Piacenza (Włochy) – największy cykl malarski o świętym Jacku

Autor

  • Arkadiusz Nocoń Rzym

Słowa kluczowe:

św. Jacek Odrowąż, Piacenza (kościół San Giovanni in Canale), ikonografia św. Jacka

Abstrakt

Pierwsze wizerunki św. Jacka Odrowąża pojawiły się na długo przed jego kanonizacją (1594). Jednak dopiero kanonizacja przyniosła mu tak wielką popularność, że trudno dzisiaj przedstawić kompletny wykaz wszystkich dzieł jemu poświęconych. Czasem były to nie tylko pojedyncze obrazy, ale całe cykle malarskie. Największy z nich, liczący trzynaście obrazów i jeden fresk, powstał we włoskiej Piacenzy na przełomie XVI i XVII wieku, i aż do lat 40. XX wieku znajdował się w kaplicy św. Jacka w kościele San Giovanni in Canale. Przechowywany obecnie w tamtejszym archiwum parafialnym, jest zasadniczo niedostępny dla publiczności. Autorami cyklu są malarze reprezentujący środowisko kremońskie, weneckie i lombardzkie, na czele których stał wybitny twórca Giovanni Battista Trotti (Il Malosso). Pod względem artystycznym obrazy w Piacenzy, reprezentując końcowy, wyrafinowany owoc padańskiego manieryzmu, są jednym z ważniejszych cykli malarskich przełomu XVI i XVII wieku.

Bibliografia

Źródła

Lektor Stanisław z Krakowa, Życie i cuda świętego Jacka z zakonu Braci Kaznodziejów, tłum. T. Gałuszka, opr. M. Zdanek, w: Święty Jacek Odrowąż. Studia i źródła. Skarby

dominikańskie, red. M. Zdanek, Kraków 2007 (Studia Dominikańskiego Instytutu Historycznego w Krakowie 2), s. 101-155.

Opracowania

Anselmi A., San Giovanni: la storia dipinta. Quattordici quadri esposti per un giorno, „Libertà”, 25.06.2008.

Arisi F., Il „miracolo” di san Giacinto in mostra a Roma, „Libertà”, 15.06.1998.

Bianchini N., La Chiesa e il Convento di S. Giovanni in Canale a Piacenza, Piacenza 2009.

Bianchini N., S. Giovanni in Canale a Piacenza. Guida, Piacenza 2007.

Fusco R., Jackowe modele ikonograficzne we włoskich obrazach ołtarzowych w okresie późnego manieryzmu i wczesnego baroku, tłum. A. Nocoń, A. Wuwer, w: Św. Jacek Odrowąż – Apostoł Północnej Europy. Międzynarodowe sympozjum: Papieski Uniwersytet św. Tomasza z Akwinu „Angelicum”, Rzym, 16.10.2007 r., red. A. Nocoń, A. Wuwer, Roma – Katowice 2012, s. 62-92.

Gasparotto D., Il Manierismo a Piacenza. I dipinti della chiesa di San Giovanni, „Libertà”, 17.05.2003.

Habuda M., Bibliografia piśmiennictwa o świętym Jacku, Kraków 2013 (Studia i Źródła Dominikańskiego Instytutu Historycznego 11).

Hagiografia polska. Słownik bio-bibligraficzny, t. 1: A–K, red. R. Gustaw R., Poznań – Warszawa – Lublin 1971.

Jacniacka M., Jacek Odrowąż, w: Encyklopedia katolicka, t. 7, Lublin 1997, kol. 641-642.

Nocoń A., Dzieje ustanowienia św. Jacka głównym patronem Polski, „Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne” 40,1 (2007), s. 97-113.

Obertyński Z., Dzieje kanonizacji św. Jacka, „Prawo Kanoniczne” 1 (1961), s. 79-172.

Ravazzola G., Esposte le tele di san Giacinto. Arisi ne attribuisce due al Gilardoni, „Cronaca”, 25.06.2008.

S. Giovanni in Canale: Arisi individua l’autore di due dipinti del Settecento, “Il Nuovo Giornale” 25 (2008), 27.06.2008 (nazwiska autora nie podano).

Sossalla J., Pamiątki kultu św. Jacka w niektórych krajach Europy Wschodniej, „Wiadomości Urzędowe Kurii Biskupiej Śląska Opolskiego” 30,1-2 (1975), s. 62-64.

Sossalla J., Studia nad ikonografią św. Jacka, „Wiadomości Urzędowe Kurii Biskupiej Śląska Opolskiego” 17,1 (1962), s. 200-221.

Sossalla J., Zobrazowanie św. Jacka we Włoszech jako wyraz jego kultu w Italii, „Wiadomości Urzędowe Kurii Biskupiej Śląska Opolskiego” 30,9 (1975), s. 284-287.

Sztuka w kręgu krakowskich dominikanów, red. A. Markiewicz, M. Szyma, M. Walczak, Kraków 2013 (Studia i Źródła Dominikańskiego Instytutu Historycznego 13).

Św. Jacek Odrowąż – Apostoł Północnej Europy. Międzynarodowe sympozjum: Papieski Uniwersytet św. Tomasza z Akwinu „Angelicum”, Rzym, 16.10.2007 r., red. A. Nocoń, A. Wuwer, Roma – Katowice 2012.

Święty Jacek Odrowąż. Studia i źródła. Skarby dominikańskie, red. M. Zdanek, Kraków 2007 (Studia Dominikańskiego Instytutu Historycznego w Krakowie 2).

Walczak M., Obraz Wizja św. Jacka w Odrowążu jako „vera effigies” pierwszego polskiego Dominikanina, w: Sztuka w kręgu krakowskich dominikanów, red. A. Markiewicz, M. Szyma, M. Walczak, Kraków 2013 (Studia i Źródła Dominikańskiego Instytutu Historycznego 13), s. 565-591.

Zaleski W., Święci na każdy dzień, Warszawa 1989.

Pobrania

Opublikowane

2016-12-31

Jak cytować

Nocoń, A. (2016). Piacenza (Włochy) – największy cykl malarski o świętym Jacku. Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne, 49(2), 356–370. Pobrano z https://trrest.vot.pl/ojsus/index.php/ssht/article/view/15514

Numer

Dział

Artykuły naukowe