Teoria ewolucji a teodycea

Autor

  • Tadeusz Pabjan Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie

Słowa kluczowe:

teoria ewolucji, dobór naturalny, teodycea, problem zła

Abstrakt

Charakter teologicznych interpretacji teorii ewolucji ma istotne znaczenie dla głównego problemu teodycei, która poszukuje argumentów mających obronić Boga przed zarzutem zła obecnego w świecie przyrody. Interpretacje, w których zakłada się, że Bóg bezpośrednio projektuje każdy żywy organizm, prowadzą do wniosku, iż wszystkie przejawy zła, wynikające z procesów ewolucyjnych, również są bezpośrednio zaplanowane przez Boga. Dla teodycei bardziej korzystna jest interpretacja, zgodnie z którą Bóg nie projektuje organizmów, ale działa za pośrednictwem praw przyrody, powodujących ewolucję opisywaną i wyjaśnianą przez teorię Darwina. Kluczowym mechanizmem tej teorii jest dobór naturalny, który odpowiada za wiele przejawów zła fizycznego obecnego w przyrodzie. W artykule przedyskutowano argumenty przemawiające za tym, że teoria ewolucji biologicznej, odwołująca się do tego mechanizmu, pozwala w zupełnie nowym świetle zobaczyć stary problem teodycei.

Bibliografia

Augustyn, św., O państwie Bożym. Przeciw poganom ksiąg XXII, tłum. W. Kornatowski, Warszawa 1977.

Ayala F.J., Dar Karola Darwina dla nauki i teologii, tłum. P. Dawidowicz, Warszawa 2009.

Bartholomew D.J., God of Chance, London 1984.

Darwin K., Dzieła wybrane, t. 8: Autobiografia i wybór listów, tłum. A. Iwanowska i in., Warszawa 1960.

Darwin K., O powstawaniu gatunków drogą doboru naturalnego, Warszawa 2009.

Dawkins R., Ślepy zegarmistrz, tłum. A. Hoffman, Warszawa 1994.

Dennett D., Darwin’s Dangerous Idea, London 1995.

Edwards D., Bóg ewolucji. Teologia trynitarna, tłum. Ł. Kwiatek, Kraków 2016.

Euvé F., Darwin i chrześcijaństwo, tłum. K. Chodacki, Kraków 2010.

Farley E., Divine Empathy: A Theology of God, Minneapolis 1996.

Haught J., Czym Darwin obdarował teologię?, w: Stwórca – wszechświat – człowiek, t. 2, red. M. Heller, T. Sierotowicz, Tarnów 2006, s. 308-350.

Heller M., Filozofia przypadku. Kosmiczna fuga z preludium i codą, Kraków 2011.

Heller M., Pabjan T., Stworzenie i początek wszechświata. Teologia – filozofia – kosmologia, Kraków 2013.

Hull D.L., God of Galapagos, „Nature” 352 (1992), s. 485-486.

Malec G., Teologiczne dylematy Karola Darwina, „Roczniki Filozoficzne” 60/1 (2012), s. 67-85.

Monod J., Przypadek i konieczność, tłum. J. Bukowski, Warszawa 1979.

Pabjan T., Anatomia konfliktu. Od nowego ateizmu do teologii nauki, Kraków 2016.

Pabjan T., Argument teleologiczny, w: Przewodnik po filozofii religii. Nurt analityczny, red. J. Salamon, Kraków 2016, s. 255-269.

Paley W., Natural Theology: Evidences of the Existence and Attributes of the Deity, Collected from the Appearances of Nature, London 1803.

Peacocke A., Theology for Scientific Age, Minneapolis 1993.

Ray J., The Wisdom of God, Manifested in the Works of Creation, Londyn 1691.

Tomasz z Akwinu, św., Suma teologiczna, Londyn 1975.

Życiński J., Bóg i ewolucja. Podstawowe pytania ewolucjonizmu chrześcijańskiego, Lublin 2002.

Życiński J., Dylematy ewolucji, Kraków 1990.

Życiński J., Ułaskawienie natury, Kraków 1992.

Pobrania

Opublikowane

2017-12-31

Jak cytować

Pabjan, T. (2017). Teoria ewolucji a teodycea. Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne, 50(2), 250–265. Pobrano z https://trrest.vot.pl/ojsus/index.php/ssht/article/view/15219

Numer

Dział

Artykuły naukowe