in der katholischen Soziallehre. Katholische Erwägungen zum Thema, w: Christlischer Glaube und Ideologie, hg. K. von Bismarck, W. Dirks, Berlin–Mainz 1964, s. 24-30.

Ratzinger J., Śmierć i życie wieczne, tłum. M. Węcławski, Warszawa 2000.

Ratzinger J., Volk und Haus Gottes in Augustins Lehre von der Kirche, Karl Zink, München 1954.

Ratzinger J., Wiara – prawda – tolerancja. Chrześcijaństwo a religie świata, tłum. R. Zajączkowski, Kielce 2005.

Ratzinger J., Wykłady bawarskie z lat 1963–2004, tłum. A. Czarnocki, Warszawa 2009.

Stolica Apostolska 2007 – najważniejsze wydarzenia, „Wiadomości KAI ” 2008, nr 2, s. 27-31.

Szostek A., Fenomen Europy a prawa człowieka, w: Prawo naturalne. W poszukiwaniu fundamentu jedności chrześcijańskiej, red. J. Nagórny, J. Gocko, Lublin 2002, s. 21-43.

Tokarczyk R., Historia filozofii prawa w retrospektywie prawa natury, Białystok 1999.

Pobrania

Opublikowane

2018-06-30

Jak cytować

Bachanek, G. (2018). Znaczenie prawa naturalnego we współczesnym świecie według J. Ratzingera/Benedykta XVI. Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne, 51(1), 120–130. Pobrano z https://trrest.vot.pl/ojsus/index.php/ssht/article/view/15181

Numer

Dział

Artykuły naukowe